17.07.2020

Rail Baltica bogatsza o 2,6 mld zł. Dodatkowe unijne pieniądze na linię Ełk – Suwałki - Trakiszki

Komisja Europejska dodatkowo przeznaczyła na realizację projektu szybkiej kolei Rail Baltica ponad 606 mln euro.

Pięć polskich projektów transportowych otrzyma dofinansowania ze środków Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) w ramach naboru, który zakończył się w lutym. Łączna wartość projektów to 2,6 mld zł, z czego 1,9 mld zł pokryją środki unijne.

W całej Unii Europejskiej w ramach zakończonego konkursu dofinansowanie na łączną kwotę 2,1 mld euro uzyskało 130 projektów. Wartość tych inwestycji to 4,5 mld euro.

Na Rail Baltica skierowano ponad połowę budżetu zaplanowanego w ramach zaproszenia do składania wniosków o finansowanie według instrumentu Europejskich Sieci Inżynieryjnych, czyli 606 mln euro z ogólnej puli 1,14 mld euro.

W ramach puli krajów korzystających z polityki spójności, dofinansowanie uzyskały dwa polskie projekty realizowane przez PKP PLK:

 

  • Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok – etap II o wartości 453,8 mln euro, w tym dofinansowanie CEF 385,7 mln euro. To odcinek, na którego realizację podpisano niedawno długo oczekiwaną umowę z polsko-chińskim konsorcjum.

 

  • Prace na linii E75 na odcinku Ełk - Trakiszki (granica państwa) - dokumentacja projektowa o wartości 43,2 mln euro, w tym dofinansowanie CEF 36,7 mln euro.

 

PLK już przygotowują się do prac na odcinku Białystok - Ełk. W pierwszej kolejności prowadzone będą roboty budowlane na stacji Ełk. Linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022-2024. Dla odcinka z Ełku do Suwałk i Trakiszek (granica państwa) opracowywane jest a studium wykonalności. Roboty budowlane planuje się na lata 2023 – 2027.

- Projekty z naszego kraju otrzymały ponad 20 procent dostępnych środków w tym konkursie. To duże osiągnięcie Polski. To nie jedyny nasz sukces. Polska w 100 procentach wykorzystała przysługującą nam pulę pieniędzy w budżecie CEF, czyli 4,14 mld euro, a nawet dostała więcej środków z niewykorzystanej alokacji innych państw członkowskich – podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata-Jarosińska-Jedynak.

Prawie 200 mln euro dla państw bałtyckich

Natomiast na projekty państwa bałtyckich Komisja Europejska zatwierdziła znacznie mniejszą kwotę dla wszystkich wnioskodawców - 183,8 mln euro, z których dla Litwy przypadnie 30,4 mln euro.

Z wnioskiem o dodatkowe finansowanie dla projektu Rail Baltica do Komisji Europejskiej Litwa, Łotwa, Estonia, a także koordynator projektu „RB Rail” zwrócili się wiosną tego roku. Strony wskazały, że ogólne zapotrzebowanie na środki wynosi 664,1 mln euro, z których dla Litwy miało przypaść 278,9 mln euro.  

Wraz z obecnie podpisanymi umowami o udzielenie dotacji, Rail Baltica w trzech krajach bałtyckich uzyskała już w ten sposób około 1,2 mld EUR z funduszy unijnych i krajowych.

Według estońskiego ministra gospodarki i infrastruktury Taavi Aasa, otrzymanie dodatkowego finansowania CEF pokazuje, jak ważna jest Rail Baltica dla Europy.

- Sam fakt, że Rail Baltica otrzymała ponad połowę całkowitej kwoty dostępnej z tego zaproszenia do składania wniosków, konkurując z dziesiątkami innych wnioskodawców, pokazuje, jak dobrze postępuje projekt w porównaniu z innymi projektami. Teraz mamy dodatkowe fundusze, aby skierować Rail Baltica bliżej ludzi, umożliwiając nam planowanie i projektowanie naszych przystanków regionalnych. Otrzymaliśmy również dodatkowe fundusze na budowę terminali Muuga i Ülemiste oraz nasypu kolejowego Muuga-Soodevahe. Jednak wciąż pozostaje wiele do zrobienia, a nawet, chociaż nie otrzymaliśmy funduszy na linię tramwajową Vanasadama, oznacza to po prostu, że mamy więcej czasu na jej zaprojektowanie i mamy nadzieję na sukces w nadchodzących aplikacjach - powiedział Aas.

 Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy, zauważa: - Środki finansowe przyznane w ramach zaproszenia do składania wniosków w ramach transportu CEF w 2019 r. to kolejny dowód na to, że Rail Baltica to coś więcej niż infrastruktura kolejowa - to korytarz gospodarczy wspierający połączenia regionalne. Zabezpieczone finansowanie pozwala Łotwie rozpocząć projektowanie regionalnych stacji jako regionalnych węzłów multimodalnych w celu lepszej integracji krajowych sieci transportowych. Zwiększy to większą synergię z lokalnymi społecznościami i przedsiębiorstwami. W najbliższej przyszłości rozpoczniemy rozmowy z lokalnymi gminami na temat dokładnej lokalizacji stacji regionalnych, ponieważ należy wziąć pod uwagę wiele czynników.

- To budujące, że Komisja Europejska wywiązuje się z zobowiązań nawet w obliczu koronakryzysu, który wymaga ogromnych dodatkowych zasobów. Oznacza to, że „Rail Baltica” jest oceniana, jako dojrzały projekt i wciąż ma priorytetowe znaczenie dla całej wspólnoty” – ocenia litewski minister łączności, poseł Jarosław Narkiewicz.- Fakt, że na działania projektowe na Litwie skierowano znacznie mniejszą kwotę niż ta, o którą wnioskowaliśmy, dowodzi wysokiego poziomu gotowości Litwy do realizacji projektu, jednakże ogranicza zarazem nasze możliwości prowadzenia prac w określonych terminach i zakresie. (…) Mamy nadzieję, że w najbliższej przyszłości na realizację projektu zostanie skierowana również pozostała wnioskowana część finansowania” – nadziei nie traci szef resortu komunikacji.

Szacunkowa wartość prac Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi około 5,8 miliarda. Jest to największa inwestycja mająca na celu poprawę mobilności i możliwości podróżowania, rozwój biznesu, turystyki i handlu w regionie. Oczekuje się, że wsparcie UE dla tego projektu wyniesie około 4,9 miliarda euro w całym okresie. euro.

 

                                                                                                      *****

 

Rail Baltica – linia kolejowa będąca elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, łącząca torem normalnym Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki. Planowana Rail Baltica w Polsce to 374 km trasy kolejowej. Pociągi będą mogły jeździć tą trasą z prędkością 200 - 250 km na godz. Stanowi jeden z priorytetowych unijnych projektów Trans-European Transport Networks.

 

WYG

Źródła: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej RP; Ministerstwo Łączności RL; Balic- course

Fot. Ministerstwo Łączności RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*