Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał decyzję o pozwoleniu na budowę na kolejny odcinek przebudowy linii kolejowej Rail Baltica. Odcinek ten ma długość ok. 16 km i położony jest na terenie gmin: Turośń Kościelna, Choroszcz oraz Łapy, powiat białostocki.
W ramach tej inwestycji przewidziano wykonanie m.in. prac polegających na:
- przebudowie układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h, a pociągów towarowych z prędkością 160 km/h.
Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A. dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy z nich to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h - w/w decyzja lokalizacyjna, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych - odrębna decyzja lokalizacyjna,
- rozbiórce istniejących i budowie nowych peronów na przystankach osobowych: Bojary, Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Perony będą wyposażone w wiatry peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego etc.,
- budowie trzech nowych mostów kolejowych i nowego mostu drogowego wraz z rozbiórką istniejących obiektów,
- budowie nowego wiaduktu drogowego nad drogą gminną do prowadzenia ruchu kolejowego w miejscu skrzyżowania z drogą gminną,
- budowie nowych dwóch przepustów kolejowych wraz z rozbiórką istniejących,
przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych,
- przebudowie urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej,
- budowie ekranów akustycznych.
Decyzja o pozwoleniu na budowę jest podstawą do rozpoczęcia przez inwestora wszelkich robót budowlanych związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji kolejowej - wyjaśnił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.- Jest to inwestycja bardzo ważna z punktu widzenia przewozu ludzi i towarów, której celem jest stworzenie możliwości rozbudowy linii w ramach europejskiego korytarza transportowego i wprowadzenie w przyszłości nowego europejskiego taboru dla transportu intermodalnego - podsumował wojewoda.
Z Białegostoku do Warszawy w 90 minut
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w czerwcu br. umowę za ponad 3,3 mld zł na prace na odcinku Czyżew – Białystok. To ostatni odcinek modernizowanej linii z Warszawy do stolicy Podlasia, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica - jedna z najważniejszych inwestycji na polskich torach o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Pociągi pasażerskie zwiększą prędkość do 200 km, a stacje i przystanki będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy wyniesie poniżej 90 min. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowych zapewnią bezkolizyjne skrzyżowania. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.
- Konsekwentnie realizujemy inwestycje na polskim odcinku Rail Baltica i w pełni wykorzystujemy środki z programu CEF „Łącząc Europę”. Prace na odcinku Czyżew – Białystok, to największy kontrakt za 3,3 mld zł netto, który zwiększy możliwości kolei na Podlasiu, w Polsce oraz na międzynarodowym połączeniu Rail Baltica - powiedział wówczas Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowa infrastruktura - nowe możliwości podróży
Prace na odcinku Czyżew-Białystok obejmą kompleksową modernizację ponad 71 km linii. Zmodernizowanych zostanie 5 stacji: Czyżew, Szepietowo, Łapy, Racibory i Białystok oraz wybudowana zostanie nowa stacja Baciuty (obecnie przystanek). Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze. Wszystkie stacje i przystanki zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem skrzyżowania wielopoziomowe - wiadukty i tunele zastąpią przejścia i przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja obejmuje budowę 200-metrowego mostu na Narwi między Łapami i Uhowem oraz kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych.
Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku
Mieszkańcy Białegostoku zyskają dodatkowy dostęp do kolei - nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza, który zapewni wygodny dojazd do centrum miasta. Na stacji Białystok zbudowane zostaną 4 nowe zadaszone perony. Każdy będzie miał system informacji dla pasażerów. Jeden z peronów będzie obok planowanego przy stacji węzła intermodalnego, co ułatwi łączenie podroży koleją z komunikacją miejską. Znikną kładki nad torami, a z budynku dworca na perony będzie można dostać się tunelem wyposażonym w pochylnie. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa układu torowego oraz nowe lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym.
Prace będą prowadzone w latach 2020 – 2023 w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość zamówienia to ponad 3,3 mld zł netto, dofinansowane ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited.
Pozostałe odcinki Rail Baltica
Na odcinku od Warszawy do Czyżewa podróżni korzystają z przebudowanych stacji i przystanków a pociągi jeżdżą po nowych torach. Nowe możliwości trasy zapewniła budowa nowego mostu na Bugu. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania m.in. w Łochowie i Toporze.
PLK przygotowują się do prac na odcinku Białystok - Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.
Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą.
Na Litwie
W czerwcu br. litewski państwowy przewoźnik kolejowy zaprosił potencjalnych wykonawców do składania ofert na budowę prawie 100-kilometrowego odcinka od Kowieńskiego Terminala Intermodalnego na północ do granicy z Łotwą, której budowa ma się rozpocząć w 2021 r. Całkowita wartość projektu to 475 mln euro.
Natomiast w lipcu br. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej, spółka państwowa „Lietuvos Geležinkeliai” Infrastructure (Litewskie Koleje Infrastruktura)) oraz partnerzy joint venture UAB Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GmbH podpisali umowę, zgodnie z którą w ciągu 24 miesięcy zostanie wyznaczona optymalna trasa modernizacji linii kolejowej Rail Baltica od Kowna do granicy z Polską. Po zakończeniu tych procedur możliwe będą dalsze prace modernizacyjne (zakup terenu, projektowanie, budowa) linii kolejowej o rozstawie torów 1435 mm między Polską a państwem litewskim - stacja Jiesia, których zakończenie planowane jest do 2026 roku.
Do końca 2020 roku kolej europejska połączy Dworzec Centralny w Kownie z terminalem intermodalnym w Palemonasie.
Do 2026 r. łączne inwestycje Rail Baltica w krajach bałtyckich osiągną 5,8 mld EUR, przy czym do 85% będzie hojnie współfinansowanych przez Unię Europejską. Zapewni to znaczącą poprawę dla lokalnego budownictwa, inżynierii i innych branż usługowych. W szczytowym okresie prac budowlanych w latach 2022-2025 Rail Baltica stworzy około 13 000 nowych miejsc pracy w branży budowlanej, z 24 000 pośrednimi i indukowanymi miejscami pracy w powiązanych branżach, takich jak pozyskiwanie materiałów i produkcja komponentów, logistyka, hotelarstwo i gastronomia, profesjonalne usługi i wiele innych.
Europejska zelektryfikowana kolej o rozstawie 1435 mm do transportu pasażerskiego i towarowego z Tallina do granicy litewsko-polskiej ma zostać zbudowana do 2026 r..
Całkowita długość linii kolejowej wyniesie 870 kilometrów, w tym 392 kilometry na Litwie, 265 kilometrów na Łotwie i 213 kilometrów w Estonii.
WYG
Źródła: PUW; PKP PLK; Koleje Litewskie
Fot: PUW; PKP PLK; Koleje Litewskie