Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
23.09.2022
Rail Baltica. Cztery firmy w przetargu na elektryfikację odcinka Tallinn - Trakiszki
Spółka joint venture Rail Baltica RB Rail AS ogłosiła, że czterech międzynarodowych kandydatów złożyło wniosek o I etap zamówienia na projekt i budowę podsystemu energetycznego Rail Baltica – największy projekt elektryfikacji kolei w Europie realizowany jako jedno przedsięwzięcie.
Zrzeszenia firm, które złożyły swoje wnioski to :
-
hiszpańskie konsorcjum Cobra Instalaciones y Servicios (Cobra Instalaciones y Servicios oraz Elecnor Servicios y Proyectos)
-
łotewsko-francusko-polskie konsorcjum Alstom-BMGS-GE-Torpol (BMGS, Bombardier Transportation Baltics, Alstom Transport, GE Energy Power Conversion France, Torpol)
-
francusko-niemiecko-łotewskie konsorcjum STC Baltic Electrification (Colas Rail, Siemens Mobility, Siemens Mobility Oy Latvijas filiāle, TSO)
-
„Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayı A.Ş.” z Turcji.
- Cieszymy się z dużego zainteresowania i silnej konkurencji, ponieważ firmy, które zgłosiły się do przetargu, reprezentują największych i najpoważniejszych graczy na międzynarodowym rynku elektryfikacji kolei dużych prędkości.
Proponowana architektura elektryfikacji Rail Baltica oparta jest na statycznych przemiennikach częstotliwości 2×25 kV i po raz pierwszy jest wdrażana w projekcie na taką skalę, zapewniając elastyczną i wydajną integrację podsystemu energetyki kolejowej pomiędzy krajami. Dlatego musimy mieć pewność, że otrzymamy najbardziej kompetentne wsparcie dostępne na rynku globalnym - powiedział Jean-Marc Bedmar, szef działu systemów i operacji w RB Rail AS.
Wstępnie zakwalifikowani kandydaci zostaną zaproszeni do składania propozycji technicznych i finansowych do końca 2022 r.; II etap i składanie wniosków będą kontynuowane w pierwszej połowie 2023 r. w celu podpisania umowy do końca 2023 r.
Zakres prac
Zamówienia na elektryfikację kolei dużych prędkości Rail Baltica rozpoczęły się w połowie 2022 r. i są uważane za największy projekt elektryfikacji transgranicznej kolei w Europie realizowany jako pojedynczy projekt. Umożliwi pełną zgodność z wymogami bezpieczeństwa i interoperacyjności, skorzysta z ekonomii skali, a także zmaksymalizuje korzyści dla środowiska.
Zakres zamówienia na projekt i budowę podsystemu energetycznego obejmuje podstacje trakcyjne, sieć trakcyjną, system sterowania i sterowania energią oraz inne elementy bezpośrednio związane z pełną funkcjonalnością podsystemu energetycznego. Sam zakres projektu jest imponujący – łączna długość 870 km dwutorowego toru wymaga ponad 2 000 km sieci trakcyjnej, około 4 350 ton materiałów miedzianych, 50 000 masztów i 10 podstacji trakcyjnych. być zainstalowany.
Rail Baltica także do Kijowa?
W ubiegłym tygodniu, od 12 do 16 września koordynator europejski korytarza TEN-T Morze Północne Bałtyk, Catherine Trautmann, odwiedziła kraje bałtyckie i Finlandię w celu spotkania się z globalnymi partnerami projektu Rail Baltica i omówienia postępów w realizacji projektu, wyrażając silne zaangażowanie i potwierdzenie znaczącej roli Rail Baltica w UE w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej.
Podczas wizyty pani Trautmann podkreśliła, że stale wspiera Rail Baltica, a realizacja tej infrastruktury kolei dużych prędkości ma obecnie ogromne znaczenie ze względów geostrategicznych.
- Rail Baltica to nie tylko jeden z sześciu priorytetów największych projektów w Europie i UE. Budowanie jej jest obowiązkiem i mam nadzieję, że w najbliższych miesiącach i latach przekształcimy możliwości budowania. Zwłaszcza, że mamy teraz także przedłużenie korytarza o nową linię, która dotyczy nas: do Kijowa i Mariupola. Należy zrozumieć, że Rail Baltica to wspólny projekt europejski, a nie tylko projekt dla regionu. To właśnie wyraziłam podczas wizyty i byłam bardzo zadowolona z trasy bałtyckiej, kiedy zobaczyłam kolegów z Estonii, Łotwy i Litwinów, aby zobaczyć, że podzielamy tę samą wizję - powiedziała Catherine Trautmann.
Przetarg na odcinek Kowno -Trakiszki
Latem br. ogłoszono też przetarg na usługi projektowania budowlanego i nadzoru wykonawczego na odcinku od Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Przetarg organizuje spółka RB Rail AS, wspólne przedsięwzięcie państwa bałtyckich, w imieniu litewskiej państwowej spółki kolejowej - LTG Infra.
Umowa na zaprojektowanie i nadzór nad budową nowej 78-kilometrowej linii z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej ma zostać podpisana na początku 2023 roku. Litewski odcinek Rail Baltiki powinien zostać zakończony do końca 2026 roku. Prace zostaną sfinansowane przez Unię Europejską na rzecz Europejskich Sieci Infrastrukturalnych (CEF) oraz państwo litewskie.
To ma być szybka zelektryfikowana dwukierunkowa linia kolejowej Rail Baltica z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Wstępna objętość odcinka Rail Baltica „Kowno-Litwa-Granica Polska” składa się z podwójnej linii kolejowej o długości około 78 km i szerokości 1435 mm, 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt, 46 innych przejść i innej infrastruktury oraz sieci inżynieryjnych.
Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h. Przejazd z Jiesi do granicy z Polską ma potrwać do 19 minut. Po zakończeniu budowy Rail Baltica podróż z Kowna do Warszawy zajmie 3,5 godziny, a podróż ze stolicy Polski Warszawy do Wilna nieco ponad 4 godziny.
A my czekamy na zakończenie prac projektowych odcinka od Ełku do Trakiszek.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk - Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.
Dokumentacja projektowa odcinka Ełk-Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., a prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.
WYG
Źródło i fot: Rail Baltica