07.02.2017

Polsko-litewskie rozmowy o Via i Rail Baltica. Jest przetarg na kolejny kawałek

Przetarg na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 woj. podlaskim ogłosili w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit. Przetarg obejmuje odcinki S61 na północ od Łomży: od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna (18 km). Razem: 34,4 km.

Wcześniej, przed kilkoma dniami w siedzibie polskiego Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odbyło się posiedzenie Polsko-Litewskiej Podkomisji ds. Transportu. Wydarzenie na tyle ważne, że ostatnie takie spotkanie miało miejsce w maju 2015 roku.

 Stronie polskiej przewodniczyła wiceminister infrastruktury i budownictwa Justyna Skrzydło, a stronie litewskiej wiceminister transportu i komunikacji Ričardas Degutis.

- Bardzo zależy nam, aby nasze wspólne pogranicze stało się obszarem dobrze skomunikowanym i pozbawionym barier infrastrukturalnych. Realizacja głównych szlaków transportowych łączących Polskę i Litwę - Via Baltica i Rail Baltica wpisuje się w proces realizacji Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) w Polsce i Europie - powiedziała podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Justyna Skrzydło, otwierając posiedzenie Polsko-Litewskiej Podkomisji ds. Transportu.

Rail Baltica

W zakresie transportu kolejowego rozmowy dotyczyły m.in. inwestycji w międzynarodowym szlaku kolejowym Rail Baltica, dalekobieżnych bezpośrednich połączeń kolejowych między Polską a Litwą. Strona polska przedstawiła plany inwestycyjne na odcinku linii kolejowej z Białegostoku do polsko - litewskiego pogranicza.

Przypomnijmy, że w kwietniu br. rozpocznie się kolejny etap przebudowy trasy kolejowej Warszawa – Białystok, na odcinku Śniadowo – Czyżew. Trwają też przygotowania do prac na odcinku Czyżew-Białystok.

O wiele później ruszy budowa odcinka Białystok - Suwałki - Trakiszki. Budowa planowana jest na lata 2018 - 2023.  Jeżeli jednak zadanie to nie uzyska dofinansowania z europejskiego funduszu CEF, odcinek będzie budowany ze środków krajowych, ale dopiero po 2023 roku.

Marszałek Województwa Podlaskiego Jerzy Leszczyński podkreślał podczas konferencji prasowej 6 lutego br., że „(…) w interesie regionu leży również to, aby Rail Baltica dalej była kontynuowana z Białegostoku przez Ełk na Litwę - bo to łączy cały projekt korytarza europejskiego transportowego.”

Podczas posiedzenia podkomisji omówiono także możliwość zwiększenia ruchu pasażerskiego i towarowego, wykorzystując aktualnie istniejącą infrastrukturę. Delegacja litewska zaproponowała zawarcie nowej umowy międzyrządowej o współpracy w dziedzinie transportu kolejowego.

Via Baltica

Wśród tematów związanych z transportem drogowym najważniejszym była kontynuacja inwestycji na szlaku Via Baltica, ze szczególnym uwzględnieniem polsko-litewskiego odcinka przygranicznego.

- Deklarujemy zrealizowanie całego przebiegu Via Baltica w standardzie drogi ekspresowej w Polsce do 2022 r. – zapewniła wiceminister J. Skrzydło.

Natomiast z komunikatu litewskiego ministerstwa łączności wynika, że „celem jest, by ten odcinek drogi, w standardzie 2 + 2 pasy ruchu, był gotowy w 2021 r.”.

Droga ekspresowa S61 jest częścią trasy Via Baltica. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego.

W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. W lutym 2016 r. skierowano do realizacji odcinek Szczuczyn – granica państwa (z wyłączeniem odcinka obejmującego obwodnicę Augustowa i Suwałk). Cały ten odcinek uzyskał dofinansowanie z funduszu Łącząc Europę (CEF)

Przetarg na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S61 woj. podlaskim ogłosili w poniedziałek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk i wiceminister Jerzy Szmit. Przetarg obejmuje odcinki S61 na północ od Łomży: od węzła Kolno do Stawisk (16,4 km) i od Stawisk do Szczuczyna (18 km). W ramach 34-kilometrowej inwestycji powstanie m.in. kluczowy węzeł w Kolnie, do którego zostanie podłączona planowana obwodnica Łomży, a także druga jezdnia istniejącej obwodnicy Stawisk. Trwa przetarg na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.

