17.01.2021

Rail Baltica. Przez Trakiszki na Ukrainę, modernizacja stacji Białystok

Szybsze i wygodniejsze podróże do Warszawy oraz łatwiejsze codzienne dojazdy zapewni modernizacja stacji Białystok.

Rozpoczęły się właśnie prace na torach, przy sieci trakcyjnej i na terenie budowy Lokalnego Centrum Sterowania. Projekt, który obejmuje odcinek Czyżew-Białystok na linii Rail Baltica, realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Najpierw rozbiorą

Na torach stacji Białystok pracuje ciężki sprzęt i specjalistyczne ekipy. Widać pierwsze efekty działań związanych z modernizacją stacji. Przed dojazdem do peronów od strony Czyżewa wykonawca przygotowuje miejsce na nowe tory. Przy pomocy specjalnego sprzętu zdemontowane zostało blisko 10 km torów. Pociąg sieciowy rozebrał 10 km sieci trakcyjnej. Przygotowywany jest teren pod budowę budynku Lokalnego Centrum Sterowania. Usuwane są kolizje podziemnych instalacji przebiegających na budowie.

Po zakończeniu demontażu starych torów na stacji rozpoczną się prace związane z budową nowych torów i sieci trakcyjnej.

Nowa łącznica

Pomiędzy stacją Białystok Starosielce i przystankiem Białystok Nowe Miasto powstaje nowa łącznica kolejowa. Porządkowany jest teren nieczynnych torów. Ciężki sprzęt pracuje przy formowaniu nasypów. Łącznica - dodatkowy około kilometrowy odcinek toru, usprawni ruch pociągów w Białymstoku. Możliwy będzie bezpośredni przejazd z linii do Ełku (nr 38) na linię w kierunku do Czeremchy (nr 32). Dzięki temu pociągi nie będą musiały zmieniać kierunku na stacji Białystok. To usprawni podróże.

W podróż ze stacji Białystok

Na stacji w Białymstoku powstaną 4 nowe zadaszone perony, wyposażone w udogodnienia dla podróżnych, w tym system dynamicznej informacji pasażerskiej. Jeden z peronów powstanie obok miejskiego węzła przesiadkowego, co umożliwi łatwe przesiadki z kolei na transport miejski. Z budynku dworca na perony będzie można dostać się wygodnym tunelem wyposażonym w pochylnie. W Białymstoku będzie nowy przystanek w pobliżu osiedla Zielone Wzgórza, co ułatwi dojazd koleją do centrum. Zaplanowane do budowy Lokalne Centrum Sterowania usprawni ruch pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa.

Zmienia się linia do Warszawy

Prace przy budowie Rail Baltica prowadzone są także w innych lokalizacjach. Na stacji w Czyżewie wykonawca kładzie nowe szyny, podkłady i rozjazdy. Ustawiono już słupy trakcyjne na stacji. Na szlaku między Czyżewem a Szepietowem wymieniane jest kilkanaście km toru. Przygotowywane są drogi dojazdowe w sąsiedztwie linii kolejowej. Roboty odbywają się przy kursujących zgodnie z rozkładem pociągach.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew-Białystok. Zmodernizowanych zostanie łącznie 6 stacji i 12 przystanków. Efektem modernizacji będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Białegostoku do Warszawy, podróż najszybszym pociągiem potrwa ok. 1,5 godziny.

Budowa prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł. Projekt współfinansowany ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).

Natomiast linia kolejowa z Białegostoku do Ełku ma być modernizowana w latach 2022 -2024.

Przez Trakiszki na Ukrainę

Pod koniec stycznia br. powinna zapaść decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Rail Baltiki od Trakiszek do Ełku. W międzyczasie wzrasta zainteresowanie przewoźników tą stacją.

Pod koniec grudnia 2020 roku pierwszy transport produktów ropopochodnych z rafinerii w Możejkach na Litwie, należącej do polskiego Orlenu, dotarł nową trasą do odbiorców na Ukrainie. Pociąg towarowy jechał na trasie Możejki -Trakiszki - Medyka. Wcześniej woził produkty z Możejek na Ukrainę przez Białoruś. Przewoźnikiem jest PKP Cargo.

Orlen planuje także znacznie zwiększyć transport kolejowy produktów Orlen Lietuva z Litwy do Polski ( a więc przez stację Trakiszki i Suwałki). Przewóz na tej trasie wzrośnie o kilkaset tysięcy ton z obecnie dostarczanych ok. 600 tys. ton, a może i więcej.

Zakład w Możejkach należący do OrlenLietuva jest jedyną rafinerią w krajach bałtyckich. Spółka pozostaje istotną częścią Grupy, zapewniając dostawy produktów ropopochodnych na rynki Litwy, Łotwy, Estonii, Ukrainy i Polski. To także największy na Litwie eksporter i podatnik, który odpowiada za 15% wpływów do tamtejszego krajowego budżetu.

PKP Cargo wznowiło przewozy kolejowe przez przejście Trakiszki - Mockawa w 2016 roku.

Przewieźć 50 mln towaru

Już we wrześniu 2018 polskie i litewskie koleje podpisały list intencyjny, który precyzuje, iż strony będą rozwijać m.in. transgraniczny przepływ towarów między terminalami obu spółek oraz zwiększać ich zdolności przeładunkowe. PKP Cargo i Litewskie Koleje będą również promować transportowanie towarów koleją, a zwłaszcza przewozy intermodalne. Działania opisane w liście mają spowodować, że do 2030 roku przynajmniej 30 proc. ładunków, które teraz wożone są między Polską a Litwą ciężarówkami, zostanie przejęta przez kolej, a do 2050 r. ten wskaźnik ma wzrosnąć do 50 proc. Obecnie granicę litewską przekracza rocznie 2,5 mln ciężarówek. Z ponad 50 mln ton towarów, które w ciągu roku przekraczają polsko - litewskie przejście graniczne, trafia tam za pośrednictwem transportu samochodowego, na kolej przypada zaledwie 1 proc. towarów, co pokazuje skalę możliwego rozwoju.

Oczekuje się natomiast, że 80 proc. pociągów towarowych w Rail Baltica będzie pociągami intermodalnymi, co umożliwi operatorom logistycznym przeniesienie ładunku z dróg na kolej, poprzez umieszczenie kontenerów i ciężarówek w wagonach.

Znaczenie Rail Baltiki dla gospodarek krajów bałtyckich ma być niebagatelne. Sektor transportowy już teraz odpowiada za 12 proc. PKB Litwy.

 

WYG

Źródła: PKP PLK; ORLEN, Litewskie Koleje

Fot: PKP PLK oraz własne

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*