Po rozmowach na początku września z Beatą Szydło, premier Litwy oświadczył, że są nowe możliwości do rozwoju relacji gospodarczych między Litwą a Polską. Niewykluczone, że na Litwę wejdzie jedna z polskich sieci sklepów.
Co prawda, Skvernelis nie powiedział o jaką sieć chodzi, ale litewskie media spekulują, że mogą to być sieci z polskich kapitałem takie, jak „Żabka”, czy „Lewiatan”.
- Jest propozycja, aby jedna z polskich sieci zbadała, czy są możliwości do inwestowania na Litwie – powiedział Skvernelis. - Gospodarka Polski mocno się rozwija, a Litwa jest gotowa na nowe inwestycje” – dodał premier.
Okazuje się, że jako pierwsza wejdzie na Litwę sieć PEPCO. Posiadająca w Europie Wschodniej sieć prawie 1000 sklepów firma zarejestrowała już pod koniec marca br. spółkę na Litwie.
- Przed Bożym Narodzeniem w Mariampolu zostanie otwarty pierwszy sklep polskiej sieci marketów odzieżowo-przemysłowych Pepco – informują portale delfi.lt i zw.lt.
Polska firma poszukuje pracowników w Mariampolu i Kownie. W ciągu roku Pepco zamierza otworzyć 12 sklepów na Litwie. Ogółem na Litwie ma działać 50 sklepów polskiej spółki oraz zatrudnić 500 pracowników.
Jak podaje gazeta „Verslo žinios ” (wiadomości biznesowe), PEPCO ma nadzieję, że Litwa stanie się bramą do wejścia na pozostałe kraje bałtyckie i już szuka partnerów do współpracy. - Na razie skupiliśmy swoja uwagę na otwarciu pierwszych 12 sklepów, które otworzymy w ciągu 12 miesięcy od wejścia na rynek. W ciągu trzech lat planujemy otwarcie 50 sklepów – powiedział dyrektor wykonawczy PEPCO na Europę Środkową i Wschodnią Marcin Stanko. W ciągu trzech lat firma utworzy na Litwie 500 miejsc pracy. Sieć uważa rynki krajów bałtyckich za perspektywiczne, jednak na razie nie ma swoich sklepów ani na Łotwie, ani w Estonii. Na Węgrzech, Słowacji, w Czechach, Polsce i Rumunii sieć ma ponad tysiąc placówek.
- Litwę traktujemy, jako możliwość do rozwoju w pozostałych krajach bałtyckich – poinformował delfi.lt Marcin Stańko, dyrektor operacyjny oraz członek zarządu Pepco.
Na razie w Mariampolu prym wiedzie litewska sieć sklepów RIMI.
Pepco to sieć marketów odzieżowo-przemysłowych w Polsce założona pod koniec 1999 roku jako oddział brytyjskiej firmy Brown&Jackson LTD. W wyniku zmian kapitałowych w ramach holdingu, w 2004 roku firma stała się częścią południowoafrykańskiego holdingu inwestycyjnego Pepkor. Dziesięć lat później weszła w skład Grupy Kapitałowej Steinhoff International Holdings Limited.
Grupa prowadzi swoją działalność w 44 krajach Europy, Afryki i Australii i jest właścicielem 42 marek detalicznych. Na początku 2000 roku firma rozpoczęła działalność w Polsce otwierając pierwszy market odzieżowo-przemysłowy. Firma dysponuje w Polsce siecią dyskontów odzieżowo-przemysłowych liczącą ponad 710 obiektów. Siedziba polskiego oddziału firmy mieści się w Poznaniu.
W 2013 roku firma pojawiła się w Czechach i na Słowacji. W 2014 roku marka weszła na rynki Węgier i Rumunii. W 2014 roku sieć liczyła 500, a w 2016 już 1000 sklepów.
WYG
Na fot: Mariampol market RIMI