Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła prowadzony na drogach krajowych Generalny Pomiar Ruchu (GPR) 2020/2021. Pokazuje on natężenie ruchu na poszczególnych odcinkach dróg krajowych, ale też jego strukturę rodzajową, tzn. udział pojazdów ciężarowych, autobusów itd.
Analizy wykonane na podstawie wyników GPR będą wykorzystane zarówno przy planowaniu nowych inwestycji, jak też przy podejmowaniu decyzji o przebudowie i modernizacjach. Dane te pomocne będą również przy priorytetowym ujęciu remontów istniejących dróg w ramach ich bieżącego utrzymania.
Regularne pomiary
GPR jest wykonywany na sieci dróg krajowych co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r., natomiast ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 r. i trwało ok. 1,5 roku. Ten okres pomiarowy został wydłużony z uwagi na pandemię.
Na potrzeby najnowszego GPR-u w województwie podlaskim wyznaczono 97 punktów pomiarowych na sieci przeszło 953 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Duży ruch na ósemce do Augustowa
Spory poziom wzrostu pojazdów ogółem odnotowano na jednojezdniowym odcinku DK8 północ od Białegostoku. O ile do Korycina jest to wzrost - w stosunku do GPR 2015 - średnio o około 25 procent, o tyle już pomiędzy Korycinem a Augustowem wzrost natężenia ruchu sięga 41 proc. (SDRR wyniósł na dobę 12 619), w tym samochodów ciężarowych z przyczepami o 30 proc.
Wzrosty natężenia ruchu odnotowano także na obwodnicy Augustowa (DK8 i S61). Na jej jednojezdniowej części Augustów – węzeł Raczki (DK8) było to 30 proc.
Z kolei na części dwujezdniowej drogi S61 na odcinku węzeł Raczki - węzeł Suwałki Zachód, ten wzrost był już 42 procentowy.
Wzrosty na ósemce Warszawa – Białystok
W całym województwie podlaskim średni dobowy ruch roczny (SDRR) wzrósł o 15 procent i wyniósł 8125 poj./dobę.
Największe zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatnich sześciu lat, miały związek przede wszystkim z oddaniem do ruchu nowych odcinków dróg ekspresowych, zwłaszcza połączenia Białegostoku z Warszawą.
W 2015 r. na Podlasiu kierowcy korzystali tylko z dwóch fragmentów S8 (obwodnicy Zambrowa oraz odcinka Jeżewo - Białystok). Przed rozpoczęciem obecnych pomiarów była już gotowa cała S8, zarówno w województwie podlaskim, jak i mazowieckim. Tym samym trasa ta stała się szybkim i wygodnym połączeniem stolicy województwa ze stolicą kraju.
W efekcie, na podlaskiej części S8 - w porównaniu do 2015 roku - nastąpił około 48-procentowy wzrost natężenia ruchu ogółem. Średni Dobowy Ruch Roczny, to obecnie to 20 948 pojazdów na dobę w porównaniu do 14 154 pojazdów z GPR 2015. Ruch ciężarowy wzrósł o 30 procent.
Ełk - Białystok też więcej
Spory wzrost natężenia ruchu nastąpił na DK65 od granicy woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, przez Grajewo - Mońki, do Białegostoku. Średni poziom wzrostu pojazdów poruszających się tą drogą to około 35 proc.
Gdzieniegdzie mniej
Okazuje się, że przyrost ruchu nie wystąpił na każdej drodze, nie wszędzie samochodów jest więcej. W województwie podlaskim są drogi, które stały się mniej uczęszczane.
Na odcinku drogi krajowej nr 66 pomiędzy Brańskiem a Bielskiem Podlaskim natężenie ruchu spadło w stosunku do pomiaru z 2015 roku o 30 proc.
Z kolei 13-procentowy spadek pojazdów ogółem zanotowano także na DK61 pomiędzy granicą z woj. mazowieckim (kierunek do Ostrołęki) a Łomżą i dalej do Stawisk, Szczuczyna i Grajewa. Wpływ na taki wynik mogły mieć trwające w 2020 i 2021 roku prace związane z budową odcinków drogi ekspresowej S61 od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna. Budowa w wielu miejscach powodowała utrudnienia w ruchu, gdyż „eska” na znacznej części poprowadzona została śladem DK61.
Podsumowanie
Z przeprowadzonego GPR-u wynika, że średni przyrost między GPR-ami w grupie pojazdów ogółem na sieci dróg województwa podlaskiego wynosi 15 proc.
W podziale na kategorie pojazdów, największy procentowy średni wzrost na sieci miały lekkie pojazdy ciężarowe (50 proc.), samochody osobowe (23 proc.). Ciekawostką jest fakt, dużego przyrostu - o 77 proc. - liczby… ciągników rolniczych, mimo że z racji całkowitej wielkości natężenia w SDRR na sieci dróg krajowych nie są wcale dominującą strukturą rodzajową.
Ruch pojazdów ciężkich w grupie samochodów ciężarowych z przyczepami wzrósł na całej sieci średnio o 6 proc.
Na mapie niżej można zobaczyć wyniki dla poszczególnych pododcinków pomiarowych na drogach krajowych województwa podlaskiego.
Źródło i fot: GDDKiA