S61 na odcinku Kolno - Szczuczyn zostanie wybudowana jako droga dwujezdniowa, praktycznie w całości po nowym śladzie. Nowa droga będzie dostosowana do nośności 115 kN/oś i prędkości projektowej 110 km/h. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca – obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Rozpoczęcie prac budowlanych jest przewidywane w 2019 roku. Roboty potrwają do połowy 2021r.

W kolejce trasa Szczuczyn-Raczki. Decyzję środowiskową dotyczącą tego odcinka wydano w październiku 2015 r. 15 kwietnia 2016 r. ogłoszono przetarg na projekt i budowę drogi. Wpłynęło ponad 20 ofert. Podpisanie umowy przewiduje się w trzecim kwartale 2017 r. Zakończenie robót budowlanych planowane jest w II połowie 2020 r. Koszt budowy S61 Szczuczyn-Raczki to ok. 2,1 mld zł.

Odcinek o długości 63 km przebiegać będzie przez Szczuczyn do miejscowości Szkocja k. Raczek (mijając po drodze Guty Rożyńskie, Dybowo, Borki, Zdunki Nową Wieś Ełcką, Ełk, Lega, Sędki, Wysokie, Kalinowo, Milewo, Turowo, Szkocja i dalej obwodnicą Suwałk do Budziska).

 Główny węzeł komunikacyjny na tej trasie zostanie wybudowany w okolicach Nowej Wsi Ełckiej i poprowadzony zostanie w kierunku jeziora Tatarskiego Małego i dalej pomiędzy jeziorami Selmęt Mały i Selmęt Wielki w okolicach miejscowości Mrozy Wielkie. Następnie za gruntami ełckiego Parku Naukowo-Technologicznego w Ełku, objętymi strefą ekonomiczną, połączy się z drogą krajowa nr 16 (okolice Zakładów Mięsnych). Właśnie w tym miejscu usytuowany będzie duży węzeł „Ełk – Wschód” skomunikowany z obwodnicą miasta Ełku.

Dostęp do drogi będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe:

- Węzeł Guty (gmina Szczuczyn).

- Węzeł Ełk- Południe (gmina Ełk) - w pobliżu msc. Nowa Wieś Ełcka.

- Węzeł Ełk- Wschód (gmina Ełk).

- Węzeł Wysokie (gmina Kalinowo).

Szybciej powstanie obwodnica Suwałk. Drugiego lutego 2017 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku przekazała firmie Budimex plac budowy. Inwestycja ma być zakończona wiosną 2019 roku.

Coraz bliżej też do wyłonienia wykonawcy drogi ekspresowej wiodącej od końca obwodnicy Suwałk ( jeszcze nieistniejącej) do Budziska, na granicy z Litwą. Generalna Dyrekcja Dróg wysłała zaproszenia do 20 potencjalnych wykonawców. Rozstrzygnięcie postępowania oraz podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest do końca pierwszego półrocza 2017 roku. Droga jest objęta umową o dofinansowanie z unijnego programu CEF i ma być gotowa najpóźniej w 2020 r. Prawdopodobny termin rozpoczęcia prac budowlanych to druga połowa rok 2018 roku.

Jan Wyganowski

 

Źródła: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa RP; Ministerstwo Łączności Republiki Litewskiej; Wrota Podlasia; rynek kolejowy; gddkia; conadrogach.pl 

 Fot: MIB

udostępnij na fabebook
07.02.2017, 13:49:21

Wróż

O ile będzie lepiej pędzić drogą expresową niż taplać się w błocie aż po wieżyczkę czołgu.

Skomentuj:
nick*
komentarz*