03.04.2021

Pociągiem do Giżycka pojedziemy z prędkością 250 km/h, a z Białegostoku do Ełku 200 km/h

Spółka CPK ogłosiła w ubiegłym roku postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego.

Chodzi o 139-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko. Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza.

Jak wynika z harmonogramów CPK z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.

Wszystko to elementy szprychy CPK nr 3, czyli linii nr 29: transportowy kręgosłup Mazur prowadzący do Warszawy i CPK. Linia nr 223 z Orzysza przez Mikołajki i Mrągowo będzie zaś stanowić inwestycję komplementarną CPK.

 

 

Spółka Centralny Port Komunikacyjny otworzyła właśnie oferty w przetargu na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla nowej linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko

Wystartowało sześć firm i wszystkie oferty znacząco przewyższają budżet określony na en cel. Jeśli CPK zdecyduje się zwiększyć budżet, to o wyborze zdecydują cena (70%) oraz doświadczenie personelu (30%). Na realizację prac przeznaczono 584 dni, czyli nieco ponad 19 miesięcy.

Wśród założonych celów szczególnych inwestycji znajdują się stworzenie szybkiego, niezawodnego i bezpiecznego powiązania transportowego Łomży z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, możliwość wykorzystania linii nr 29 jaki uzupełniającej w międzynarodowym ruchu i transporcie towarów, a także poprawa spójności terytorialnej, również w aspekcie mobilności wojskowej. Inwestycje miałyby też ograniczyć wykluczenie transportowe w północno-wschodnich rejonach kraju, a także zwiększyć potencjał turystyczny Mazur.

Dla pociągów pasażerskich na linii nr 29 założono prędkość do 250 km/h, a dla towarowych – 120 km/h. Przewidziano obsługę pociągów towarowych o długości do 750 m oraz zasilanie 2x25 kV AC na głównym ciągu linii kolejowej.

Linia ta będzie łączyć się z liniami kolejowymi nr 36 w rejonie miasta Ostrołęka, nr 36 i 49 w rejonie miejscowości Śniadowo (w wybranych wariantach), nr 49 w rejonie miasta Łomża, nr 219 w rejonie miasta Pisz, nr 223 w rejonie miasta Orzysz i nr 38 w rejonie miasta Giżycko. W ramach analiz ruchowo-eksploatacyjnych wykonawca zidentyfikuje potrzeby inwestycyjne dla przyległej infrastruktury PKP PLK, których realizacja będzie niezbędna dla uzyskania celów projektu.

Z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki

Spółka Centralny Port Komunikacyjny dofinansuje też prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej nr 223 z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo i Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej+.

Jest zielone światło dla realizacji inwestycji wartej ok. 400 mln zł. Projekt wpisuje się w plany budowy tzw. szprychy nr 3 w ramach Programu CPK.

 

 

Jak wynika z treści porozumienia podpisanego w Ministerstwie Infrastruktury, kwota dofinansowania ze strony CPK wyniesie do 20 mln zł, co stanowi istotną część potrzebnego wkładu własnego samorządu. Resztę sfinansuje samorząd województwa warmińsko-mazurskiego oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza. Inwestorem w ramach Programu Kolej+ będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.

Przywrócenie transportu kolejowego na linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki zapewni ponowne włączenie tych miast do sieci kolejowej wraz z możliwością dogodnych przesiadek na połączenia regionalne i dalekobieżne w Orzyszu (w relacjach w kierunku Ełku, Giżycka, Łomży i Warszawy).

Modernizacja linii kolejowej nr 223 to istotne wydarzenie dla regionu. Linia ta została zamknięta ponad 10 lat temu i od tego czasu nie była remontowana. Zarośnięte i porzucone obiekty infrastrukturalne (w tym np. most nad Jeziorem Mikołajskim) zmienią swoje oblicze. Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy i odwiedzający Krainę Wielkich Jezior Mazurskich.

- Przygotowując inwestycje CPK dbamy o to, aby skorzystali na nich zarówno mieszkańcy, jak też ci, którzy traktują Mazury jako miejsce wypoczynku. Dlatego zdecydowaliśmy się dofinansować tę inwestycję kwotą 20 mln zł. Dzięki temu działaniu zwiększamy dostępność transportową kolejnych miast, w tym Mrągowa i Mikołajek, które znowu zostaną włączone do sieci kolejowej. W tym regionie powstają już linia Rail Baltica prowadząca z krajów bałtyckich do Ełku, Białegostoku i Warszawy. Dzięki odbudowie linii nr 223, którą dofinansuje CPK, bezpośredni dostęp do Wielkich Jezior Mazurskich uzyskają np. mieszkańcy krajów nadbałtyckich. To również inwestycja ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa: Orzysz stanie się węzłem przesiadkowym, na czym skorzysta okoliczna baza wojskowa NATO – mówi wiceminister Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

 

 

Szybciej do Warszawy

Dzięki inwestycjom CPK na Warmii i Mazurach 76 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Warmii i Mazur.

W województwie warmińsko-mazurskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstaną 74 km nowych linii kolejowych, które wybuduje CPK, a kolejnych 208 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Olsztyna do Warszawy do 1 godz. 45 min. Z Pisza do stolicy dojedziemy w 1 godz. 45 min., z Ełku w 2 godz. 5 min., z Giżycka w 2 godz. 15 min. i z Elbląga w 2 godz. 25 min.

Ponadto w br. ma być wyłoniony wykonawca modernizacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze - Etap II: realizacja kompleksowych prac na odcinku Giżycko - Korsze - faza I Przebudowa na odcinku Giżycko - Korsze wraz z elektryfikacją.

Białystok - Ełk

Blisko rozstrzygnięcia jest przetarg na „Opracowanie projektów wykonawczych i wykonanie robót budowlanych dla fazy I projektu pn. Prace na linii E75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok - Ełk".

Najwyżej oceniono ofertę  Budimeksu. Jej wartość to ok. 587 mln zł netto. Po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania.

Po zakończeniu inwestycji pociągi osobowe mają jeździć z maksymalną prędkością 200 km na godzinę.

 

WYG

Źródło i Fot: CPK; PKP PLK

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*