Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
0 : 0
21.07.2022
Rail Baltica. Kapsuła czasu w fundamentach Centralnego Hubu Rail Baltica w Rydze [zdjęcia]
Budowa tak potrzebnej, jak pokazują dobitnie obecne czasy, trasy szybkiego ruchu Rail Baltica z Zachodu Europy do państw bałtyckich, a w przyszłości także do Finlandii, przyśpiesza nie tylko w Polsce, ale także na Łotwie i Estonii.
Aby zostawić wiadomość dla przyszłych pokoleń, 20 lipca 2022 r. na placu budowy przyszłego Central Hub w Rydze Łotwa) Rail Balticy uroczyście wmurowano kapsułę czasu w fundamenty nowego terenu budowy stacji. Przygotowanie kapsuły czasu rozpoczęło się już we wrześniu ubiegłego w 2021 roku, kiedy „Connecting Europe Express” zatrzymał się w Rydze i symbolicznie wyznaczając kolejny ważny etap – budowę fundamentów nowego dworca Rail Baltica Central.
Kapsuła czasu została przygotowana 21 września 2021 r. w obecności Henrika Hololei, Naczelnego Dyrektora Generalnego Departamentu Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) Mariusa Skuodisa, Ministra Transportu i Łączności Republiki Litewskiej, Taavi Aas, Minister Gospodarki i Komunikacji w Estonii i Tālis Linkaits, Minister Transportu na Łotwie oraz kierownictwo organizacji dostawczych Rail Baltica RB Rail AS, „Eiropas Dzelzceļa līnijas”, zawierająca wiadomości i pamiątkowe symbole dla przyszłych pokoleń. 20 lipca 20022 roku, po raporcie z postępów projektu, kapsuła czasu została uzupełniona symbolicznymi przekazami dostarczonymi przez przedstawicieli Rady Miasta Rygi i wykonawców projektu, stowarzyszenie generalne BERERIX.
W 2024 roku nowoczesny węzeł kolejowy w Rydze
- Obecnie plac budowy Rail Baltica na Dworcu Centralnym w Rydze pokazuje widoczne postępy – na co dzień możemy obserwować, jak Rail Baltica staje się prawdziwą infrastrukturą. Nowoczesne połączenie kolejowe z krajami bałtyckimi Europy Zachodniej jest szczególnie ważne teraz, w czasie wojny Rosji na Ukrainie, a nowa kolej staje się dla nas kolejnym bezpiecznym połączeniem – powiedział minister transportu Łotwy Tlis Linkaits.
- Osiągnęliśmy kolejny poziom gotowości, gdy wylewane są fundamenty pod nowy budynek dworca centralnego multimodalnego węzła Rail Baltica w Rydze. Już w połowie 2024 roku będziemy mieli w pełni funkcjonującą południową część dworca z nowymi torami, a jest to obiekt, który jeszcze długo będzie służył naszym przyszłym pokoleniom. Jednocześnie prowadzone są wszelkie niezbędne prace przygotowawcze, aby można było rozpocząć budowę infrastruktury kolejowej poza Rygą – podkreślił Kaspars Vingris, prezes Zarządu „Eiropas Dzelzceļa līnijas”.
Konsultacje społeczne projektu
- Cieszymy się, że również w tej części projektu Rail Baltica duże znaczenie ma zaangażowanie przyszłych użytkowników projektu, czyli społeczeństwa. Ponad 80% sugestii opinii publicznej i organizacji pozarządowych w kontekście rozwiązań funkcjonalnych i dostępności zostało rozpatrzonych w oparciu o racjonalną dyskusję, a ponad 90% prac projektowych zostało zakończonych. Dlatego możemy bezpiecznie i pewnie rozpocząć budowę stacji. Nowa stacja ma potencjał, by stać się wizytówką Rygi – będzie nowoczesna, spełni międzynarodowe wymagania, bezpieczna, zrównoważona i, co nie mniej ważne – z powodzeniem wpasuje się w panoramę Rygi. W naszym przesłaniu kapsuły czasu podkreśliliśmy ten ważny aspekt współpracy ze społeczeństwem, ponieważ tylko szanując interesy przyszłych użytkowników, Guntis Āboltiņš-Āboliņš , dyrektor zarządzający „BERERIX”.
