Na chwilę przed ostatnim szczytem G20 zespół naukowców Global Trade Alert opublikował swój doroczny raport. Jeszcze nigdy tak wiele topowych mediów światowych nie poświęciło tyle uwagi raportowi GTA.
Zainteresowały się nim m.in. Washington Post czy CNN, a przedstawiciele Światowej Organizacji Handlu (WTO) i Unii Europejskiej bardzo pozytywnie komentowały publikację.
Za najnowszą wersją innowacyjnego raportu stoją programiści z Suwałk, którzy wraz z Uniwersytetem St. Gallen stworzyli innowacyjny system, który potrwafi przewidywać i wizualizować zmiany na globalnym rynku eksportu, na które podstawowy wpływ mają decyzje polityczne w poszczególnych państwach, unie celne oraz dofinansowanie wybranych przez rządzących towarów.
To właśnie dzięki narzędziu stworzonemu przez suwalskich programistów demaskacji uległy populistyczne tezy Donalda Trumpa, zawarte w konkurencyjnym raporcie amerykańskiej administracji, która w niezwykle subiektywny sposób potraktowała temat nieuczciwych praktyk handlowych, jakoby te miałyby mieć wpływ na amerykański deficyt handlowy z głównymi partnerami handlowymi.
Rok 2008, Świat
Kulminacja światowego kryzysu finansowego. Są obawy, że ta sytuacja doprowadzi rządy do przyjęcia szeroko rozpowszechnionych polityk zamykania granic handlowych pomiędzy państwami tak, jak to miało miejsce w latach 30. XX wieku.
Tymczasem w listopadzie 2008 r. w Waszyngtonie, DC, zbierają się przywódcy krajów członkowskich grupy G20 i składają wspólną obietnicę utrzymania otwartych granic handlowych pomimo światowego kryzysu finansowego. Gdy jedni przyjmują to bez żadnych wątpliwości, drudzy są pełni obaw, że to tylko puste deklaracje.
Spór jest czczy, bo nikt nie ma realnych, twardych danych o faktycznej polityce handlowej poszczególnych państw. Niewyobrażalne również wydaje się pozyskanie takich danych. Bo czy da się gromadzić w globalnej skali dane o decyzjach politycznych oraz realnych działaniach i czynnikach handlowych, które mają wpływ na handel międzynarodowy pomiędzy wszystkimi możliwymi konfiguracjami państw? Co więcej - jak zaprojektować odpowiednią strukturę tych danych, ich odpowiednią klasyfikację i prezentację we wszystkich możliwych przekrojach?
Rok 2009, St. Gallen, Szwajcaria
Od momentu listopadowej deklaracji rządów G20 prof. Simon J. Evenett, szef studiów MBA na szwajcarskim Uniwersytecie w St. Gallen, śledzi ich ruchy. Nie poprzestaje na bezkrytycznym przyjęciu deklaracji politycznych, rzeczywistość to dla niego twarde dane.
Zna dotychczasowe inicjatywy monitorujące (na przykład Światowa Organizacja Handlu, która monitoruje całą działalność cłową i powiązane działania; są dane ONZ i polityki inwestycyjnej OECD). Są to jednak dane wycinkowe. Dlatego szaleńczo pracuje nad tym, aby skonstruować taki model organizacji pracy i narzędzie, które powiedzą, co rzeczywiście dzieje się w sferze światowego handlu na podstawie prawa stanowionego przez poszczególne kraje i komplementarnych danych gospodarczych.
Już w czerwcu 2009 powstaje międzynarodowy zespół Global Trade Alert (GTA) właśnie pod kierownictwem prof. Simona J. Evenett’a. Udało się wykreować odpowiedni model realizacji tego niesamowitego zamierzenia.
GTA skupił się na monitorowaniu polityki handlowej, gdyż zaraz po deklaracji G20 ogłoszono i udokumentowano tysiące nowych aktów prawnych. Tym samym GTA szczególną uwagę poświęcił obietnicom politycznym rządów G20, ale mimo tego zakres działalności został globalny.
Zespół GTA podjął się dokumentacji niesamowicie szerokiego zakresu wyborów politycznych. W ich metodyce każde działanie każdego państwa charakteryzuje się taksonomią kilkunastu zmiennych. Klasyfikacja jest dodatkowo poparta danymi dotyczącymi międzynarodowych przepływów towarów, usług, migracji i inwestycji.
Rok 2016, Suwałki, Polska
Można sobie wyobrazić, jak gigantyczną ilość danych pozyskano w ciągu 10 lat. Jednakże prof. Simon J. Evenett i dr hab. Johannes Fritz - drugi z mózgów przedsięwzięcia - mają problem z narzędziem, umożliwiającym utrzymanie tych danych online. Gigantyczne wyzwanie pojawiło się wobec odpowiedniej struktury bazy danych, cyfrowego narzędzia do zarządzania tymi danymi oraz ich prezentacją online w bardzo złożonych przekrojach. Kto jeszcze, oprócz akademików z St. Gallen, podołałby zaprojektowaniu struktury a potem zbudowaniu bazy i pozostałych narzędzi odpowiadających złożonej taksonomii danych wiernie opisujących realia światowego handlu?
