Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

10.04.2023

Rail Baltica na Litwie. Specjalny plan kowieńskiego węzła kolejowego

Procedury planowania przestrzennego na kowieńskim węźle kolejowym przechodzą do kolejnego etapu - koordynacji i zatwierdzenia.

Oczekuje się, że specjalny plan jednego z najważniejszych węzłów infrastruktury niezbędnych dla nowego międzynarodowego toru zostanie zatwierdzony przez litewski rząd w trzecim kwartale tego roku. Następnie planowane jest rozpoczęcie procedur wykupu gruntów – informuje Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej.

- Węzeł kolejowy w Kownie i jego infrastruktura są epicentrum projektu Rail Baltica - połączy Europę Zachodnią i Środkową z Europą Północną i przyspieszy transport ładunków tranzytowych do portu w Kłajpedzie. Aktywny udział społeczeństwa w procedurach planowania przestrzennego jest niezwykle pożądany, ponieważ tylko wzajemna współpraca może zapewnić optymalne rozwiązania przy planowaniu kolei o europejskim rozstawie torów – mówi wiceminister transportu Mindaugas Tarnauskas.

Konkretne rozwiązania planu specjalnego węzła kowieńskiego zostały zaprezentowane opinii publicznej w marcu, a dwa miesiące wcześniej wszyscy zainteresowani mieli możliwość zapoznania się z infrastrukturą inżynierską przewidzianą w specjalnym dokumencie planowania przestrzennego.

- W całym okresie konsultacji otrzymaliśmy ponad 80 uwag. Wszystkie zostały dokładnie ocenione, a argumenty wzięte pod uwagę. Obecnie trwają dalsze prace - koordynacja dokumentu planowania przestrzennego z właściwymi instytucjami. Przewidujemy, że zajmie to około czterech miesięcy - mówi Dovydas Palaima, szef zarządu Rail Baltica w LTG Infra.

Według D. Palimy, rozwój kowieńskiego węzła kolejowego stanie się impulsem do rozwoju społeczno-gospodarczego całego regionu, zarówno poprzez tworzenie nowych połączeń transportowych, jak i przyczynianie się do wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy.

W projekcie dużo uwagi poświęcono również ochronie środowiska, ponieważ planowana działka pod nowy europejski tor obejmuje obszar „Natura 2000” – ok. 2,6 ha obszarów chronionych. Biorąc pod uwagę zakres i znaczenie oddziaływania, analizowane są działania łagodzące i kompensujące. W tej sprawie prowadzona będzie intensywna współpraca z Komisją Europejską.

Wykup ziemi

Po zatwierdzeniu planu przez rząd rozpoczną się procedury wykupu gruntów. W sumie na potrzeby państwa ma zostać przejęte 43,3 ha gruntów państwowych i prywatnych oraz 325 budynków, z czego 25 to domy mieszkalne. Ziemia zostanie wykupiona poprzez sprawiedliwe odszkodowanie dla właścicieli lub innych użytkowników przewidziane prawem za realizację projektów o szczególnym znaczeniu krajowym. Zakończenie wszystkich procedur planowane jest za około 3 lat.

Budowa 120 km torów

Podczas budowy kowieńskiego węzła kolejowego planowana jest budowa głównych linii oraz i dojazdowych i odjazdowych o szerokości 1435 mm w pobliżu istniejącego budynku stacji Kowna oraz przeniesienie linii o szerokości 1520 mm na południową stronę stacji. Ponadto na odcinkach Palemonas-Kowno-Jiesia i Palemonas -Kowno -elektrownia wodna -Rokai-Jiesia planowana jest budowa nowej linii kolejowej. Łącznie zostanie położonych lub przebudowanych 120,8 km torów kolejowych. Cały planowany odcinek kolejowy zostanie zelektryfikowany.

Wiadukty, węzły kolejowe

W ramach budowy kowieńskiego węzła kolejowego planowana jest budowa 5 nowych wiaduktów kolejowych i 2 nowe mosty na rzece Jiesia, przebudowa lub poszerzenie 5 istniejących mostów. Planowana jest również budowa tunelu kolejowego dla planowanej dwutorowej drogi dojazdowej do stacji Palemonis, 7 tuneli samochodowych, przebudowa wiaduktów samochodowych oraz przejść dla pieszych.

 ***

„Rail Baltica” to największy kolejowy projekt infrastrukturalny w historii krajów bałtyckich, w ramach którego powstanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o standardzie europejskim, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin. Łączna długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

 

WYG

Źródło, mapa, fot: Ministerstwo Transportu Republiki Litewskiej

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*