06.05.2022
Rail Baltica. Bezkolizyjne skrzyżowanie – ponad stumetrowa przeprawa nad torami Warszawa – Białystok
Nad linią Warszawa – Białystok w Mokrej Wsi wiadukt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawni komunikację drogową. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za kwotę 29 mln zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
To czwarte bezkolizyjne skrzyżowanie obecnie budowane przez PLK na mazowieckim odcinku trasy Rail Baltica.
Ponad stumetrowa przeprawa w Mokrej Wsi nad torami linii Warszawa - Białystok zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dzięki inwestycji usprawni się komunikacja w gminie Jadów, a kierowcy nie będą czekać przy zamkniętych rogatkach.
Wykonawca pracuje głównie w trakcie nocnych przerw, aby nie zakłócać podróży. Specjalny dźwig układa kolejne elementy stalowych dźwigarów wiaduktu drogowego. Powstaje trzyprzęsłowy obiekt, którego najdłuższe przęsło będzie miało ponad 46 m. Montaż stalowych elementów zaplanowano do końca kwietnia. Wykonane zostały już przyczółki i podpory przęseł.
Wykonawca buduje dojazdy do wiaduktu. Projekt zakłada przebudowę ponad 700 m drogi wojewódzkiej nr 636. Będzie nowa nawierzchnia na każdym z dwóch pasów - po jednym w każdą stronę. Przewidziano trakt pieszo-rowerowy, chodniki, zatoki autobusowe oraz zjazdy na posesje. Zakończenie prac przewidziano w IV kwartale 2022 roku.
Rail Baltica zwiększa poziom bezpieczeństwa
Postępują prace na budowach bezkolizyjnych skrzyżowań na mazowieckim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica.
W Zielonce będzie dwujezdniowy tunel drogowy pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Inżynierskiej z rejonem ul. Leśnej i ul. Słowackiego. Powstanie wiadukt drogowy nad ul. Kolejową. Coraz widoczniejsza jest żelbetowa konstrukcja pod torami. Ciężki sprzęt pracuje obok kursujących pociągów. Wartość inwestycji to blisko 31,1 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest pod koniec 2022 r.
W Tłuszczu wykonawca kontynuuje prace przy budowie wiaduktu oraz szykuje teren pod drogi dojazdowe. Obiekt zastąpi przejazd w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 (łączącej m.in. Warszawę z Tłuszczem). Prace zaplanowano do końca 2022 r. Wartość robót to 31,9 mln zł netto.
W Kobyłce rozpoczęły się przygotowania do budowy wiaduktu drogowego niedaleko przystanku Kobyłka Ossów, który zastąpi skrzyżowanie w poziomie szyn. Będzie sprawny, bezpieczny przejazd i przejście nad torami. Zakończenie inwestycji za 24,7 mln zł jest planowane na II kw. 2023 r.
Dwanaście obiektów ułatwi komunikację
Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” zapewnia budowę łącznie 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Poza wiaduktem, w Kobyłce PLK planują także inwestycję w rejonie ul. Orszagha, która zostanie przedłużona i poprowadzona pod ul. Graniczną, linią kolejową Warszawa – Białystok i ul. Warszawską.
Do ruchu oddano już dwa wiadukty w Łochowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie, planowana jest także budowa przejścia w pobliżu przystanku kolejowego w Toporze.
Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość tych inwestycji to 286,8 mln zł netto.
Źródło i fot: PKP PLK