10.08.2021

Rail Baltica. Na trasie Białystok - Ełk pociągi pomkną 200 km/h, potrzebna aktualizacja studium

Jak informuje portal rynek kolejowy, PKP PLK ogłosiły przetarg na aktualizację studium wykonalności dla modernizacji trasy Białystok - Ełk. Konieczność przygotowania nowego dokumentu wynika z planów podniesienia prędkości maksymalnej do 200 km/h.

Obowiązkiem wykonawcy będzie przeanalizowanie wariantów: zerowego (oznaczającego przywrócenie wcześniejszego stanu infrastruktury) oraz inwestycyjnego. Ten drugi zakłada dobudowę drugiego toru oraz dostosowanie linii do prędkości 200 km/h, kompleksowe wzmocnienie podtorza i odnowienie nawierzchni (naciski na oś mają wynosić maksymalnie 22,5 tony), budowę nowej sieci trakcyjnej, zabudowę systemu ETCS poziomu 2 oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Ełku.

Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane na odcinku Białystok - Ełk przewiduje się w I kwartale 2023 r. Prace budowlane powinny zostać ukończone do końca 2027 r.

Jak już informowaliśmy, PKP PLK rozstrzygnęła też przetarg na modernizację stacji Ełk w ramach projektu Rail Baltica. Umowa na tę inwestycję została podpisana z Budimexem. Przebudowana zostanie stacja Ełk Osobowy, stacja Ełk Towarowy, przystanek osobowy Ełk Szyba Wschód.

Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk Osobowy. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane w gablotach informacyjnych oraz podawane przez nowe nagłośnienie.

Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów. Ułatwieniem będą windy na każdym z peronów. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.

Polskie Linie Kolejowe wybudują nowe, dłuższe 110 m przejście podziemne. Przejście pod torami zastąpi obecne obiekty i zwiększy bezpieczny dostęp do kolei, gdyż również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się dojście na stację. Przejście będzie szersze oraz wyższe.

O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania planowane do budowy w Ełku oraz nowe urządzenia i systemy. Inwestycja istotne poprawi warunków obsługi pociągów towarowych.

Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz samochodowym zagwarantuje budowie wiaduktu kolejowego na ul. Towarowej. Zastąpi on przejazd przez osiem torów i znacznie usprawni komunikację w mieście. W planach jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Inwestycja ma być realizowana w latach 2021-2023. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę".

Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych, instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

WYG

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*