Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

20.07.2023

Rail Baltica. Litwa przyśpiesza z szybką koleją w kierunku Trakiszek oraz Łotwy

W miarę przyspieszania na Litwie realizacji projektu Rail Baltica przygotowywany jest teren pod budowę w kierunku granicy z Polską.

W środę, 19 lipca litewski rząd podjął decyzje, aby w celu przyspieszenia budowy europejskiej linii kolejowej Rail Baltica z Jiesia (Kowno) do granicy z Polską, wykupić w trybie pilnym od prywatnych właścicieli 154 działki wraz z obiektami na nich - sieciami inżynierskimi i budowlami. Ma to się stać jeszcze przed zatwierdzeniem planu zagospodarowania przestrzennego i rozpoczęciem procedury przejmowania terenów na potrzeby publiczne.  

Planowany jest zakup na własność państwa nieruchomości, których łączna powierzchnia wynosi około 130 hektarów,. Działki byłyby wykupywane według wartości rynkowej po indywidualnej wycenie.

Według wstępnych wyliczeń spółki kolejowej AB LTG Infra, po oszacowaniu łącznej powierzchni zidentyfikowanych działek, koszty ich zakupu wyniosłyby ok. 2,6 mln zł. euro.

- Postęp realizacji projektu Rail Baltica jest zadaniem o strategicznym znaczeniu dla Litwy i regionu bałtyckiego. Jednym ze sposobów przyspieszenia budowy europejskiego toru kolejowego jest natychmiastowy wykup konkretnych działek i rozpoczęcie projektowania i budowy zidentyfikowanych już obiektów infrastruktury kolejowej oraz mostów w kierunku polskiej granicy. Jest to szczególnie ważne w celu jak najszybszego połączenia krajów bałtyckich wspólną europejską siecią kolejową, a także dla celów mobilności wojskowej – mówi minister łączności Marius Skuodis.

Podczas przebudowy linii kolejowej, powstanie 14 obiektów infrastruktury drogowej  (estakady, przejazdy nad torami).

- Zakres prac w kierunku polskiej granicy jest bardzo duży. Dlatego taka taktyka realizacji projektu, w której najpierw budowane są określone obiekty infrastrukturalne, a dopiero później linia kolejowa, nie tylko przyspieszy realizację projektu, ale będzie przydatna dla mieszkańców, będą mieli możliwość wcześniejszego rozpoczęcia korzystania z nowo wybudowanej infrastruktury 9i innych przedsiębiorstw.  Podzielenie projektu na mniejsze wolumeny doprowadzi do większej ilości zakupów. Dzięki temu więcej uczestników rynku będzie mogło uczestniczyć w zamówieniach, składając oferty na usługi projektowe i wykonawcze - zauważa Dovydas Palaima, szef zarządu AB LTG Infra.

Planuje się, że specjalny plan modernizacji linii kolejowej Rail Baltica między granicą polsko-litewską a Jiesia (Kowno) zostanie przedłożony rządowi do zatwierdzenia do końca 2023 r.

Parametry odcinka Kowno - Trakiszki

Rail Baltica na odcinku Kowno - granica z Polską składa się z podwójnej linii kolejowej o długości torów około 78 km i szerokości 1435 mm, 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt, 46 innych przejść i innej infrastruktury oraz sieci inżynieryjnych.

To połączenie nowego pozwoli takim miejscowościom, jak Marijampolė, Šeštokai, Kalvarijai, Alytus i innym szybciej dotrzeć do Kowna, zachowując połączenie wszystkich stacji pośrednich na trasie Kowno - Kazlų Ruda - oś Marijampolė i zapewnienie optymalnych warunków codziennych dojazdów.

Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h. Przejazd z Jiesi do granicy z Polską ma potrwać do 19 minut. Po zakończeniu budowy Rail Baltiki podróż z Kowna do Warszawy zajmie 3,5 godziny, a podróż ze stolicy Polski  do Wilna nieco ponad 4 godziny.

Litewski odcinek Rail Baltiki powinien zostać zakończony do końca 2026 roku lub w 2027 roku.

Prace zostaną sfinansowane przez Unię Europejską na rzecz Europejskich Sieci Infrastrukturalnych (CEF) oraz państwo litewskie. Litwa czeka obecnie na decyzję KE w sprawie złożonego wniosku na realizację projektu Rail Baltica, którego wartość wynosi 686 mln euro.

- Rail Baltica” będzie nie tylko wtedy, gdy Litwa będzie miała tory, ale wówczas, gdy Polska doprowadzi tory do litewskiej granicy. I ta data, którą Polska nam wskazuje, to rok 2028. Wtedy będziemy musieli mieć wszystkie tory aż do Polski i z Polski – powiedział minister transportu i komunikacji Marius Skuodis w wywiadzie dla rozgłośni „Žinių radijas”.


Opublikowano plan rozwoju regionalnych stacji trasy Rail Baltica od Kowna w kierunku granicy z Łotwą

Skuodis zwrócił uwagę na to, że na Litwie obecnie są kładzione tory, budowane  nasypy, drogi od Kowna do granicy z Łotwa, podczas gdy sąsiednie kraje wciąż budują stacje czy pojedyncze obiekty. Według niego, Litwa poczyniła znaczne postępy w realizacji projektu „Rail Baltica”.

Opinii publicznej zostały już przedstawione warianty rozbudowy stacji regionalnych Rail Baltiki na odcinku od Kowna do granicy Litwy i Łotwy.

- Jednym z głównych celów projektu Rail Baltica jest integracja stolic państw bałtyckich z europejską siecią kolejową. Nie mniej ważne jest to, że nowa kolej o europejskim rozstawie torów zapewni szybszą komunikację na trasach regionalnych oraz z dużymi miastami – Kownem, Jonawą i Poniewieżem. Zapraszamy okolicznych mieszkańców do zaangażowania się w proces planowania stacji regionalnych, czekamy na wszystkie uzasadnione propozycje – mówi wiceminister transportu Loreta Maskaliovienė.

Na odcinku od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej planuje się co najmniej siedem regionalnych stacji i przystanków: stacja pasażerska (graniczna) Vaškės, stacja handlowo-pasażerska Joniškėlis, stacja pasażerska Ramygala, stacja pasażerska Pasraučiai, stacja pasażerska Ručiūnai , stacja pasażerska Jonava.

Publiczna dyskusja na ten temat odbędzie się 27 lipca w Jonawie.

Ryga

W stolicy Łotwy Rydze nabierają kształtu terminal pasażerski i perony kolejowe na lotnisku międzynarodowym. Zakończono budowę budynku dworca kolejowego oraz montaż 534 podkładów na przyległe perony. Są unikalne, ponieważ infrastruktura kolejowa wymaga od nich wytrzymania ciężkich ładunków i są zaprojektowane tak, aby dostosować maksymalną dopuszczalną prędkość pociągu 120 km/h.

 

Kończy się także budowa tunelu do transportu bagażu, który połączy stację kolejową Rail Baltica z nowym terminalem lotniska w Rydze. Bagaże pasażerów będą bezpiecznie transportowane w obu kierunkach przez tunel za pomocą systemu przenośnika, łącząc tym samym ruch kolejowy i lotniczy.

Rail Baltica to największy kolejowy projekt infrastrukturalny w historii państw bałtyckich, który pobiegnie od Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Łączna długość linii kolejowej  w krajach bałtyckich sięgnie 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródła i fot: Ministerstwa Komunikacji Litwy i Łotwy

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*