Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, spółka krajów bałtyckich - RB Rail AS, ministerstwa transportu Estonii, Łotwy i Litwy podpisały dodatkową transgraniczną umowę na finansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) dla Rail Baltica.
Całkowity budżet umowy wynosi 19,7 mln euro, z czego wkład funduszy unijnych wyniesie maksymalnie 16,7 mln euro, czyli 85% całkowitych kosztów kwalifikowalnych w ramach tej umowy. Pozostałe 15% sfinansują rządy krajów bałtyckich.
- Dodatkowe finansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” i państw bałtyckich nie tylko po raz kolejny potwierdza silne zaangażowanie partnerów z UE i krajów bałtyckich w ten wyjątkowy projekt transgraniczny, ale także umożliwi sfinalizowanie pozostałych prac na etapie planowania, przyspieszenie realizacji projektu globalnego do rozpoczęcie zamówień projektowych brakujących połączeń na krytycznym odcinku granicy Kowno-Litwa i Polska oraz Kowno-Wilno oraz ułatwienie rozpoczęcia zamówień na budowę linii głównej na Łotwie - wyjaśnia Agnis Driksna , prezes Zarządu Rail Baltica Joint Venture RB Rail JAK.
- Obejmuje ona również kilka ważnych badań, takich jak dostarczenie analizy kosztów i korzyści nowej generacji oraz biznesplanu dla Rail Baltica. Sfinalizowanie już rozpoczętych działań projektowych dla obiektów kolejowych i linii głównej w celu osiągnięcia gotowości do budowy pozostaje najwyższym priorytetem między partnerami projektu- dodaje Driksna .
Umowa o dofinansowanie obejmuje następujące działania:
- Projektowanie infrastruktury kolejowej w Kownie na terenie stacji (I etap) na Litwie;
- Projekt obiektu utrzymania infrastruktury w Kownie na Litwie;
- Modyfikacje projektowe umożliwiające rozwój operacyjny węzła Ryga na Łotwie;
- Modyfikację szczegółowego projektu technicznego odcinka kolejowego w Rydze -Dworzec Centralny na podstawie planu operacyjnego Rail Baltica na Łotwie;
- Badanie terenu w Cekule, identyfikacja niewybuchów (UXO) na terenie byłego obszaru wojskowego Cekule na Łotwie;
- Planowanie przebiegu rail Balticy w okręgu Pärnu w Estonii;
Dofinansowanie zostało również przyznane na wspólne studium rozwoju sieci referencyjnej Rail Baltica i geodezyjnej sieci referencyjnej w krajach bałtyckich oraz strategię rozwoju architektury IT.
- Od 2014 roku do dnia dzisiejszego zrealizowano w krajach bałtyckich siedem projektów Rail Baltica finansowanych przez UE, na łączną kwotę wsparcia UE przekraczającą 950 mln euro. Ten najnowszy projekt, wart prawie 17 mln euro dotacji na badania i projekty, jest kolejnym przykładem ciężkiej pracy i pozytywnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron. Życzę beneficjentom, RB Rail, Estonii, Łotwie i Litwie, sprawnej realizacji tego transgranicznego projektu w korytarzu sieci bazowej Morze Północne-Bałtyk- powiedział Morten Jensen , kierownik jednostki w CINEA.
Ta umowa o dotację jest ostatnią umową w okresie finansowym 2014-2020.
W ramach Wieloletnich Ram Finansowych UE 2014-2020, wraz z nowo podpisaną umową, trzy kraje bałtyckie oraz RB Rail AS podpisały łącznie siedem dotacji przeznaczonych w ramach unijnego instrumentu finansowania CEF na budowę konwencjonalnej infrastruktury kolejowej Rail Baltica. Wraz z wcześniej podpisanymi umowami o dotacje Rail Baltica pozyskała w ten sposób około 1,14 mld euro z funduszy unijnych i krajowych.
Podróż z Wilna do Warszawy w 4 godziny
Do końca 2026 roku planowana jest budowa zelektryfikowanej linii kolejowej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina.
Przypomnijmy, że niedawno podczas spotkania ministrów komunikacji Litwy i Polski, uzgodniono, że od połowy przyszłego roku Wilno i Warszawę powinny też łączyć bezpośrednie pociągi. Minister Skuodis, który niedawno odwiedził Polskę, zgodził się w tej sprawie z polskim ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem.
- Najważniejsza kwestia, która dotyczy bezpośrednio samych mieszkańców, to zgoda, abyśmy do II połowy następnego roku mieli pociąg, który połączy Wilno i Warszawę. Miałby przesiadkę też w Kownie. Gdybyśmy w następnym roku startowali z taką trasą, to byłoby radosne osiągnięcie. Ważne jest, aby był maksymalnie szybki, oczywiście nie aż tak, jak będzie, gdy powstanie Rail Baltica. Teraz jest ważne, aby podróż trwała do 8 godzin. Mamy nadzieję, że w 2026-2027 r. powstanie Rail Baltica, która skróci ten czas do 4 godzin. Jeszcze będziemy uzgadniali, jak często taki pociąg będzie jeździł. Byłoby idealnie, gdyby można było nim podróżować dwa razy w dzień - o poranku i wieczorem. To by pomogło utworzyć pewne przyzwyczajenia dla podróżnych - powiedział Marius Skuodis, minister komunikacji i łączności Republiki Litewskiej.
- To jest bardzo ważne, abyśmy mogli bezpiecznie, ale też z prędkością XXI wieku przemieszczać duże odległości pociągiem. Ważne jest, aby była możliwość wykorzystania torów kolejowych do transportu towarów, korzystać z najbardziej przyjaznego środowisku środku lokomocji. Jest on też najbardziej bezpieczny – stwierdził z kolei Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury Polski.
Według ministra Adamczyka, pociągi na torach Rail Baltica będą mogły się rozpędzać do prędkości 200-250 km/h, w zależności od odcinków.
- W Polsce ta inwestycja jest już realizowana z dużym rozmachem. Na Litwie jest determinacja, aby została zrealizowana w odpowiednim czasie. Dobrze by było, gdyby w 2027 r. moglibyśmy w taki sposób wjechać na Litwę. Mamy nadzieję, że tymi torami pojedziemy również przez Łotwę do Tallina - powiedział Adamczyk.
WYG
Źródło i fot: Rail Baltica