O Rail Baltica Ryga Centralny Hub
Po wybudowaniu multimodalnego węzła Rail Baltica w Rydze, mieszkańcy i goście miasta będą mieli do dyspozycji nowoczesną, atrakcyjną estetycznie i komfortową infrastrukturę dworcową na trzech poziomach. Kolejne dwa nowe perony uzupełnią istniejące perony: wszystkie perony zostaną podniesione, poprawiając wygodę wsiadania do pociągów przez użytkowników kolei o obu szerokościach. Dworzec Centralny w Rydze będzie miał nie tylko usługi transportowe, ale także restauracje, kawiarnie, poczekalnie, sklepy i inne usługi niezbędne pasażerom itp.
Dużo uwagi w projekcie zwrócono na rozwiązania ułatwiające dostęp – dla osób niewidomych przewidziano dotykowe prowadzenie od przystanków komunikacji miejskiej na ulicy Gogoļa do peronów kolejowych oraz system 22 schodów ruchomych, 12 wind i schodów.
Rail Baltica Ryga Central Hub zapewni również liczne usprawnienia mobilności – nowa ulica dla bezpiecznego odbierania i wysadzania pasażerów, transferu bagażu i transportu aż na lotnisko, dogodne połączenia z Międzynarodowym Dworcem Autobusowym w Rydze i inne węzły transportowe
Nowy kontekst geopolityczny rail Balticy
-Prawie rok minął od chwili, gdy „Connecting Europe Express” zatrzymał się na głównym dworcu kolejowym w Rydze, aby symbolicznie zaznaczyć połączenie Rail Baltica i krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. W tym czasie doświadczyliśmy znaczącego rozwoju projektów, w tym aktywnej budowy Central Hub”, w Rydze - powiedział z kolei Agnis Driksna, prezes Zarządu i Dyrektor Generalny RB Rail AS.- Dzisiaj zmienił się kontekst geopolityczny, stwarzając potrzebę bardziej ukierunkowanej i przyspieszonej realizacji projektu, a tym samym utworzenia nowego, strategicznego korytarza transportowego i obronnego, łączącego kraje bałtyckie z resztą Europy. Chciałbym podkreślić, że Rail Baltica to długofalowy projekt partnerski, dlatego szczególnie cenimy sobie współpracę z naszymi dostawcami i partnerami strategicznymi na poziomie unijnym, krajowym i gminnym, którzy zapewniają stałe wsparcie projektu – zauważył Agnis Driksna, prezes Zarządu i Dyrektor Generalny RB Rail AS.
Estonia. Przetarg na budowę dworca i stacji Rail Balticy w Tallinie
Jesienią br. ma zostać podpisana umowa na budowę terminala przesiadkowego Ülemiste w Tallinie ( Estonia), będącego punktem startowym nowej linii kolejowej w tym kraju. Terminal Rail Baltica o nazwie Linda ma zostać ukończony do końca 2026 roku. Wartość prac szacowana jest na 177 mln euro.
Obszar budowy to aż 100 tys. m2. Budynek dworcowy będzie składać się z jednego poziomu podziemnego i czterech nadziemnych, a jego powierzchnia netto wyniesie 10 tys. m2.
Zakres prac obejmuje także budowę dróg dojazdowych, parkingów oraz placu miejskiego. Przebudowa i budowa infrastruktury kolejowej będzie prowadzona etapowo. W pierwszej kolejności obejmie przełożenie linii kolejowej o rozstawie 1520 mm.
Obiekt będzie integrował linie kolejowe o rozstawie 1435 mm i 1520 mm, komunikację autobusową miejską i krajową, a docelowo też i międzynarodową. Przewidziano trzy perony, do których dostęp będzie zapewniony zarówno z budynku dworca zawieszonego nad torami, jak przejścia pod torami. Duży nacisk położono na swobodny i wygodny przepływ ruchu pieszego. Powstać ma podziemny plac, łączący ulice Peterburi tee i Suur-Sõjamäe.
W sumie w ramach projektu Rail Balticy powstać w krajach bałtyckich 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych była szacowana na 5,8 mld euro, ale pewne będzie sporo wyższa.
WYG
Źródła i fot: Rail Baltica