Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

13.05.2023

Rail Baltica. Przyspiesza budowa odcinka z Litwy do granicy z Polską oraz z Łotwą

Minister Transportu Litwy Marius Skuodis wizytował place budowy Rail Baltica w rejonie Jonava. - Musimy znaleźć sposoby na jak największe przyspieszenie budowy kolei na Litwie - powiedział.

Minister transportu Republiki Litewskiej Marius Skuodis skontrolował w piątek, 12 maja prace realizacyjne projektu Rail Baltica w rejonie Jonava. Oceniając skontrolowany odcinek od Kowna w kierunku granicy z Łotwą, minister omówił sposoby maksymalnego przyspieszenia budowy europejskiej kolei torowej na Litwie.

- Projekt Rail Baltica ma strategiczne znaczenie dla Litwy. Widzimy, że intensywnie trwają pierwsze prace w kierunku łotewskiej granicy, na kilku odcinkach powstają drogi łączące, ale firmy odpowiedzialne za realizację projektu muszą iść jeszcze szybciej do przodu. Szczególnie ważne jest to, żeby do końca 2024 r. większość prac na odcinku od Kowna do Poniewieża była zakończona i jesteśmy gotowi do budowy innych odcinków i obiektów – powiedział M. Skuodis.

Minister omówił aktualny stan prac na najbardziej dojrzałym odcinku projektu Rail Baltica między Kownem a Łotwą z twórcami projektu – AB Lietuvos geležinkeliai, AB LTG Infra, spółką joint venture krajów bałtyckich RB Rail AS oraz przedstawicielami firm wykonujących prace kontraktowe na granicy państw.

Do granicy łotewskiej

Budowa linii kolejowej odbywać się będzie pełną parą na dwóch odcinkach tego odcinkach:

Szwajcaria-Žeimia i Žeimia-Šeta, a także podczas budowy najdłuższego w krajach bałtyckich mostu nad Wilią. Obecnie trwa koordynacja dokumentacji technicznej mostu Neries i trwają prace przygotowawcze do jego budowy. Według firm realizujących inwestycję przygotowania ze względu na złożoność projektu trwały znacznie dłużej niż planowano, ale główne prace budowlane mostu kolejowego powinny rozpocząć się w najbliższym czasie.

Obecnie dobiega końca przygotowanie i koordynacja technicznej dokumentacji projektowej wymaganej do budowy podłoża skalnego i obiektów inżynierskich na odcinkach Szwajcaria-Žeimia i Žeimia-Šeta. Tutaj główna budowa rozpocznie się w najbliższych miesiącach. Na tych odcinkach budowane są również drogi dojazdowe dla samochodów o znaczeniu lokalnym - na jednym odcinku są prawie gotowe, a na odcinku Žeimiai-Šeta budowa rozpocznie się wkrótce.

- Rail Baltica to projekt priorytetowy, którego skuteczna realizacja wymaga niestandardowych rozwiązań. Jednym z nich jest równoległa realizacja działań projektowych, która umożliwia prowadzenie jednocześnie kilku działań projektowych o zupełnie odmiennym charakterze, co stwarza warunki do płynnego i szybkiego przejścia z jednego etapu realizacji projektu do drugiego, - mówi Dovydas Palaima, menadżer Rail Baltica Management w LTG Infra. - W podejmowaniu decyzji uczestniczy nie tylko zespół pracujący bezpośrednio z projektem, ale także aktywnie zaangażowani są partnerzy projektu i wykonawcy.

Pod koniec tego roku planowane jest podpisanie dwóch dodatkowych umów na budowę nasypów i obiektów inżynierskich w kierunku granicy łotewskiej na odcinkach kowieńsko-szwajcarskim i Šėta-Ramygala.

- Rozwój infrastruktury kolei dużych prędkości w regionie wymagał dodatkowego czasu na planowanie i koordynację. Pomimo trudności promotorzy projektu są gotowi do wdrożenia wysokiej jakości projektu infrastrukturalnego, który przyniesie ogromne korzyści regionowi. Intensywnie pracujemy, aby pokonać wszystkie przeszkody i zapewnić jak najszybsze zakończenie projektu – mówi Irmantas Butkauskas, szef litewskiego oddziału RB Rail.

Do granicy z Polską

Na pozostałych odcinkach - węźle kolejowym Kowno, Kowno - Wilno oraz pograniczu polsko -litewskim, jak również w obiektach o znaczeniu regionalnym, intensywnie prowadzone są działania w zakresie planowania przestrzennego i przygotowywane są specjalne plany, które mają zostać zatwierdzone do końca tego roku.

W tym roku planowane jest podpisanie umów na przygotowanie i usługi projektowe nabycia gruntów na magistrali (Kowno-Wilno, linia kowieńsko-litewsko-polska i węzeł kowieński) na potrzeby publiczne. Pod koniec tego roku lub na początku przyszłego, po zatwierdzeniu planów specjalnych i umów o świadczenie usług, na tych odcinkach rozpoczną się wykupy gruntów na potrzeby publiczne i działania projektowe.

Węzły kolejowe

Również w tym roku ma zostać podpisane kontrakty na zaprojektowanie zajezdni utrzymania infrastruktury w Kownie i Poniewieżu, infrastruktury rejonu dworca pasażerskiego w Kownie, wileńskiego węzła kolejowego i stacji regionalnych oraz ich połączeń na odcinku kowieńsko-wileńskim.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej tego stulecia w historii państw bałtyckich, w trakcie realizacji którego powstanie zelektryfikowana dwutorowa kolej o standardzie europejskim, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin.

Łączna długość linii kolejowej „Rail Baltica” w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*