GTA postanowił poszukać partnerów technologicznych na całym świecie. Po szczegółowych rozmowach z kilkunastoma agencjami wybrano jedną, która najlepiej podoła wyzwaniu - Code & Pepper, polska spółka, która od ponad 10 lat dostarcza rozwiązania cyfrowe budowane dla klientów na całym świecie.
Jak opowiada dr hab. Johannes Fritz: "Zespół Code & Pepper już na etapie ofertowania niezwykle twórczo zaangażował się w proces projektowania poszukiwanego narzędzia. Mimo że mieli mało czasu na odpowiedź na nasze złożone zapytanie, efekt był niesamowity. Ten skomplikowany temat przemyśleli naprawdę bardzo głęboko. Przede wszystkim jednak zrozumieli, o co nam chodzi. Zaproponowali nam bardzo przejrzysty proces realizacji tego przedsięwzięcia, a kluczowe osoby uczestniczyły w bezpośredniej sesji warsztatowej podczas ostatniej fazy selekcji. Suwalski zespół programistów stworzył innowacyjny system integrujący niezwykle istotne dane, dzięki czemu powstało jedyne w swoim rodzaju narzędzie.
Przykład procesu projektowania (UX i UI design)
Rok 2017, Świat
W marcu bieżącego roku prezydent Stanów Zjednoczonych Donald J. Trump poprosił swój gabinet polityczny o napisanie własnego raportu na temat nieuczciwych praktyk handlowych, które miałyby mieć wpływ na amerykański deficyt handlowy z głównymi partnerami handlowymi. Własny raport mógłby oczywiście dobrze posłużyć Prezydentowi do uzasadnienia jego specyficznych działań politycznych.
Jednakże na chwilę przed szczytem G20 i tym samym na chwilę przed publikacją raportu Donalda Trumpa zespół Global Trade Alert publikuje swój doroczny raport. Tym samym demaskacji ulegną te tezy amerykańskiego raportu, które miałyby ewidentnie subiektywny charakter.
Jeszcze nigdy tyle topowych mediów światowych nie poświęciło tyle uwagi raportowi GTA, m.in. Washington Post czy CNN, a przedstawiciele Światowej Organizacji Handlu (WTO) i Unii Europejskiej bardzo pozytywnie komentowały publikację. W tym samym czasie uruchomione zostało wypracowane przez Code & Pepper narzędzie online wraz z częścią prezentującą dane - www.globaltradealert.org Jest to pierwsza wersja, która obecnie jest wzbogacana o nowe funkcje i pełną responsywność na urządzeniach mobilnych.
Według dr hab. Johannes'a Fritz'a "szczególnym aspektem danych gromadzonych przez GTA jest ich wszechstronność. To, co robi GTA, to zebranie danych we wszystkich aspektach handlu międzynarodowego i ich przechowywanie w jednym wspólnym systemie klasyfikacji. W ten sposób użytkownicy mogą wyświetlać bardziej kompleksowy widok jednym kliknięciem, zamiast przeglądać wiele różnych zestawów danych w tym samym czasie".
Ten fakt potwierdza Międzynarodowy Fundusz Walutowy, który zauważył, że GTA "ma najbardziej kompleksowy zakres wszystkich rodzajów środków dyskryminujących i liberalizujących w handlu".
Pomimo iż pierwotnie GTA skupił się na monitorowaniu polityki handlowej, finalnie narzędzie online stało się szeroko stosowanym narzędziem do analizy i podejmowania decyzji przez firmy, stowarzyszenia branżowe, dziennikarzy, naukowców, organizacje międzynarodowe i rządy. Eksporterzy mogą np. ocenić szanse wejścia na rynek za granicą, korzystając z dostępnych tu informacji.
Zapraszamy do korzystania i podejmowania dobrych decyzji biznesowych: www.globaltradealert.org
Adam Pogorzelski
***
Code & Pepper to undergroundowy software house, zrzeszający najwybitniejszych programistów Podlasia. Niezwykła historia Code & Pepper została opisana w najnowszej książce Filipa Springera – „Miasto Archipelag”. Agencja realizuje projekty mobilne i webowe w USA, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Danii i Holandii. Współpracuje z międzynarodowymi agencjami takimi jak Hacksmith Labs (USA), Mediablaze (UK), La Moulade (UK), Flipside Group (UK), Digital Chefs (Netherlands) oraz z klientami bezpośrednimi m.in. Christian Louboutin (USA) i LocalBini (Szwajcaria). Projekty realizowane przez agencję otrzymały międzynarodowe nagrody takie jak Awwwards, One Page Love Award, CSS Design Award or CSS Winner.