Litwa wraz z Łotwą, Estonią i bałtyckim joint venture RB Rail AS złożyła wnioski o dodatkowe fundusze Unii Europejskiej na projekt rozwoju kolei europejskiej Rail Baltica.
Łączne zapotrzebowanie na dofinansowanie unijne projektu wskazane we wniosku trzech państw bałtyckich wynosi prawie 1,5 miliarda.euro z czego bezpośrednia część Litwy to 686,7 mln euro.
Wnioskowano również o dofinansowanie ze środków UE na zaprojektowanie i zakup systemu elektryfikacji kolei Rail Baltica, projektowanie odcinków węzeł Wilno-Kowno, Kowno - granica z Polską oraz utworzenie korytarza lądowego niezbędnego do budowy linii kolejowej.
Decyzja instytucji UE o dofinansowaniu projektu na lata 2021-2027 w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) zostanie podjęta w I półroczu 2022 r. na podstawie złożonych wniosków, a podpisanie umów przewidziano na II półrocze br.
- Rail Baltica to projekt rozwoju infrastruktury kolejowej dla całej Unii Europejskiej i jej sieci transportowej. Na Litwie wykonano już wiele znaczących prac - w ubiegłym roku terminal intermodalny w Kownie został podłączony do unijnego systemu kolejowego, dobiega końca etap selekcji projektów odcinka Wilno-Kowno. Wystarczające i terminowe finansowanie jest niezbędnym warunkiem utrzymania rozmachu projektu, osiągnięcia wszystkich założonych celów w ustalonych terminach i rozpoczęcia budowy - mówi minister Transportu i Łączności Republiki Litewskiej Marius Skuodis.
Z Kowna do Łotwy najdłuższy most
Obecnie Litwa intensywnie przygotowuje się do budowy europejskiej linii kolejowej z Kowna do granicy z Łotwą. Na tym odcinku zakończono już akwizycję gruntów na potrzeby publiczne, ogłoszono przetargi na budowę prawie 29 km infrastruktury kolejowej w rejonie Jonava: na budowę chodników, obiektów inżynierskich i budowę łączników. Ponadto toczą się postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na węzeł kolejowy w Poniewieżu, usługi planowania przestrzennego stacji regionalnych i oceny oddziaływania na środowisko.
Planuje się, że w trakcie prac powstanie jeden z najdłuższych mostów kolejowych o długości 1,5 km w krajach bałtyckich. Projektowana prędkość pociągów kursujących na nowej linii Rail Baltica wyniesie 249 km/h, dlatego podczas budowy kolei szczególną uwagę zwraca się na bezpieczeństwo. Cała linia będzie chroniona ogrodzeniem, zostaną zamontowane przejazdy, przejazdy, zielone mosty dla pieszych i zwierząt, a dla samochodów przewidziano tylko dwukondygnacyjne przejazdy – wiadukty i tunele.
Wyniki badań: Mieszkańcy widzą w projekcie Rail Baltica więcej korzyści niż tylko lepsza komunikacja
Zapytani o ocenę oczekiwanych korzyści z trwającego międzynarodowego projektu Rail Baltica, mieszkańcy wymienili nie tylko lepsze połączenia regionalne i międzynarodowe, ale także więcej atutów, w tym większy prestiż państwa. Takie wyniki ujawniło badanie ludności na Litwie przeprowadzone trzeci rok z rzędu.
Pod koniec ubiegłego roku aż 77 proc. zostało poproszonych o ocenę projektu Rail Baltica ludności wyraziła przekonanie, że nowa kolej międzynarodowa zapewni szybsze i wygodniejsze połączenia regionalne i międzynarodowe. W porównaniu do 2020 r., według danych ankietowych. ta pozytywna opinia publiczna wciąż rośnie, gdyż 75 proc. populacji miało taką opinię rok wcześniej.
-Wydaje się, że w okresie poprzedzającym budowę zupełnie nowej europejskiej linii kolejowej, ludność jest coraz bardziej zainteresowana możliwościami podróżowania, które otworzą się i doceniają korzyści, jakie projekt Rail Baltica przyniesie każdemu z osobna i krajowi, jako całości. Z badania wynika, że aż dwie trzecie ankietowanych (65 proc., w porównaniu z 60 proc. w 2020 r.) jest świadomych projektu Rail Baltica. Cieszy fakt, że ludność postrzega europejską kolej nie tylko jako środek transportu, który sprawi, że podróż będzie wygodniejsza i bardziej ekologiczna, ale także jako bardzo znaczący i prestiżowy projekt, który poprawi wizerunek całego kraju - mówi dyrektor Arenijus Jackus z biura koordynacji w Rail Baltica.
Prawie 80 proc. mieszkańców Litwy wierzy, że projekt Rail Baltica przyczyni się do poprawy wizerunku Litwy jako nowoczesnego państwa. W 2020 roku 67 proc. respondentów dostrzegło takie korzyści.
Poproszeni o ocenę głównych korzyści płynących z Rail Baltica, większość mieszkańców stwierdziła, że nowa linia kolejowa poprawi połączenia z Europą i ożywi sektor turystyczny. W 2021 r. 56 proc. respondentów określiło to jako główną zaletę Rail Baltica. ankiety. Dla porównania - w 2019 roku takie oczekiwania miało 44%, a w 2020 r. 52 proc. respondentów.
Co drugi respondent, który uważa, że kolej zwiększy przepływy towarowe przez Litwę, trzeci uważa, że ważne jest, aby Rail Baltica stworzyła nowe miejsca pracy i stymulowała wzrost gospodarczy kraju. Dla 29 proc. respondentów ważne jest, aby był to pojazd bezpieczny, odciążający główne drogi, a dla co piątego mieszkańca ważne jest, aby był to transport ekologiczny i przyjazny środowisku.
Korzyści z kowieńskiego terminala kolejowego
- W ostatnim czasie wzrasta zainteresowanie projektem Rail Baltica. Przypisujemy to temu, że coraz więcej prac jest widocznych dla szerokiej publiczności, ogłaszane są przetargi budowlane i wreszcie możemy śmiało powiedzieć, że Rail Baltica już tworzy wartość. Przykładowo, w 2021 roku, po zakończeniu przebudowy kowieńskiego węzła kolejowego i jego adaptacji na potrzeby Rail Baltica, kowieński terminal intermodalny został podłączony do europejskiego systemu kolejowego. Obecnie mamy już stały przepływ ładunków - 2 pociągi tygodniowo, które kursują między terminalem intermodalnym w Kownie a terminalem GVT w Tilburgu (Holandia) - mówi Arenijus Jackus.
Badanie socjologiczne ludności kraju w ramach projektu Rail Baltica zostało przeprowadzone w listopadzie 2021 r. przez socjologiczną firmę badawczą Spinter Research.
Rail Baltica to projekt infrastruktury transportu kolejowego od podstaw, mający na celu integrację krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Na Litwie, Łotwie i w Estonii powstanie 870 km zelektryfikowanych torów kolejowych dużych prędkości, którymi będą poruszać się pociągi z prędkością do 249 km/h. prędkość. Nowa linia kolejowa będzie miała szerokość 1435 mm i będzie obejmowała trasę Tallin – Parnu – Ryga – Poniewież – Kowno – granica między Litwą a Polską oraz połączenie Kowno – Wilno.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej europejskiej dwutorowej linii kolejowej z Warszawy przez Kowno, Wilno i Rygę do Tallina. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu i Łączności Republiki Litewskiej