Do końca bieżącego r. powinno zakończyć się projektowanie odcinka Rail Baltiki Białystok - Ełk zapowiedzieli w czwartek, 31 stycznia w Ełku, przedstawiciele PKP i parlamentarzyści PiS.
Przypomnijmy, że PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji odcinka od Białegostoku do Ełku 27 grudnia 2017 roku. Zakłada się, że ta 100 kilometrowa linia będzie dwutorowa, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu.
Kompleksowo zmodernizowanych zostanie także 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód.
Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.
Modernizacja powinna rozpocząć w 2020 roku i zakończyć w 2023 r. Po zmodernizowaniu linii Białystok - Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Komisja Europejska już w czerwcu 2017 roku pozytywnie oceniła cztery wnioski PKP PLK na projekty inwestycyjne, w tym na odcinek Białystok - Ełk. W ramach programu "Łącząc Europę" otrzyma na jej modernizację dokładnie nieco ponad 338 mln euro, czyli 85 proc. wartości całego przedsięwzięcia,
Po kolei, czyli najpierw Czyżew – Białystok
W I kwartale tego roku ogłoszony zostanie też przetarg na modernizację odcinka Czyżew- Białystok. Inwestycja potrwa 2-2,5 roku.
Na ukończeniu jest natomiast modernizacja odcinka Sadowne - Czyżew, rozpoczęta w sierpniu 2017 roku. Tutaj, zbudowano m.in. drugi most na rzece Bug. W III kwartale 2019 roku ma być oddamy do eksploatacji cały dwutorowy 35-kilometrowy m odcinek.
Odcinek Ełk - Suwałki -Trakiszki wciąż w opracowywaniu
Na odcinek Ełk –Trakiszki nadal jest opracowywana dokumentacja studialna.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w końcu 2017 roku podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki. Połączenie jest ostatnim fragmentem polskiej części międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica. Dokument określi zakres inwestycji i szczegółowe rozwiązania.
Opracowanie studium wykonalności pozwoli na określenie i wybranie najlepszego wariantu modernizacji. Pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę. Projekt modernizacji ma zostać opracowany w wariantach.
- W zależności od wybranego wariantu pociągi będą mogły jechać 160, 200 czy nawet 250 km na godzinę – powiedział wówczas prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.
Dodał, że w zależności od wybranego wariantu koszt budowy wyniesie od 1,7 do 3 mld zł.
Prace budowlane na linii Ełk - Trakiszki mają zostać zrealizowane między 2022 a 2025 rokiem.
Po 2025 roku z Białegostoku przez Ełk do Suwałk w półtorej godziny
Prezes PKP PLK w rozmowie z portalem rynek – kolejowy, jeszcze w 2017 roku, przyznał, że to najtrudniejszy odcinek na całej polskiej linii Rail Baltiki:
- Ostatni odcinek Rail Baltiki był przygotowywany z myślą o mniejszych parametrach – 120 km/h. Podobnie było z odcinkiem Ełk – Białystok, gdzie jednak dobudujemy drugi tor i chcemy uzyskać również prędkość 160 km/h. Podczas zmian, postanowiliśmy podwyższyć również parametry na odcinku Ełk - Trakiszki, by uzyskać lepsze efekty. Geometria torów, nie pozwala w zasadzie uzyskania wyższych prędkości niż pomiędzy 70 a 120 km/h, budując w śladzie istniejącej linii. Trzeba zatem wykonać nowe studium wykonalności, które określi obszary inwestycji. Zadanie na pewno będzie się wiązało z wykupami gruntów, znaczną zmianą przebiegu osi toru. Będzie to najtrudniejszy odcinek i najbardziej kosztowny.
Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci natomiast czas przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 godziny.
WYG