Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
05.08.2022
Rail Baltica. Nowy wiadukt w Kobyłce, dworzec i przystanek w Ełku
Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie w Kobyłce zapewni bezpieczny i sprawny ruch kolejowy oraz drogowy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą o wartości 46 mln zł na realizację prac budowlanych.
To kolejny z dwunastu obiektów i drugi w Kobyłce powstający na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Inwestycje są współfinansowane ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
W Kobyłce w okolicach ul. Orszagha i ul. Granicznej zostanie wybudowany wiadukt kolejowy (tunel drogowy), który zwiększy bezpieczeństwo ruchu na linii Warszawa – Białystok oraz usprawni ruch drogowy w mieście.
– Budowa międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Polsce. Międzynarodowy projekt wpłynie na rozwój nowoczesnego transportu kolejowego w Polsce oraz lepsze skomunikowanie krajów Europy Wschodniej. Budowane bezpieczne dwupoziomowe skrzyżowania, jak to w Kobyłce, przynoszą korzyści także lokalnym społecznościom. Inwestycje w infrastrukturę sprzyjają rozwojowi lokalnej przedsiębiorczości i zwiększają bezpieczeństwo – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
- Nowe obiekty na trasie Rail Baltica poprawiają system komunikacji na styku dróg i torów. Konsekwentnie poprawiamy poziom bezpieczeństwa na ważnych międzynarodowych liniach. Równie konsekwentnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują środki unijne m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a to pozwala na zwiększenie roli kolei w transporcie na korytarzach o znaczeniu międzynarodowym, krajowym i regionalnym – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Ul. Orszagha zostanie przedłużona i poprowadzona tunelem pod linią kolejową, a następnie do ul. Nadarzyńskiej, czyli drogi wojewódzkiej 634. Powstanie 800 m nowej drogi, po jednym pasie ruchu w każdą stronę oraz chodnik i ścieżka rowerowa. Przebudowane zostaną także odcinki sąsiadujących z tunelem ulic oraz wykonane będą dojazdy. Inwestycja poprawi warunki komunikacji samochodowej – bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi obecny przejazd w ciągu ul. Ręczajskiej i Jana Pawła II, a kierowcy nie będą musieli czekać przed zamkniętymi rogatkami.
Wiadukt kolejowy to nie jedyna inwestycja PLK w Kobyłce. Postępują także prace na budowie wiaduktu drogowego w sąsiedztwie przystanku Kobyłka – Ossów. Wykonawca prowadzi stabilizację pod drogi i buduje podpory obiektu. Wiadukt nad linią kolejową będzie miał 60 m długości i jezdnię o szerokości 7 metrów (po jednym pasie w każdą stronę). Piesi skorzystają z chodnika, a dla rowerzystów przewidziano ścieżkę rowerową. Przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic, m.in. ul. Jasińskiego.
Zakończenie prac na obu wiaduktach w Kobyłce zaplanowano na przyszły rok.
Rail Baltica zwiększa bezpieczeństwo
Projekt „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” zapewnia budowę łącznie 12 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Zaawansowane są prace na budowach dwupoziomowych skrzyżowań w Zielonce, Mokrej Wsi i Tłuszczu. Wcześniej do ruchu oddano już dwa wiadukty w Uhowie i po jednym w Toporze oraz Małkini. Piesi i rowerzyści korzystają z przejść pod torami w Jasienicy Mazowieckiej i Łochowie. W najbliższym czasie rozpocznie się także budowa przejścia podziemnego w Toporze.
Nad linią Warszawa – Białystok w Mokrej Wsi wiadukt zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawni komunikację drogową. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za kwotę 29 mln zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”. To czwarte bezkolizyjne skrzyżowanie obecnie budowane przez PLK na mazowieckim odcinku trasy Rail Baltica.
Ponad stumetrowa przeprawa w Mokrej Wsi nad torami linii Warszawa - Białystok zastąpi przejazd kolejowo-drogowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dzięki inwestycji usprawni się komunikacja w gminie Jadów, a kierowcy nie będą czekać przy zamkniętych rogatkach.
Projekt zakłada przebudowę ponad 700 m drogi wojewódzkiej nr 636. Będzie nowa nawierzchnia na każdym z dwóch pasów - po jednym w każdą stronę. Przewidziano trakt pieszo-rowerowy, chodniki, zatoki autobusowe oraz zjazdy na posesje. Zakończenie prac przewidziano w IV kw. 2022 roku.
W Zielonce będzie dwujezdniowy tunel drogowy pod linią kolejową, który umożliwi połączenie ul. Inżynierskiej z rejonem ul. Leśnej i ul. Słowackiego. Powstanie wiadukt drogowy nad ul. Kolejową. Coraz widoczniejsza jest żelbetowa konstrukcja pod torami. Ciężki sprzęt pracuje obok kursujących pociągów. Wartość inwestycji to blisko 31,1 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest pod koniec 2022 r.
W Tłuszczu wykonawca kontynuuje prace przy budowie wiaduktu oraz szykuje teren pod drogi dojazdowe. Obiekt zastąpi przejazd w ciągu drogi wojewódzkiej nr 634 (łączącej m.in. Warszawę z Tłuszczem). Prace zaplanowano do końca 2022 r. Wartość robót to 31,9 mln zł netto.
Wiadukt w Szepietowie
Od połowy lutego br. kierowcy korzystają już z nowego wiaduktu drogowego w Szepietowie. Obiekt został wybudowany w ciągu drogi krajowej nr 66, która została poprowadzona nad linią kolejową Warszawa-Białystok oraz drogą gminną.
Nowy wiadukt wraz z dojazdami ma 800 m długości. Jest na nim jezdnia – po jednym pasie w każdą stronę oraz ciąg pieszo-rowerowy. Poprawiły się też warunki komunikacji samochodowej – w ramach inwestycji przebudowano łącznie 2,7 km dróg i zbudowano dwa ronda. Nowy wiadukt w Szepietowie to kolejny obiekt wybudowany na trasie Warszawa – Białystok. Łącznie na podlaskim odcinku linii powstanie 25 bezkolizyjnych skrzyżowań.
Dworzec i przystanek na trasie szybkiej kolei w Ełku
PKP Polskie Linie Kolejowe, przy utrzymanym ruchu pociągów, prowadzą też inwestycję za prawie 587 mln zł netto na stacji Ełk.
Wygodne, dostępne dla wszystkich perony i nowe przejście podziemne zapewnią oczekiwane warunki podróży ze stacji Ełk. Podobnie zmienią się warunki na przystanku Ełk Szyba Wschód.
W Ełku modernizowana jest także stacja towarowa, która po zakończeniu inwestycji umożliwi szybki, sprawny i bezpieczny przewóz towarów koleją. Dzięki przebudowie stacja Ełk Towarowy będzie mogła przyjmować pociągi o długości 740 m. Inwestycja istotne poprawi warunki obsługi pociągów towarowych, wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu.
Inwestycja w Ełku o wartości 587 mln zł realizowana jest w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do końca 2023 r. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
WYG
Źródło i Fot: PKP PL