Na Suwalszczyźnie wciąż czekamy na projektantów, ale już trwają roboty w Białymstoku i wkrótce ruszą w Ełku. Na Litwie Rail Baltica ma połączyć Kowno z Wilnem, a z Tallinna może powieźć tunelem do Helsinek.
Podróż między Wilnem a Kownem zajmie tylko 38 minut, do Rygi i Tallinna Litwini dotrą pociągiem szybciej niż samolotem, a na wileńskie lotnisko będzie łatwo dostępne dla mieszkańców Polski i Łotwy.
To tylko niektóre z głównych korzyści dla mieszkańców i firm po zakończeniu budowy połączenia Rail Baltica Kowno-Wilno.
Mówiono o tym podczas zdalnego spotkania na temat Rail Baltiki na Litwie.
W piątek, 7 maja przedstawiciele Ministerstwa Transportu i Komunikacji RL zaprezentowali przegląd korzyści i rozwoju infrastruktury linii kolejowej Rail Baltica Kowno-Wilno.
- Odcinek kolejowy między Wilnem a Kownem to trasa kolejowa, na której przewozi się najwięcej pasażerów, przewożąc prawie milion pasażerów. Dzięki budowie Rail Baltica ten odcinek zyska jeszcze większą wartość - nowoczesne europejskie połączenie kolejowe z lotniskami w Wilnie i Kownie stworzy szybką, wygodną i bezpieczną alternatywę dla przewozów pasażerskich i towarowych, nowe możliwości dla lokalnych mieszkańców i firm - powiedział. Minister Transportu Marius Skuodis.
Połączenie Kowno-Wilno jest szczególnie ważne dla rentowności całego globalnego projektu. W celu podniesienia atrakcyjności tej linii kolejowej dla pasażerów zaplanowane zostaną dodatkowe regionalne stacje pasażerskie i połączenia z nimi.
-Decyzja o połączeniu Wilna niewątpliwie podniosła wartość całej Rail Baltica. Wcześniej rozmawialiśmy o tej linii kolejowej nie tylko o połączeniu między krajami skandynawskimi a Europą Zachodnią, a razem z linią Kowno-Wilno o otwartych szlakach logistycznych na kraje wschodnie. Dlatego strategiczna wartość tego korytarza transportowego jest ogromna - powiedział Arenijus Jackus, dyrektor Departamentu Koordynacji Rail Baltica LTG Infra.
Dzięki budowie szybkiej kolei Rail Baltica mieszkańcom stolicy i okolic otworzą się jeszcze większe możliwości podróżowania, gdyż podróż pociągiem do wielu dużych miast będzie szybsza i wygodniejsza niż samochodem czy nawet samolotem. Szacuje się, że do Kowna dotrzemy koleją z Wilna w 38 minut, do Poniewieża - w 57 minut. Podróż do Warszawy zajmie około 4 godzin, Tallina - 3,5 godziny, Rygi - około 2 godzin.
Obecnie działania w zakresie planowania przestrzennego są wdrażane na odcinku Kowno-Wilno i wybrano już cztery warianty, w których na tym odcinku mogłaby powstać kolej Rail Baltica. W tym roku zostanie wybrana jedna z alternatyw, która najlepiej odpowiada potrzebom transportowym i ma najmniejszy wpływ na środowisko.
Kowno – Poniewież
W ramach realizacji projektu Rail Baltica planowana jest budowa zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów między Kownem a granicą litewsko-łotewską, a także międzynarodowy dworzec kolejowy, intermodalne centrum logistyczne i zajezdnia infrastruktury pod Poniewieżem. Budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku, a obecnie trwają przetargi na pierwszy etap prac o łącznej wartości 475 mln USD. euro. Ponadto w Poniewieskiej Wolnej Strefie Ekonomicznej powstają już międzynarodowe firmy, które również przyciąga perspektywa kolejowa.
- Już sama infrastruktura kolejowa stworzy nowe miejsca pracy - pracownicy będą potrzebni w centrum logistycznym, na dworcu oraz w pobliżu planowanej stacji kolejowej pod Poniewieżem. Jak pokazuje praktyka, jedno miejsce pracy utworzone na kolei tworzy co najmniej kilka dodatkowych w strukturach zewnętrznych. Jesteśmy przekonani, że otwarty dialog z administracją regionalną i środowiskiem biznesowym to ważna podstawa nie tylko dla samego projektu Rail Baltica, ale także dla rozwoju regionu - podkreśla Arenijus Jackus, Dyrektor Departamentu Koordynacji Rail Baltica w LTG Infra.
Odcinek od Kowna do granicy litewsko-łotewskiej to jeden z najtrudniejszych odcinków całej kolei Rail Baltica. Na tym 169-kilometrowym odcinku powstanie 21 wiaduktów drogowych, 31 wiaduktów kolejowych, 7 mostów zielonych i 7 mostów kolejowych, a pod Poniewieżem powstanie nowy dworzec kolejowy. W 2021 planowane jest również rozpoczęcie budowy najdłuższego w krajach bałtyckich mostu kolejowego przez Wilię
Nowa kolej przyniesie korzyści nie tylko przedsiębiorcom, ale także mieszkańcom tego regionu. Szacuje się, że z Poniewieża do Kowna będzie można dojechać w 37 minut, a do Rygi w 55 minut.
