Konieczna jest nie tylko Via Baltica i Via Carpatia, ale też porządna dwupasmowa droga 2 + 2 z Białegostoku do Augustowa – po raz kolejny zaapelowali do rządzących i posłów podlascy przedsiębiorcy.
Jak bardzo by się taka trasa przydała przekonał się rzecznik białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który z powodu powypadkowego korka dotarł do Suwałk z półtoragodzinnym spóźnieniem.
- Nawet w ostatni długi weekend, kiedy nie jeździły nią tiry, droga z Augustowa do Suwałk była zakorkowana narzekał prowadzący spotkanie w suwalskim ratuszu Witold Karczewski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku.
W obradach Podlaskiego Forum Gospodarczego uczestniczyli przedsiębiorcy zrzeszeni w Izbie-Przemysłowo-Gospodarcze w Suwałkach i suwalskim Cechu Rzemieślników i Przedsiębiorców, prezydenci największych miast Podlaskiego: Białegostoku, Suwałk i Łomży oraz burmistrz Bielska Podlaskiego, przedstawiciele związku gmin wiejskich oraz starostów, administracji rządowej, dyrekcji dróg krajowych, wojewódzkich i PKP PLK, reprezentanci instytucji transportowych.
Tematem przewodnim był stan i perspektywy rozwoju infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej i jej oddziaływanie na rozwój przedsiębiorczości.
Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji przedstawionej przez Czesława Renkiewicza, prezydenta Suwałk – który przyznał, że nacisk na inwestycje kolejowe i drogowe w naszym województwie jest coraz większy jednak nie zawsze ukierunkowany na słuszność w wytyczaniu szlaków, którymi przebiegać mają nowe drogi.
Jako przykład prezydent Suwałk wskazał temat związany z pomysłem budowy drogi ekspresowej łączącej drogi Via Baltica i Via Carpatia na odcinku Ełk – Knyszyn, gdzie już teraz dochodzi do wielu protestów lokalnej społeczności oburzonej, że projektuje się budowę nie uwzględniając środowiska, walorów przyrodniczych Biebrzy oraz obszaru Natura 2000.
- Z perspektywy ekonomii wśród przedsiębiorców i poprawy jakości komunikacyjnej bardziej zasadnym jest modernizowanie drogi krajowej nr 8 na odcinku Białystok – Augustów – zauważył Czesław Renkiewicz. Wyliczyl, że budowa łącznika Knyszyn - Ełk nie dość, ze wydłuży drogę z Bialegostoku do Suwałk o ponad 30 km, to pochłonie ok 1 mld zł.
Oprócz tego Prezydent Suwałk zwrócił uwagę na planowany przebieg Rail Baltiki przez Suwałki i podkreślił, że obecne prace projektowe uwzględniające przejazd pociągów przez miasto z prędkością do 250 km/h wraz z budową bezkolizyjnych skrzyżowań i przeniesienie stacji towarowej na południe miasta satysfakcjonują suwalski samorząd.
Przeciwko wariantowi poprowadzenia szybkiej kolei po nowej trasie, która przetnie wiele gospodarstw, wydłuży rolnikom dojazd do swoich pól protestują zaś samorządowcy i mieszkańcy gmin Raczki, Szypliszki i Puńsk.
Swoje wystąpienia mieli również prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski oraz Mariusz Chrzanowski, prezydent Łomży, którzy omówili rozbudowę sieci transportowej w ich miastach.
W trakcie spotkania zaprezentowano również plany i harmonogram dotyczący budowy dróg krajowych i autostrad w najbliższych latach (Rafał Malinowski, rzecznik prasowy GDDKiA w Białymstoku), dróg wojewódzkich (Józef Sulima, dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku), oraz infrastruktury kolejowej.
Planuje się, że budowa drogi Via Baltica zakończy się w roku 2023. W 2025 powinniśmy zaś pojechać szybką koleją w kierunku Warszawy.
WD
UM Suwałki