10.12.2022

Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku, z Ełku i Suwałk, a także z Kowna do Trakiszek [zdjęcia]

Trasa Czyżew – Białystok to kolejny modernizowany odcinek międzynarodowej linii Rail Baltica na terenie województwa podlaskiego.

Przebudowywane stacje i przystanki zapewnią wygodne podróże, a dwupoziomowe skrzyżowania zwiększą bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Inwestycja o wartości 3,4 mld zł jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – informują Polskie Linie Kolejowe.

Roboty na podlaskim odcinku Rail Baltica prowadzone są przy maksymalnie możliwym ruchu pociągów. Na ponad 70-kilometrowym odcinku od Czyżewa do Białegostoku budowane są nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. Lepszy dostęp do kolei i wygodę podróżnych zapewni przebudowa 6 stacji i 12 przystanków. Ponadto efektem modernizacji będą szybsze podróże, wzrost bezpieczeństwa, a także sprawniejszy przewóz towarów.

W Białymstoku widać zmiany na stacji. Budowane jest przejście podziemne, które umożliwi lepszą komunikację od dworca na perony i drugą stronę stacji. Tunel wyposażony będzie w schody ruchome oraz windy. Widać już zarys pierwszego nowego peronu. Przebudowywany jest układ torowy – wymienionych zostanie 55 km torów i zamontowane 144 rozjazdy.

Na stacjach i przystankach budowane są nowe wyższe perony, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Montowane są wiaty, oznakowanie i oświetlenie LED. Zaplanowano instalację systemu informacji pasażerskiej oraz monitoring. Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano przebudowę 38 peronów.

Przejścia podziemne będą w 14 lokalizacjach. Umożliwią bezpieczną komunikację na perony. Zaawansowane są budowy w Czyżewie i Szepietowie. Postępują prace na przystankach Zielone Wzgórza i Bojary oraz stacji w Raciborach. Rozpoczęto budowę przejść w Uhowie i Łapach.

Dwupoziomowe skrzyżowania dróg z torami

Dwupoziomowe skrzyżowania dróg z torami zastępują wszystkie przejazdy w poziomie szyn i zwiększają bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego. Kierowcy korzystają już z wiaduktów nad torami w Uhowie i Szepietowie. Mieszkańcy zyskają kolejne przejazdy nad lub pod torami. Prace toczą się na 16 z 25 zaplanowanych budów wiaduktów drogowych i kolejowych m.in. w Klepaczach, Niewodnicy, Barszczówce, Porośli-Kijach, Jabłoni Kościelnej i Czyżewie.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie prac planowane jest na 2023 r., stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Ełk - Trakiszki

Tymczasem w naszym regionie trwają konsultacje dotyczące przebiegu rail Balticy od Ełku do Trakiszek.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały 9 grudnia 2021 r. umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej dla odcinka Ełk-Trakiszki na trasie Rail Baltica. Trasa ma zostać zelektryfikowana, a maksymalna prędkość pociągów planowana jest na 250 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach po zakończeniu wszystkich prac powinna zająć poniżej 40 minut. Zakres modernizacji przewiduje budowę drugiego toru na ponad 90-kilometrowym odcinku linii oraz modernizację stacji i przystanków.

Dokumentacja projektowa odcinka Ełk -Trakiszki ma być gotowa do grudnia 2023 r., a prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2027.

- Mamy takie założenie, że w pierwszej połowie 2024 roku otrzymamy decyzję o ustanowieniu lokalizacji linii kolejowej i wtedy wojewoda zablokuje teren pod inwestycję. Samo pozwolenie na budowę otrzymamy w końcówce 2024 roku – zapewniał na jednym ze spotkań dyrektor projektu z PKP PLK Kamil Matuszak.

Przetarg na odcinek Kowno -Trakiszki

Latem br. ogłoszono też przetarg na usługi projektowania budowlanego i nadzoru wykonawczego na odcinku od Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Przetarg organizuje spółka RB Rail AS, wspólne przedsięwzięcie państwa bałtyckich, w imieniu litewskiej państwowej spółki kolejowej - LTG Infra.

Umowa na zaprojektowanie i nadzór nad budową nowej 78-kilometrowej linii z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej ma zostać podpisana na początku 2023 roku. Litewski odcinek rail Balticy powinien zostać zakończony do końca 2026 roku. Prace zostaną sfinansowane przez Unię Europejską na rzecz Europejskich Sieci Infrastrukturalnych (CEF) oraz państwo litewskie.

To ma być szybka zelektryfikowana dwukierunkowa linia kolejowej Rail Baltica z Kowna (Jiesia) do granicy litewsko-polskiej. Wstępna objętość odcinka Rail Baltica „Kowno-Litwa-Granica Polska” składa się z podwójnej linii kolejowej o długości około 78 km i szerokości 1435 mm, 27 wiaduktów drogowych, 26 wiaduktów kolejowych, 27 przejść dla zwierząt, 46 innych przejść i innej infrastruktury oraz sieci inżynieryjnych.

Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 249 km/h. Przejazd z Jiesi do granicy z Polską ma potrwać do 19 minut. Po zakończeniu budowy Rail Baltica podróż z Kowna do Warszawy zajmie 3,5 godziny, a podróż ze stolicy Polski Warszawy do Wilna nieco ponad 4 godziny.

 

WYG

Źródło i fot: PKP PLK; Rail Baltica

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*