PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają prace, które zapewnią krótszy czas podróży do mazurskich miejscowości. Będą bardziej komfortowe stacje i przystanki, zwiększy się przepustowości linii.
Na zmiany linii Szczytno – Ełk przewidziano 290 mln zł netto z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Przebudowa wymaga zastępczej komunikacji autobusowej. Zakończenie prac planowane jest w 2019 r.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają w niedzielę, 11 marca modernizację trasy kolejowej ze Szczytna do Ełku. Wartość prac to ok. 290 mln zł. Dzięki budowie nowego przystanku o roboczej nazwie Pisz Wschód, Mazury zyskają lepszy dostęp do kolei.
W regionie poprawi się komfort obsługi pasażerów na 4 stacjach: Szczytno, Drygały, Spychowo, Pisz oraz 14 przystankach. Lepsze będzie wyposażenie peronów. Zamontowane będą wiaty, nowe oświetlenie oraz czytelna informacja pasażerska i wyraźne oznakowanie. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pierwsze prace rozpoczną się w połowie marca.
Szybsze podróże do mazurskich miejscowości
Skróci się czas przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Szczytno – Ełk o ok. 80 min. (z 2h 54 min. do ok. 1h 30 min.) oraz w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 80 min. (z 3h 33 min do nieco ponad 2h). Na 113 km odcinku zostaną wymienione tory oraz wyremontowane mosty i przepusty. Zwiększona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 120 km/h. Zyskają również przewozy towarowe, gdyż składy będą mogły jechać 80 km/h.
Inwestycja PLK poprawi dostęp do atrakcyjnych miejscowości wypoczynkowych m.in. Ruciane Nida, Pisz. Skorzystają mieszkańcy regionu, którzy szybciej dojadą do pracy i szkół. Remont przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa pasażerów pociągów i kierowców.
Zastępcza komunikacja autobusowa
Linie kolejowe są budowane po starym śladzie więc trzeba taką linię kolejową zamknąć, bo są to linie jednotorowe. Roboty podzielono na dwa etapy. Pierwszy rozpoczyna się już w marcu i potrwa do września 2018 r. Od 12 marca, na odcinku Pisz - Ełk będą prace, a pasażerom zapewniono zastępczą komunikację autobusową. Autobusy będą zatrzymywać się w pobliżu stacji kolejowych.
Drugi etap prac zaplanowano od września 2018 r. do sierpnia 2019 r. W tym czasie prace przeniosą się na odcinek z Pisza do Szczytna. Na trasie kursować będą autobusy komunikacji zastępczej. Dodatkowe informacje o zmianach w komunikacji są dostępne na www.portalpasazera.pl.
Modernizacja linii Ełk – Szczytno to kolejny etap prac na linii nr 219 z Olsztyna do Ełku. Na odcinku Olsztyn – Szczytno linia została zrewitalizowana w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013.
„Prace na linii kolejowej nr 219 Szczytno – Ełk” realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie UE wynosi 85%.
Będą i inne inwestycje w kolej na Warmii i Mazurach.
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK na konferencji prasowej w Olsztynie w styczniu br. powiedział m.in., że w październiku 2017 roku została podpisana umowa na opracowanie projektu zelektryfikowanej linii Korsze - Ełk.: - Założenie jest takie, że w roku 2019 ogłosimy przetarg na roboty budowlane. Równolegle będziemy realizować modernizację linii Szczytno-Ełk. Chodzi o możliwość wyznaczenia tras objazdowych. Jedną z najważniejszych inwestycji dla PLK na Warmii i Mazurach jest też modernizacja trasy Działdowo-Olsztyn. Umowę z wykonawcą podpisano w grudniu 2017 roku. Przebudowanie prawie 83 kilometrowego skróci o kwadrans podróż z Olsztyna do Warszawy – informował prezes PKP PLK.
WYG
Źródło i fot. PKP PLK