18.04.2024
PUE ZUS ma już 12,6 mln użytkowników
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to narzędzie, które udostępnia elektroniczne usługi świadczone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Na PUE ZUS zarejestrowanych jest już ponad 12,6 mln profili. Swoje indywidualne konto mają zarówno przedsiębiorcy, lekarze, osoby pracujące, jak i emeryci czy renciści.
- Większość spraw w ZUS-ie można załatwić przez internet. Dlatego warto mieć na PUE swój profil, by bez konieczności wychodzenia z domu móc kontaktować się z Zakładem, składać wnioski, dokumenty czy otrzymywać za jego pośrednictwem odpowiedzi. Co istotne PUE jest czynne 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu i tylko od użytkownika zależy, kiedy wybierze dogodny czas do kontaktu z Zakładem - informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.
Od 1 stycznia 2023 r., każdy płatnik składek ma obowiązek posiadania profilu na PUE. Nowi płatnicy powinni samodzielnie zarejestrować swoje konto na Platformie lub kogoś do niego upoważnić. Jeśli tego nie zrobią, to ZUS ich w tym wyręczy i założy im profil na PUE ZUS zgodnie z przepisami. Warto jednak pamiętać o tym, że konto utworzone przez ZUS nie jest aktywne do czasu dokończenia przez płatnika procesu rejestracji.
Założenie profilu trwa zaledwie kilka minut. Na stronie internetowej ZUS-u można znaleźć informacje, w jaki sposób to zrobić. Aby założyć konto, należy mieć ukończone 13 lat, zarejestrować się i potwierdzić swoją tożsamość. Takie potwierdzenie może nastąpić za pomocą Profilu Zaufanego, bankowości elektronicznej czy podczas osobistej wizyty w ZUS-ie albo e-wizyty.
Na swoim profilu każdy znajdzie odpowiednią dla siebie zakładkę, w której zamieszczone są dostępne dla panelu dane i usługi, z których można skorzystać. Przez PUE ZUS np. rodzice i opiekunowie mogą składać wnioski z zakresu świadczeń rodzinnych, a płatnicy składek wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe za siebie i pracowników (płatnicy do 100 osób). Tą drogą można również przekazywać wnioski np. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, czy skontaktować się z pracownikiem ZUS-u, a w przypadku problemów z poruszaniem się po aplikacji z pomocą przyjdzie Wirtualny Doradca. - Ubezpieczeni i świadczeniobiorcy mogą samodzielnie tworzyć np. elektroniczne potwierdzenia na Platformie Usług Elektronicznych. Taki dokument nie wymaga już podpisu pracownika ZUS-u, ponieważ jest opatrzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną Zakładu i można go przekazać instytucji, która tego oczekuje. Może to być np. potwierdzenie przysługującego prawa do emerytury czy renty – dodaje rzeczniczka.
Seniorzy poprzez PUE ZUS mogą np. złożyć wniosek o zmianę sposobu wypłaty świadczenia z adresu na rachunek bankowy. PUE pozwala również na bieżące sprawdzanie pracodawcy w zakresie zgłoszenia do ubezpieczeń i kontrolowania wysokości opłacanych składek. Na platformie można sprawdzić, czy członkowie rodziny zostali prawidłowo zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, a także obliczyć w kalkulatorze emerytalnym prognozowaną emeryturę.
Jedną z niewielu rzeczy, których przez PUE nie załatwimy, to przesłanie oryginałów dokumentów, niezbędnych np. do obliczenia kapitału początkowego czy renty. Wnioski o świadczenie możemy złożyć przez profil, ale oryginały dokumentów należy dostarczyć do Zakładu.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS jest cały czas rozwijana i unowocześniana, aby lepiej służyła klientom. Za jej pomocą można na przykład umówić wizytę w placówce ZUS na konkretny dzień i godzinę, by nie czekać w kolejce.
Katarzyna Krupicka
regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego