Białystok Południe - Ploski to pierwszy podlaski odcinek drogi ekspresowej S19, na którego na projekt i budowę została zawarta umowa. Wykonawcą odcinka o długości 12,7 km będzie firma Mota Engil. Koszt realizacji zadania to 396,9 mln zł.
Jeszcze w tym roku jest planowane zawarcie umów z wykonawcami kolejnych odcinków tej drogi Białystok Zachód - Księżyno i Księżyno - Białystok Południe.
- Dotrzymujemy słowa i rozpoczynamy proces realizacji Via Carpatii na Podlasiu. Wyrównujemy szanse regionów Polski, a zarazem tworzymy międzynarodowy korytarz transportowy - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
- Podpisana umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno - Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód - Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
- W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi - dodał szef GDDKiA.
W ramach odcinka Białystok Południe – Ploski, na którego realizację Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę 27 listopada 2020 r., powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Rodzaj konstrukcji nawierzchni, asfaltową lub betonową, wybierze wykonawca na etapie projektu budowlanego. Zadanie obejmować będzie ponadto budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Eska nad Narwią
Odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe.
Harmonogram prac
-
III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
-
II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
-
2022-2024 - lata realizacji
Dane techniczne
-
Przekrój docelowy - 2x2
-
Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m
-
Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m
-
Prędkość projektowa - 120 km/h
-
Pas awaryjny - 2,5 m
-
Kategoria ruchu - KR 6
-
Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś
Przypomnijmy, że do 4 grudnia br. potrwają konsultacje dotyczące łącznika między Via Carpatią i Via Baltiką w naszym regionie.
Jednym z elementów sieci dróg szybkiego ruchu w województwie podlaskim ma być droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Drogowcy chcą, by łącznik między trasami S19 i S61 (Via Baltica) prowadził od Knyszyna do Ełku i tym samym przeciął Biebrzański Park Narodowy. Na tym fragmencie przebiegałby jako droga S16.
S16 ma być tu drogowym łącznikiem między Via Baltiką i Via Carpatią. Takiemu rozwiązaniu sprzeciwiają się przyrodnicy oraz część okolicznych mieszkańców, którzy uważają, że inwestycja może mieć nieodwracalne konsekwencje dla przyrody.
Docelowo powstać ma dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 67 km, przekroju 2x2 i nośności 115 kN/oś. Dodatkowo, w jej ciągu mają powstać węzły drogowe i obiekty inżynierskie, a firma, która będzie budowała trasę zrealizuje również drogi dla obsługi przyległego terenu. Trasa ma posiadać również urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska.
Droga Ełk - Knyszyn z przejściem przez Biebrzański Park Narodowy w rejonie Osowca jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wypracowało sześć wariantów przebiegu, z których do dalszej analizy skierowane zostały trzy, wszystkie w przybliżeniu poprowadzone w rejonie istniejącej DK65.
Wiele samorządów z woj. podlaskiego już wcześniej apelowało, by te drogi połączył odcinek DK8 Białystok - Augustów. Ekspresówka miałaby biec mniej więcej po obecnej drodze nr 8 – od Knyszyna przez Korycin, Augustów do miejscowości Raczki, gdzie arteria połączyłaby się z biegnącą na Litwę via Balticą - trasą S61. W tej wersji trasa jednak też przecięłaby biebrzańskie bagna.
Jak informuje GDDKiA, od 15 września br. rozpoczęły się wstępne prace przy korytarzu alternatywnym dla przebiegu S16, tym razem wzdłuż istniejącej DK8 z przejściem Biebrzy w rejonie Sztabina i połączeniem z S61 na węźle Raczki (obwodnica Augustowa).
WYG
Źródła fot, mapa, infografika Ministerstwo infrastruktury, GDDKiA