08.03.2019

Rail Baltica. Powiew szybkiej kolei także w naszym regionie

Od najbliższej niedzieli, 10 marca podróżni skorzystają z nowych peronów, a pociągi pojadą nowym torem i po 300-metrowym moście na Bugu między Sadownem a Czyżewem (linia Warszawa – Białystok).

Bezpieczeństwo zwiększą nowe urządzenia sterowania. To pierwsze efekty modernizacji na 35 km Rail Baltica w ramach projektu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 569 mln zł. Inwestycja współfinansowana jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Od 10 marca podróżni na odcinku Sadowne – Czyżew skorzystają z pierwszych efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych. Lepsze podróże zapewnią przebudowane perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. Na podwyższonych peronach ustawiono nowe wiaty i ławki. Zamontowano funkcjonalne oświetlenie. Tablice informacyjne oraz nagłośnienie ułatwią podróż. Wszystkie perony zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W Małkini nowe przejście podziemne zastąpi starą kładkę. Jest już gotowa konstrukcja pod dwoma torami. W marcu roboty przeniosą się na drugą stronę stacji.

Nowym torem i po nowym moście kolejowym na Bugu

Nowy most na Bugu jest największym i najciekawszym obiektem na odcinku Sadowne – Czyżew. Inwestycja likwiduje tzw. wąskie gardło - jednotorową przeprawę przez rzekę. Nowy most ma 300 m i składa się z pięciu 60-metrowych przęseł o wysokości 12 m. Most waży 3000 ton. Jeszcze w marcu rozpocznie się rozbiórka starego obiektu, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja. Nowe mosty na Bugu umożliwią przejazdy większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych. Na modernizowanym odcinku wybudowane zostały także nowe mosty nad rzeką Bojewką i Nową Treblinką.

 

 

Na 35 -kilometrowym odcinku ułożono nowe tory i sieć trakcyjną. Zamontowano ponad 40 nowych rozjazdów, wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie składów w warunkach zimowych. Na stacji w Małkini wybudowane zostało nowe lokalne centrum sterowania. Nowoczesne urządzenia i systemy zwiększają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód administracyjnych na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h a towarowe do 120 km/h.

Szybsze i wygodniejsze podróże na trasie Warszawa – Białystok

Sadowne – Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac, 569 mln zł netto. W marcu roboty przeniosą się na drugi tor. Zakończenie robót zaplanowano w II kwartale 2020 r.



 

Dzięki dofinansowaniu z poprzedniej perspektywy unijnej, w latach 2013-2017 zrealizowano projekt polegający na modernizacji odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne). Przebudowano tam między innymi cztery stacje kolejowe i 15 przystanków, a jeden przystanek (Warszawa Nowy Ług) wybudowano zupełnie od nowa. Przebudowa ponad 60-kilometrowego odcinka z Warszawy do Tłuszcza (Sadowne) zakończyła się w 2017 roku i w tym samym roku przystąpiono do realizacji kolejnego projektu czyli modernizacji odcinka – od stacji Sadowne Węgrowskie do stacji Czyżew.

Modernizacja polskiego fragmentu linii Rail Baltica trwa od 2013 roku. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku. Pociągi pojadą szybciej – pasażerskie z prędkością do 160 km/h a składy z towarami do 120 km/h. Podróż pomiędzy Warszawą i Białymstokiem skróci się do ok. dwóch godzin. Klienci kolei wsiądą do pociągów z nowych, komfortowych peronów

Przypomnijmy, że 28 lutego br. wojewoda podlaski wydał zgodę na I etap budowy Rail Batlica na trasie Czyżewo-Szepietowo”. Inwestycja dotyczy przebudowy 12,2 km - pierwszego odcinka trasy Rail Baltica - od Czyżewa do Szepietowa. Przebiega on przez teren gmin Czyżew i Szepietowo (obszar powiatu wysokomazowieckiego).

W 2020 roku modernizacji linii Białystok - Ełk

Do końca br. powinno zakończyć się projektowanie odcinka rail Balticy Białystok - Ełk.

Przypomnijmy, że PKP PLK podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji odcinka od Białegostoku do Ełku 27 grudnia 2017 roku. Zakłada się, że ta 100 kilometrowa linia będzie dwutorowa, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu.

Kompleksowo zmodernizowanych zostanie także 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód.

Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.

Modernizacja powinna rozpocząć w 2020 roku i zakończyć w 2023 r.

Kolej w Puńsku

Dobiega też końca opracowywanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki.  Dokument przedprojektowy przygotowuje firma TPF i wkrótce ma zostać wskazany ostateczny wariant. Wiadomo m.in., że zyska na tym gminna osada Puńsk. Prezes PKP PLP w niedawnej rozmowie w radiu Olsztyn zauważył, że tam, gdzie to będzie możliwe, linia zbliży się do większych miejscowości, ale np., nie będzie wjazdu do Olecka, linia pobiegnie obok. Zyska za to Puńsk, bo ten odcinek rail Balticy zbliży się do gminnej osady. Ma też być zlokalizowany w pobliżu osady przystanek rail Balticy.:- Obecnie tory biegną przez miejscowość Trakiszki, gdzie mieszka 80 osób, a w Puńsku jest ich ponad tysiąc - wyjaśniał wstępną decyzję prezes PKP PLK.

Starsi mieszkańcy Puńska pamiętają jeszcze z opowiadań swych dziadków i pradziadków, że, gdy w czasach carskich, gdzieś w latach 1852 -1862, zaplanowano i realizowano budowę linii kolejowej Petersburg - Wilno- Warszawa, tory miały biec przez miasteczko Puńsk, ale zburzyli się właściciele prywatnych gruntów, nie chcieli odsprzedawać gruntów lub żądali wysokich cen, więc ostatecznie linię poprowadzono przez Trakiszki. To tam, w późniejszym okresie, powstawały składy towarów, bazy przeładunkowe, magazyny. Obecnie pozostały w Trakiszkach tylko resztki po magazynach i bazach Gminnej Spółdzielni. Stoi za to ładny budynek stacji PKP, zbudowany w połowie lat 90. ub. wieku.

WYG

Źródło i fot: PKP PLK

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*