03.06.2021

Rail Baltica. Prace w regionie, Budimex za ponad pół miliarda zł zbuduje stację w Ełku

PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na modernizację stacji Ełk w ramach projektu Rail Baltica. Umowa na tę inwestycję ma zostać podpisana z Budimexem.

Jak poinformowała spółka w komunikacie, jej oferta została uznana za najkorzystniejszą przez zamawiającego. Opiewa ona na 586 991 869,92 zł netto. Termin zakończenia robót to 28 miesięcy od daty rozpoczęcia, a gwarancji i rękojmi: pięć lat.

Stacja Ełk

W grudniu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Ełk Osobowy, stacji Ełk Towarowy, przystanku osobowego Ełk Szyba Wschód oraz przebudowy odcinka kolejowego Białystok - Ełk.

 

Przebudowa stacji Ełk Osobowy oraz Ełk Towarowy jest pierwszym etapem modernizacji międzynarodowej trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk, w ramach projektu „Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”.

– Konsekwentnie realizujemy prace na polskim odcinku międzynarodowej trasy Rail Baltica. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skutecznie wykorzystują środki unijne w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Ogłoszony przetarg na stację Ełk rozpoczyna modernizację linii na odcinku Ełk – Białystok. Inwestycja to kolejny krok do budowy kolei bezpiecznej, komfortowej i bardziej punktualnej – powiedział w grudniu 2020 roku Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

To w Ełku, a nie np. w Suwałkach, będzie duży, znaczący węzeł kolejowy wraz z terminalem intermodalnym. Taki, niewielki na razie, terminal już tam funkcjonuje od dwóch lat. Został uruchomiony przez spółkę Nelport.

Jak wyjaśniał w jednym z wywiadów menedżer logistyczny tej spółki Mariusz Szymulewski, region Ełku, w promieniu 100 km, nie jest nasycony zbyt dużą ilością firm, które prowadzą biznes międzynarodowy w formie zakupów czy sprzedaży w kontenerach. Ełk zaś jest dość dużym węzłem kolejowym Północno-Wschodniej Polski i posiada dobrą lokalizację do odbioru kontenerów z towarami z całego regionu. Terminal intermodalny w Ełku jest w stanie przeładować do 6800 TEU rocznie. Będzie więcej, jak ruszy Rail Baltica.

Pasażerowie zyskają komfortową stację Ełk Osobowy. Wszystkie trzy perony zostaną podwyższone i poszerzone, co znacznie ułatwi dostęp do pociągów. Zamontowane zostaną nowe wiaty oraz ławki. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji. Informacje o rozkładzie jazdy będą prezentowane w gablotach informacyjnych oraz podawane przez nowe nagłośnienie.

Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp do pociągów. Ułatwieniem będą windy na każdym z peronów. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.

Polskie Linie Kolejowe wybudują nowe, dłuższe 110 m przejście podziemne. Przejście pod torami zastąpi obecne obiekty i zwiększy bezpieczny dostęp do kolei, gdyż również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się dojście na stację. Przejście będzie szersze oraz wyższe.

Transport kolejowy będzie efektywniejszy

Sprawniejsze prowadzenie ruchu na stacji zapewni m.in. wymiana ok. 45 km torów i sieci trakcyjnej i 118 rozjazdów. O bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania planowane do budowy w Ełku oraz nowe urządzenia i systemy. Inwestycja istotne poprawi warunków obsługi pociągów towarowych. Sprawniejsze będą przewozy pomiędzy Polską a krajami nadbałtyckimi. Wzrośnie znaczenie kolei jako ekologicznego, efektywnego środka transportu

Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz samochodowym zagwarantuje budowie wiaduktu kolejowego na ul. Towarowej. Zastąpi on przejazd przez osiem torów i znacznie usprawni komunikację w mieście. W planach jest budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ulicą Suwalską. Przebudowany będzie most kolejowy nad rzeką Ełk.

Inwestycja ma być realizowana w latach 2021-2023. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Prace na podlaskim odcinku Rail Baltica

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew - Białystok. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków. Efektem prac będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Zwiększy się dostęp do kolei. Po zakończeniu wszystkich prac, podróż najszybszym pociągiem z Białegostoku do Warszawy zajmie ok. 90 minut. Inwestycja jest ważna również dla przewozów towarowych. Modernizacja zwiększa rolę kolei w przewozach regionalnych, dalekobieżnych oraz na międzynarodowej trasie Rail Baltica, która łączy Europę.

W Białymstoku widać już duże zmiany na torach stacyjnych, zdemontowano ponad 30 km starych szyn i sieci trakcyjne. Poza stacją Białystok, w Starosielcach przygotowywana jest łącznica kolejowa, która połączy linię z Ełku z linią do Bielska Podlaskiego. Postępują prace od granicy województwa do stacji Racibory. W Czyżewie roboty obejmują perony, teren wiaduktu kolejowego oraz drogi dojazdowe, postępuje budowa nastawni. Obok torów widać konstrukcje sieci trakcyjnej. W Szepietowie widać zarys pierwszego peronu i przygotowywany jest teren do prac torowych oraz budowy dwóch wiaduktów nad torami.

W Uhowie, przy moście nad rzeką Narew, postępują przygotowania do budowy nowego obiektu. W miejscu istniejących konstrukcji powstanie nowa przeprawa o prawie 200 metrów długości. Most na Narwi w Uhowie to największy obiekt na modernizowanym odcinku Czyżew - Białystok. Zapewni sprawne i bezpieczne podróże międzynarodową trasą

Budowa podlaskiego odcinka prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew - Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Więcej informacji o inwestycji na www.rail-baltica.pl.

Na pierwszym odcinku Rail Baltiki można jeździć 160 km/h.

Od marca br. pociągi mogą już kursować z prędkością 160 km/h pomiędzy Warszawą Rembertowem przez Zielonkę do Wołomina. (linia Warszawa - Białystok). Odcinek jest jednak zbyt krótki, aby przewoźnicy rozpędzali swoje pociągi do tej prędkości. Na razie więc pędzą z maksymalną prędkością 130 km/h.

 

 

WYG

Źródło: PKP PLK;Budimex

Na fot: Stacja Ełk, wizualizacja PKP PLK; Białystok;Czyżew; Szepietowo; Most w Uhowie – fot PKP PLK

Terminal w Ełku. Fot. Nelport

 

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*