Litwie udało się przekonać Komisję Europejską do potrzeby budowy litewskiego odcinka Rail Baltiki nie tylko od granicy z Polski do Kowna i dalej na Łotwę, Estonię, ale i do zbudowania szybkiej kolei na trasie Kowno - Wilno.
To powinno zwiększyć zainteresowanie podróżą do stolicy Litwy także zagranicznych gości.
Ministerstwo Transportu i Komunikacji zatwierdziło właśnie optymalną alternatywę, w której powinna powstać nowa linia kolejowa Rail Baltica z Kowna do Wilna. Po intensywnych dyskusjach z mieszkańcami i społecznościami Wilna, Kowna i okolic, a także biorąc pod uwagę normy obowiązujące w europejskiej kolei dużych prędkości uznano, że tzw. północna alternatywa S5 najlepiej odpowiada potrzebom.
Poszukiwano optymalnej nowej trasy dla szybkiej kolei ze względu na fakt, że obecnie eksploatowana linia między Wilnem a Kownem nie spełnia wymagań Rail Baltica w zakresie prędkości pociągu ze względu na swoją geometrię.
W sumie realizator projektu UAB Sweco Lietuva wraz z partnerami joint venture UAB Sweco Lietuva (partner odpowiedzialny) i DB Engineering & Consulting GmbH, przygotował cztery alternatywne trasy, po których mogłaby kursować kolej Rail Baltica między Wilnem a Kownem. Spośród nich wybrano najbardziej optymalną alternatywę, która najlepiej odpowiada potrzebom transportu i ma najmniejszy wpływ na środowisko
Analiza kosztów i korzyści wykazała, że najmniejszymi negatywnymi konsekwencjami rozwiązań dla środowiska przyrodniczego, społecznego i gospodarczego byłoby wdrożenie rozwiązań planu rozwoju infrastruktury inżynierskiej według alternatywy koncepcyjnej S5, zwanej inaczej alternatywą północną S5. W ten sposób europejski tor połączy miasta Lentvaris, Vievis i Kaišiadorys, czego nie przewidziano w innych, południowych alternatywach.
249 km na godzinę
Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h na linii kolejowej Rail Baltica. prędkość. Celem jest jak najszybsze dotarcie do głównych miast, lotnisk oraz dworców kolejowych w Wilnie i Kownie. Dzięki budowie Rail Baltiki podróż z Wilna do Kowna potrwa do 38 minut.
Po wyborze wariantu północnego jako najbardziej optymalnego dla odcinka Wilno-Kowno, po dyskusjach publicznych, dodatkowo przewiduje kilka konkretnych obszarów, w których w kolejnym etapie rozwiązań szczegółowych poszukiwane będą rozwiązania najbardziej akceptowalne.
- Aby w pełni wykorzystać potencjał kolei europejskich, musimy nie tylko utrzymać wysoką jakość projektu, ale także sprostać oczekiwaniom społeczeństwa. Pogodzenie wszystkich interesów jest wyzwaniem, dlatego bardzo ważna jest nie tylko współpraca międzyinstytucjonalna, ale także dialog z mieszkańcami rejonów wileńskiego i kowieńskiego - mówi Loreta Maskaliovienė, wiceminister transportu i komunikacji.
W dalszym etapie prac określone zostaną konkretne terytoria, działki i ich części, przez które będzie przebiegać linia kolejowa Rail Baltica, a ich upublicznienie planowane jest w I i kwartale 2022 roku. Właściciele i użytkownicy działek, na których planowana jest kolej europejska oraz właściciele i użytkownicy sąsiednich działek zostaną powiadomieni listami poleconymi.
Rail Baltiką do Kłajpedy?
Litwa planuje także budowę szybkiej kolei, która połączy Kowno z trzecim co do wielkości miastem republiki – Kłajpedą. Zgodnie z planem, nowa linia kolejowa powinna zostać włączona do Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
Jak poinformowało litewskie Ministerstwo Transportu, wiceminister Loreta Maskalevene była obecna wcześniej na posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii w Brukseli i skierowała pomysł nowej kolei do unijnej komisarz ds. transportu Adiny Velyan.
Zwróciła uwagę, że linia kolejowa z Kaisiadoris do Kłajpedy jest teraz zelektryfikowana, ale nadal ma szerszy rosyjski rozstaw. Pozostała część do Wilna została już zelektryfikowana.
- Abyśmy mogli połączyć porty wybrzeża Bałtyku UE z kolejami i stworzyć [lepsze] warunki dla mieszkańców i towarów, aby mogli szybciej dotrzeć do reszty Europy, ważne jest również uwzględnienie europejskiego standardowego toru kolei do Kłajpedy w sieci transeuropejskiej -powiedziała wiceminister transportu Litwy Loreta Maskalevene.
Kłajpeda jest trzecim co do wielkości miastem Litwy i portem na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Z kolei Kowno leży w centralnej części Litwy i jest głównym węzłem przyszłej sieci Rail Baltica, która połączy Finlandię, kraje bałtyckie i Europę Zachodnią.
Strategiczny projekt
Projekt europejskiej kolei dużych prędkości Rail Baltica o standardowej szerokości toru jest obecnie w toku realizacji i ma zostać ukończony do końca 2026 roku. W ramach projektu powstanie zelektryfikowana linia kolejowa, która połączy Warszawę przez Kowno z Rygą i Tallinem. Planuje się również, że Rail Baltica połączy w przyszłości Estonię z Finlandią. Obecnie nie ma pociągów pasażerskich łączących Wilno, Rygę i Tallin.
Jedną z głównych trudności projektu jest to, że rozstaw torów 1524 mm jest używany w sieciach kolei bałtyckich, utworzonych za Imperium Rosyjskiego i rozbudowanych za czasów Związku Radzieckiego jest szerszy od toru 1435 mm stosowanego w UE. Stwarza to problemy.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej europejskiej dwutorowej linii kolejowej łączącej Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnawę i Tallin. Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km
WYG