RB Rail AS, spółka odpowiedzialna za projekt Rail Baltica na terenie państw bałtyckich, przedstawiła wyniki studium integracji usług kolejowych i lotniczych.
Spółka RB Rail AS jest głównym koordynatorem projektu Rail Baltica na terenie państw bałtyckich. Udziałowcami RB Rail są litewskie, łotewskie i estońskie przedsiębiorstwa kolejowe, UAB Rail Baltica Statyba, SIA Eiropas Dzelzcela Linijas i Rail Baltic Estonia OU.
Badanie objęło kluczowe cechy i wymagania związane z integracją przepływów pasażerów z lotniska do sieci kolei dużych prędkości Rail Baltica. Zawiera opis usługi, prognozę użytkowania i zalecenia dotyczące szczegółowych projektów stacji kolejowych obejmujących wszystkie 7 międzynarodowych stacji pasażerskich Rail Baltica - Tallin, Parnawa, Ryga, lotnisko w Rydze, Poniewież, Kowno i Wilno. Projekt obejmuje też 4 bałtyckie porty lotnicze - Tallinn, Rygę, Wilno i Kowno.
Studium określa sposoby i rozwiązania w zakresie integracji usług transportu lotniczego i kolejowego w celu zapewnienia płynnego przemieszczania się pasażerów i małych ładunków, biorąc pod uwagę najlepsze światowe praktyki i oczekiwania pasażerów. Autorzy badania zalecają, aby między innymi:
- wprowadzić łączone bilety kolejowo-lotnicze,
- zapewnić zintegrowane usługi bagażowe na siedmiu międzynarodowych stacjach Rail Baltica;
- ubiegać się o kody IATA dla wskazanych stacji, a także uwzględnić w projektach jednolitych standardów i rozwiązań umożliwiających w przyszłości wdrożenie tej zintegrowanej usługi.
- zapewnić jednolite standardy i funkcjonalność usług świadczonych na wszystkich międzynarodowych stacjach Rail Baltica.
Raport szczegółowo określa podstawowe wymagania dotyczące infrastruktury, które należy wdrożyć w zakresie projektowania stacji Rail Baltica w celu zapewnienia interoperacyjności lotniczej i kolejowej, w tym odprawy, odbioru bagażu, przechowywania i transferu między platformą dworca kolejowego a zajezdnią lotniska; zabezpieczenia stacji, usługi informacyjne dla pasażerów udzielające informacji na temat lotów i pociągów na lotniskach; szczegółowe wymagania dotyczące przyszłego projektu linii kolei dużych prędkości w celu osiągnięcia optymalnej integracji transportu lotniczego i kolejowego.
Timo Riihimäki, szef spółki RB Rail AS, podkreśla, że „kluczowi gracze na bałtyckim rynku lotniczym, w tym komercyjne linie lotnicze, popierają rozwiązania zaproponowane w badaniu. Są one zgodne z ogólnoświatowymi dobrymi praktykami, które były przedmiotem wielu badań. Dlatego zaleca się, aby Rail Baltica skorzystała z tych unikalnych możliwości w projektowaniu kolei, aby te funkcje i zintegrowane usługi były dostępne, gdy Rail Baltica zacznie działać. Ważne jest również rozważenie odpowiednich ocen biznesplanów na poziomie operatora.”
Jak podała wiosną br. w swym komunikacie spółka Rail Baltica Rail AS, po wybudowaniu kolei szybkich prędkości, pociągi z Tallinna do Warszawy i z Tallinna do Wilna będą kursowały cztery razy dziennie, zaś w ciągu kolejnych 10 lat ich liczba wzrośnie do sześciu dziennie.
Dodatkowo, na trasie Wilno–Kowno–Warszawa, będzie kursowało do 10 pociągów dziennie. W przyszłości Rail Baltica zapewni kursowanie szybkich pociągów pomiędzy stolicami państw bałtyckich co dwie godziny, z ośmioma pociągami dużych prędkości kursującymi codziennie w każdym kierunku i dwoma dodatkowymi pociągami ekspresowymi w nocy.
Ponadto plan obejmuje dwa nocne pociągi na trasie Tallinn-Ryga-Kowno-Warszawa-Berlin i Wilno-Kowno-Warszawa-Berlin, umożliwiające pasażerom podróżowanie dalej do innych miejsc w Europie.
Przygotowania już trwają
Projekt Rail Baltica przewiduje również dwa oddzielne odgałęzienia. Litwa walczyła o budowę połączenia Kowno-Wilno, a Łotwa o połączenie Rygi z lotniskiem.
Po uruchomieniu Rail Baltiki, do Wilna można będzie dotrzeć w 35 minut z lotniska w Kownie - mówi Linas Baužis, szefa działu Koleje Litewskie dla Pasażera („LG Keleiviams“).
Na Łotwie podróżni będą mogli dotrzeć do międzynarodowego lotniska w Rydze z głównego dworca kolejowego w Rydze w ciągu około 10 minut, przy czym co najmniej jeden pociąg będzie kursował co 30 minut.
W Estonii rozstrzygnięto w listopadzie br. międzynarodowy konkurs na projekt węzła przesiadkowego Ülemiste, zlokalizowanego nieopodal lotniska w Tallinie. To stacja początkowa Rail Baltiki. Węzeł będzie integrować kolej, tramwaj i autobusy. W odległości ok. 600 m od linii kolejowej jest zlokalizowane lotnisko.