Rail Baltica to projekt zielonej infrastruktury transportu kolejowego, którego celem jest integracja krajów bałtyckich z europejską siecią kolejową. Na Litwie, Łotwie i Estonii zostanie wybudowanych 870 km zelektryfikowanych torów kolei dużych prędkości, z których pociągi będą kursować do 249 km / h. prędkość
Tunel kolejowy Baltica do Finlandii
Estoński minister gospodarki Taavi Aas i fiński minister transportu Timo Harakka podpisali pod koniec kwietnia 2021 roku protokół ustaleń dotyczący budowy tunelu Tallinn-Helsinki przez Zatokę Fińską.
Estoński rząd nadał odpowiednie uprawnienia ministrowi gospodarki.
- Decyzja Rady Ministrów nie oznacza, że możemy śmiało mówić o tunelu łączącym Estonię z Finlandią, ale przy tak ogromnym projekcie ważne jest również, aby oba kraje wyraziły swoje zamiary - powiedziała premier Kaja Kallas.:- Mam nadzieję, że zostanie podpisany list intencyjny i będziemy mogli kontynuować przygotowania do ewentualnej budowy tunelu - dodała.
- Do rozpoczęcia prac projektowych jeszcze daleko. Według wstępnych ocen budowa tunelu jest bardzo kosztowna, dlatego musimy podejmować mądre decyzje zarówno pod względem opłacalności, jak i oddziaływania na środowisko - podkreślił estoński minister.
Wizja techniczna i ekonomiczna tunelu Tallinn-Helsinki została zaprezentowana w lutym 2018 r., Przewiduje, że podziemna część tunelu miałaby 103 kilometry długości i byłby to najdłuższy tunel kolejowy na świecie, w którym będą poruszały się zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe. Tunel stałby się przedłużeniem Rail Baltiki do Finlandii.
Władze Estonii są przekonane co do słuszności budowy tunelu, która mogłaby zakończyć się w 2030 r. Także Peteri Vesterbackas, szef fińskiej grupy roboczej ds., przedłużenia Rail Baltiki, uważa, że projekt może być realizowany w nadchodzących latach.
Wstępne studium wykonalności opracowane przez ekspertów z w Finlandii, Szwecji i Estonii, wskazuje, iż podwodny tunel między Helsinkami i Tallinem będzie się opłacać pod warunkiem, że linia kolejowa będzie przechodzić przez kraje bałtyckie i łączyć się europejską Rail Baltiką. Tunel stanie się opłacalny, jeśli 40-50 proc. kosztów, które mogą osiągnąć 15 mld euro, zostałoby pokryte przez Unię Europejską oraz budżety Estonii i Finlandii, a kredyty zostałyby spłacone w ciągu 35-40 lat. Ponoć zainwestowac w tunek chcą także Chińczycy.
Tunel skróci czas podróży z półtorej do pół godziny. Założono, że cena biletu przejazd Helsinki - Tallinn wyniesie 36 euro.
Estonia i Finlandia mają nadzieję na włączenie tego projektu do Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), aby kwalifikować się do finansowania z funduszy Unii Europejskiej. Estońskie Ministerstwo Gospodarki planuje w najbliższym czasie ponownie zwołać grupę roboczą ds. Projektu tunelu Tallinn-Helsinki, w skład której wejdą przedstawiciele ministerstw gospodarki obu krajów, a także władz miejskich Tallina i Helsinek. Przegląd postępów projektu zaplanowano dla rządów obu krajów w III kwartale br.
Po polskie stronie
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię kolejową z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew-Białystok. Zmodernizowanych zostanie łącznie 6 stacji i 12 przystanków. Efektem modernizacji będą szybsze, wygodniejsze i bezpieczne podróże. Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Białegostoku do Warszawy, podróż najszybszym pociągiem potrwa ok. 1,5 godziny.
Na podlaskim odcinku Rail Baltica prace prowadzone są od granicy województwa do stacji Racibory. W Czyżewie roboty obejmują perony oraz teren wiaduktu kolejowego. Zaawansowana jest budowa przejazdu nad torami w Uhowie. W Białymstoku budowane jest lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które zapewni bezpieczne i sprawne kursy pociągów. Wykonawca prowadzi prace torowe. W Starosielcach przygotowywana jest trasa łącznicy kolejowej, która połączy linię z Ełku z linią do Bielska Podlaskiego.
Stacja Ełk
W grudniu 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę stacji Ełk Osobowy, stacji Ełk Towarowy, przystanku osobowego Ełk Szyba Wschód oraz przebudowy odcinka kolejowego Białystok - Ełk. Oferta Budimeksu została oceniona przez PKP Polskie Linie Kolejowe najwyżej. Jej wartość to ok. 587 mln zł netto.
To pierwszy etap modernizacji trasy Rail Baltica na odcinku Białystok - Ełk.
Inwestycja planowana jest na lata 2021-2023. Przebudowa stacji jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
W br. ma też zostać ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka kolejowego Białystok - Ełk. Inwestycja ma być realizowana w latach 2022-2024.
Na razie nie wiadomo, kiedy dobiegnie końca procedura wyłaniania wykonawcy na przygotowanie dokumentacji dla modernizacji ostatniego polskiego odcinka linii Rail Baltica: od Ełku do granicy w Trakiszkach, w gminie Puńsk. Wpłynęło siedem ofert. Projektanci odcinka Rail Baltiki Trakiszki - Ełk mieli pojawić się w terenie już na początku br., ale wygląda na to, że przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty.
WYG
Na fot:
Tunel do Helsinek. Grafika Fin Est Baay Area
Rail Baltica - mapa. Faceebook
Rail Baltica Litwa budowa. Fot. Koleje Litewskie
Rail Balitca staja Ełk - wizualizacja PKP PLK
Rail Baltica granica z Litwą w Trakiszkach. fot własne