Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
04.08.2022
Rail Baltica. Korzyści dla litewskich regionów, nowe miejsca pracy i rozwój infrastruktury
Przedstawiciele Litewskich Kolei (LTG Inra), która jest odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, spotkali się ze Stowarzyszeniem Gmin Litwy, omówili najważniejsze kwestie i wyrazili zgodę na współpracę przy realizacji projektu.
Przewiduje się, że Rail Baltica będzie ważnym impulsem do rozwoju regionów, realizacji rozwoju infrastruktury i tworzenia nowych miejsc pracy.
- Rail Baltica, projekt o znaczeniu krajowym, przyniesie konkretne korzyści każdej gminie, przez którą zostanie zbudowana kolej. Począwszy od remontowanych i nowo budowanych dróg, rekultywacji i sieci infrastruktury, po lepszą komunikację, nowe miejsca pracy i możliwości biznesowe. Oczywiście społeczności i firmy mają pytania, dlatego staramy się jak najściślej współpracować i omawiać planowane prace. Planujemy, że takie spotkania będą cykliczne, a także, w miarę potrzeb, przedstawiciele gmin będą włączani do grup roboczych projektu – mówi Karolis Sankovski, prezes LTG Infra.
Korzyści z projektu Rail Baltica zostały przedstawione przedstawicielom Związku Gmin Litwy i gmin, przez które będzie przebiegać kolej, przekazano informacje, gdzie zostaną zainstalowane stacje regionalne, zostaną wybudowane nowe lub przebudowane stare drogi, a także rekultywacja i sieci infrastrukturalne będą zarządzane. Omówiono także spodziewane pozyskanie gruntów na potrzeby publiczne oraz rekompensatę za nabyte grunty, integrację transportu publicznego z istniejącą siecią transportową.
- Nie mamy wątpliwości, że Rail Baltica to pożyteczny projekt, ale mieszkańcy miast i przedsiębiorcy mają wiele pytań o to, jak wpłynie to na ich życie i biznes. Również w pojedynczych przypadkach mamy sugestie, jak zrealizować projekt w taki sposób, aby lokalne społeczności odczuły większe korzyści, więc takie spotkania są bardzo przydatne – powiedział Mindaugas Sinkevičius, prezes Związku Gmin Litwy.
Miliardy euro korzyści i nowe miejsca pracy
Szacuje się, że w latach 2026-2055 korzyści społeczno-gospodarcze zapewnione przez Rail Baltica na Litwie wyniosą 7,4 mld euro, korzyść z ograniczenia emisji CO2 wyniesie 1,4 mld euro, powstanie ok. 6 tys. dodatkowych miejsc pracy.
Kraje bałtyckie będą miały również nową niezwykle dogodną i przyjazną środowisku infrastrukturę komunikacyjną, ze wzrostem mobilności wojskowej - większe gwarancje bezpieczeństwa, a po przeniesieniu części ładunku na kolej - bezpieczniejsze i mniej zatłoczone drogi.
Po wybudowaniu Rail Baltiki wzrośnie konkurencyjność poszczególnych regionów, gdyż komunikacja będzie jeszcze lepsza i szybsza, więc miasta wzdłuż linii kolejowej będą konkurować z sennymi metropoliami pod względem wygody, a także, zdaniem ekspertów, ceny nieruchomości w regionach wzdłuż linii wzrosną.
Najdłuższy most kolejowy
Przed kilkoma dniami oficjalnie zainaugurowano prace przy budowie mostu Rail Baltiki w pobliżu Janowa nad rzeką Wilią. Obiekt, o długości 1,5 km, będzie najdłuższym mostem kolejowym na terenie państw bałtyckich. Budowa ma potrwać 2,5 roku.
- Ogłaszamy rozpoczęcie budowy ekskluzywnego obiektu trasy Rail Baltica na odcinku kolejowym z Kowna do granicy z Łotwą. Nasze główne zadanie to budowa głównej trasy Rail Baltiki z Kowna do Poniewieża (lit. Panevėžys) do końca 2024 r., a do granicy łotewskiej do 2026 r. Projekt wchodzi w fazę realizacyjną. W obecnej sytuacji geopolitycznej integracja sieci kolejowej Litwy, Łotwy i Estonii z zachodnią siecią kolejową to najważniejszy priorytet – powiedział Marius Skuodis, minister transportu i komunikacji Litwy.
Most powstanie w odległości ok. 3,7 km od Janowa i 31 km od Kowna.
Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra zwrócił uwagę, że most kolejowy nad Wilią koło Jonavy to jedno z największych wyzwań technicznych i inżynieryjnych w realizacji projektu Rail Baltica. Most o długości 1,51 km będzie się rozciągał około 40 metrów nad Wilią i doliną rzeki. Nad mostem o szerokości blisko 14 metrów powstanie kolej dwutorowa o standardowej europejskiej szerokości toru.. Most będzie miał blisko 14 m szerokości, a najdłuższe przęsło – nad rzeką – będzie liczyć 150 m długości.
- Cały odcinek Rail Baltica między Kownem a granicą litewsko-łotewską jest nie lada wyzwaniem, ponieważ jest to pierwszy całkowicie nowy odcinek kolejowy budowany w Niepodległej Litwie. Most kolejowy nad Wilią to najbardziej złożony projekt, ale strategicznie bardzo ważna infrastruktura do budowy linii kolejowej między Kownem a Rygą – powiedział K. Sankovski.
Włoska firma Rizzani de Eccher, która wygrała przetarg na budowę mostu, również będzie musiała zadbać o całą infrastrukturę mostu i okolic. Przebudowana zostanie sieć melioracyjna, elektryczna, telekomunikacyjna i wodociągowa, wyremontowana zostanie przebiegająca w pobliżu droga wojewódzka, powstanie parking oraz zachowany zostanie krajobraz.
Ponieważ most wejdzie na terytorium europejskiej sieci ekologicznej „Natura 2000”, szczególną uwagę przywiązuje się do ochrony środowiska. W celu uniknięcia wpływu na bioróżnorodność rzeki Neries prace w jej strefie ochronnej nie będą prowadzone podczas migracji ryb i tarła. Podczas projektowania mostu zrezygnowano z inwazyjnych rozwiązań w korycie rzeki: podpory mostu nie będą budowane w wodzie, więc między podporami zostanie zachowany dystans nawet 150 metrów nad rzeką, aby ryby mogły swobodnie migrować a roślinność wodna może kwitnąć.
Włoska firma Rizzani de Eccher, która zbuduje most kolejowy nad Wilią, zrealizowała złożone projekty infrastrukturalne w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Turcji oraz różnych krajach Ameryki Środkowej, Azji i Afryki.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki ma powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Transportu i Komunikacji Litwy; Litewskie Koleje