- Niebawem lotnisko i główna stacja Rail Baltiki będą znajdować się obok siebie. Już drugi rok z rzędu lotnisko w Tallinie obsłużyło ponad 3 mln pasażerów. To ma niebagatelny wpływ na gospodarkę i przekłada się na prawie 2,6% PKB. Wraz z Rail Balitką będziemy mogli pobudzać naszą gospodarkę w jeszcze większym stopniu - powiedział Riivo Tuvik, szef lotniska w Tallinie.
Na początku listopada 2019 roku rozpoczęła się też budowa wiaduktu Saustinõmme na rondzie w Tallinie. Wzdłuż toru Rail Baltiki w stolicy można będzie też zbudować do 11 lokalnych stacji.
W Estonii, podobnie, jak i na odcinku od Raczek do Trakiszek, tory mają iść po nowym śladzie.: - Istniejący korytarz nie jest odpowiedni, ponieważ nowy musi mieć szybsze połączenie, co oznacza, że musi być prostszy. Istniejącą trasę można wykorzystać tylko na odcinku od dwóch do trzech kilometrów - powiedziała w październiku 2019r. Riia Sillave, odchodząca prezes Rail Baltic Estonia.
W Estonii też odbywają się protesty przeciwko budowie Rail Baltiki. Ich organizatorzy, przede wszystkim organizacje ekologiczne - twierdzą, że magistrala przyniesienie efekt odwrotny – podzieli na połowę terytorium małego kraju.
Sillave powiedziała, że prace przebiegają obecnie zgodnie z harmonogramem, a blisko 20 wiaduktów autostradowych i osiem kolejnych wiaduktów w lokalnych gminach będzie gotowych do 2022 r.
- W chwili obecnej nie ma powodu, aby ponownie oceniać realność budowy do końca 2026 r., kiedy to Rail Balic ma być oddana do użytku - dodała
Estoński odcinek liczy 213 km.
O projekcie
Rail Baltica to największy projekt budowy infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich. Budowa projektu o szacunkowej wartości realizacji około 5,8 mld. to największa inwestycja w celu poprawy mobilności i podróży, biznesu, turystyki i handlu w regionie.
Łączna długość trasy Rail Baltica we wszystkich trzech krajach bałtyckich wynosi 870 kilometrów: 392 na Litwie, 265 na Łotwie i 213 w Estonii. Na Litwie europejska trasa biegnie od granicy polsko-litewskiej przez Kowno i Poniewież, na Łotwie przecina Rygę, w Estonii - Parnu i Tallin.
Rail Baltica we wszystkich trzech krajach bałtyckich jest mniej więcej na tym samym etapie. W poprzednich latach przeprowadzono wszystkie studia, analizy, decyzje środowiskowe, by stworzyć fundament pod realizację projektu. Na początku 2018 roku przebieg trasy został zatwierdzony we wszystkich trzech krajach. W Estonii przebieg trasy został określony w bardzo szczegółowym stopniu – rozpatrywano 51 wariantów jej przebiegu.
Projekt Rail Baltiki obejmuje również regionalne stacje pasażerskie
Na terytorium Litwy szybkie pociągi pasażerskie kursujące na głównej trasie Rail Baltica między Polską a krajami bałtyckimi będą zatrzymywać się tylko na dwóch międzynarodowych dworcach kolejowych - w Kownie i Poniewieżu.
Status międzynarodowego dworca kolejowego jest również przewidziany dla dworca kolejowego w Wilnie, który będzie połączony oddzielnym odgałęzieniem rial Baltica z dworcem międzynarodowym w Kownie.
Według Linasa Baužisa, szefa działu Koleje Litewskie dla Pasażera („LG Keleiviams“) Rail Baltica znacznie zwiększy możliwości zrównoważonej mobilności mieszkańców, znacząco poprawi dostępność usług transportowych i znacznie zwiększy bezpieczeństwo na drodze.
- Wymaga to dobrze rozwiniętej sieci tras kolejowych nie tylko na tej międzynarodowej, ale także krajowej. Konieczne jest również dostosowanie dogodnych i regularnych rozkładów jazdy i odjazdu pociągów do potrzeb pasażerów - mówi L. Bauzys.
Zostaną uruchomione nowe stacje regionalne
Planuje się, że na trasie Rail Baltica na Litwie można będzie zlokalizować stacje regionalne kolei pasażerskich w następujących punktach na południe od granicy łotewskiej: Joniškėlis, Panevėžys (stacja międzynarodowa), Kedainiai, Jonava, lotnisko w Kownie, Palemonas, Kaunas (stacja międzynarodowa), Kazlų Rūda, Mariampol, Šeštokai.
W Lentvaris, Vievis i Kaišiadorys planowane są regionalne stacje dla pasażerów w oddziale Wilno-Kowno.
Krótsze odległości między stacjami regionalnymi pozwolą na przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną bezpieczną prędkością 160-200 km/h.
Na trasach międzynarodowych szybkie pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 250 km/h.
Samochód w pociągu
Dla osób, które chcą podróżować po Europie prywatnym samochodem, Rail Baltica będzie miała również ofertę: planuje się, że pociąg pasażerski między Tallinem a Warszawą będzie miał specjalny wagon do przewozu samochodów. Podróż pociągiem własnym samochodem byłaby świetną alternatywą dla tych, którzy chcą uniknąć kłopotów z dalekimi podróżami po zatłoczonych autostradach.
WYG
Źródło i fot: spółka Rail Baltica i Koleje Litewskie