Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
22.02.2023
Po remoncie, pociągi znowu pojadą z Ełku do Ostrołęki. Ważne przy budowie Rail Baltiki
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wyremontuje odcinek Wielbark – Chorzele dla sprawnych i wygodnych podróży pociągiem. Podróżni zyskają nowe połączenie kolejowe między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim.
Po remoncie odcinka Wielbark – Chorzele oraz modernizacji odcinka Chorzele – Ostrołęka pociągi ponownie połączą m.in. Olsztyn oraz Ełk z Ostrołęką.
Wartość prac wyniesie 21 mln zł.
Spółka zaplanowała prace remontowe, dzięki którym pojawi się możliwość przywrócenia ruchu pociągów pasażerskich na odcinku Wielbark – Chorzele. To pozwoli na uruchomienie składów pomiędzy Szczytnem a Ostrołęką, a w efekcie przywrócenie kolejowego połączenia między województwami warmińsko-mazurskim i mazowieckim.
– Powrót pociągów na trasę, która połączy województwo warmińsko-mazurskie i mazowieckie to konkretny wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki takim inwestycjom po latach zaniedbań skutecznie łączymy Polskę i Polaków – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Rezerwowa trasa podczas budowy Rail Baltiki
– Dzięki pracom PKP Polskich Linii Kolejowych SA po ponad 20 latach ponownie udostępnimy całą linię kolejową do pasażerskich przewozów między Ostrołęką a Szczytnem. Remont odcinka Wielbark – Chorzele oraz realizowana obecnie modernizacja linii Chorzele – Ostrołęka przywróci na kolejową mapę połączenie między województwem warmińsko-mazurskim a mazowieckim. Będzie to także istotna trasa na czas przyszłych robót na międzynarodowej linii E-75 Rail Baltica. Odcinek Ostrołęka – Szczytno zapewni alternatywne połączenie do Ełku – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Prace na trasie Wielbark – Chorzele obejmą wymianę podkładów na długości prawie 3 km i remont 5 obiektów inżynieryjnych: mostów i przepustów. Specjalna maszyna wyreguluje tory na ponad 21 km linii. Uporządkowana zostanie zieleń w bliskim sąsiedztwie linii.
Podróżni wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów w Wielbarku i Jesionowcu. Obiekty zostaną wyposażone w ławki, wiaty i gabloty informacyjne. Energooszczędne oświetlenie LED zapewni bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Przebudowa obejmie także 17 przejazdów kolejowo-drogowych.
Po realizacji zadania pociągi pokonają odcinek Wielbark – Chorzele z prędkością do 60 km/h, co zapewni sprawny i płynny przejazd w kierunku m.in. Ostrołęki lub Olsztyna czy Ełku. Przywrócenie przejezdności planuje się z końcem trzeciego kwartału bieżącego roku.
Docelowo planowana jest modernizacja całego odcinka, w tym budowa urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na stacji Wielbark, co pozwoli sterować nimi z LCS Szczytno i zwiększyć przepustowość odcinka Chorzele – Szymany, a tym samym i całej linii Ostrołęka – Szczytno.
Powrót kolei także na trasie Chorzele - Ostrołęka
Remont trasy Wielbark – Chorzele będzie kontynuacją realizowanych przez PLK SA prac związanych z poprawą dostępności mieszkańców regionu do kolei na styku województwa warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. PKP PLK SA przygotowały nowy tor do sprawnych podróży na blisko 60-kilometrowym odcinku Ostrołęka – Chorzele.
Gotowe są już perony na stacjach Ostrołęka, Grabowo, Jastrząbka, Chorzele oraz przystankach Nowa Wieś, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka.
W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce montowane są nowe komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowane zostały nowe obiekty inżynieryjne, w tym 245-metrowy most kolejowy nad Narwią oraz 6 mniejszych mostów, 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt. W połowie 2023 r., po 22 latach, na linii Ostrołęka – Chorzele będą mogły jeździć pociągi.
Źródło, fot: mapa: Ministerstwo Infrastruktury