Zapraszamy na relację na żywo


Nowak-Mosty MKS Będzin


Ślepsk Malow Suwałki

27.11.2024
17:30

15.10.2018

Rail Baltica. Co dziesiąty pasażer w pociągu razem ze swoim samochodem

Przez dwa dni obradowali na Litwie polscy i litewscy kolejarze. Obejrzeli niektóre odcinki Rail Baltiki, a także wspólny graniczny odcinek linii kolejowej.

Delegacjom (po 10 osób z każdej strony) przewodniczyli: ze strony polskiej Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a ze strony litewskiej - Karol Sankowski, zastępca Dyrektora Generalnego Litewskich Kolei - Dyrektor Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej.

Podczas wizytacji był oceniany stan polskiego odcinka Białystok – Ełk - Trakiszki (granica polsko-litewska) i omawiane możliwości poprawy stanu linii na niektórych odcinkach. Eksperci omawiali w szczególności możliwości w miarę szybkiej odbudowy połączenia kolejowego Ełk - Suwałki- Kowno. Czy stanie się to nim powstanie rail Baltica, nie wiadomo.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w końcu ubiegłego roku podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki. Połączenie jest ostatnim fragmentem polskiej części międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica.

Dokument określi zakres inwestycji i szczegółowe rozwiązania. Wariant ma być wybrany już wkrótce, w IV kwartale bieżącego roku.

Delegacje odwiedziły też stację kolejową Mockava po litewskiej stronie. Zapoznały się z infrastrukturą obiektu. Rozważano możliwości zaproponowania usług biznesowi. Przypomnijmy, że w Mockowie działa od roku pierwszy i jedyny na Litwie terminal przeładowywania płynnych produktów naftowych, w którym można zarówno odbierać, jak i wysyłać produkty koleją o różnej szerokości torów – zarówno z rosyjskim, jak i europejskim rozstawem szyn. Terminal w Mockawie jest także pierwszym obiektem, który dąży do wykorzystania potencjału trasy Rail Baltica oraz możliwości zwiększenia tranzytowych strumieni płynnych ładunków przez terytorium Litwy – zarówno między wschodem i zachodem, jak i między północą oraz południem.

Oceniono też możliwości przeładunku pomiędzy szynami różnej szerokości na stacji w Szesztokach oraz ich modernizacji. W przygranicznych Szestokach (Szeštokai), na nowym placu, są bowiem także nowe składy kontenerowe, pozwalające na przeładunek miliona ton różnego towaru rocznie.

W Kownie polsko-litewska delegacja zapoznała się z linią kolejową o europejskiej szerokości toru (1435 mm) do Kowno-Palemonas ( na fot).

Litwini zbudowali odcinek Rail Baltiki od granicy w Polska do Kowna już jesienią 2015 roku. W 2017 roku rozpoczęto wykup gruntów pod odcinek raik Baltiki z Kowna w kierunku granicy z Łotwą.

Rail Baltica to najważniejszy projekt infrastrukturalny w regionie bałtyckim, który ma na celu integrację państw bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej. Udział w projekcie bierze pięć państw członkowskich Unii Europejskiej: Polska, Litwa, Łotwa, Estonia i pośrednio Finlandia.

Zakończenie budowy szybkiej kolei Rail Baltica zaplanowane jest na 2025 rok, a pociągi ruszą na początku 2026 r.

50 mln ton towaru

 Podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku mówiono m.in., że ponad 50 mln ton towarów, które w ciągu roku przekraczają polsko- litewskie przejścia graniczne, trafia tam za pośrednictwem transportu samochodowego, na kolej przypada zaledwie 1% towarów, co pokazuje skalę możliwego rozwoju.  Ekologiczny transport kolejowy powinien docelowo zastąpić ponad 2,5 miliona TIRów przemierzających szlaki drogowe pomiędzy Polską i Litwą.

Samochody osobowe w wagonie Rail Baltiki

Tymczasem w Estonii opracowano dodatkowe studium wykonalności, które wskazuje, że kursujący od Tallina do Warszawy pociąg Rail Baltiki może mieć specjalny wagon dla samochodów osobowych. Specjaliści z estońskich kolei oraz firmy Skepast & Puckim oszacowali, iż z tej możliwości skorzystałby co dziesiąty  pasażer.

Będzie finansowanie po 2020 roku

Komitet Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) działający przy Komisji Europejskiej, 27 września 2018 r., przyjął kolejową decyzję wykonawczą Rail Baltic, która jest przesłanką otrzymania finansowania i ustanawia cele, orientacyjne harmonogram i strukturę zarządzania projektem, informuje agencja LETA / BNS.

- Jest to decyzja w sprawie pięciu państw członkowskich - Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski - które bezpośrednio lub pośrednio realizują projekt Rail Baltic lub uczestniczą w realizacji projektu - powiedział Kristjan Kaunissaare, estoński koordynator projektu Rail Baltic.

Decyzja musi zostać jeszcze jednoznacznie potwierdzona przez Komisję Europejską. Decyzja jest również warunkiem wstępnym otrzymania finansowania projektu z instrumentu "Łącząc Europę" w kolejnym okresie finansowym UE.

 

WYG

Źródło: Litewskie Koleje; Balic- course.com

Fot: Litewskie Koleje

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*