Ponad 700 uczestników z całej Europy brało udział w konferencji poświęconej realizacji projektu "Rail Baltica" w Wilnie. Polskę reprezentowali przedstawiciele resortów inwestycji i rozwoju oraz infrastruktury, a także szef Polskich Linii Kolejowych.
Uczestniczący w konferencji „Rail Baltica Global Forum” wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił, że opracowywanie projektu powinno opierać się na współpracy między krajami sąsiadującymi i że istotne jest uniknięcie wszelkich różnic w parametrach technicznych, a także osiągnięcie wyższych prędkości do zapewnienia lepszej mobilności.
Jak mówił Andrzej Bittel, po polskiej stronie gotowy jest już ponad 60-kilometrowy odcinek z Warszawy do stacji Sadowne. Ze środków unijnych udało się przebudować 4 stacje kolejowe i 15 przystanków, a jeden (Warszawa – Nowy Ług) wybudować zupełnie od nowa. W ramach drugiego etapu prac w Polsce przystąpiono do modernizacji ok. 35-kilometrowego odcinka od stacji Sadowne Węgrowskie do stacji Czyżew.
- Teraz naszą troską jest, aby wybrać dobre rozwiązane dla odcinka od Ełku przez Suwałki do granicy z Litwą – informował wiceminister. Zaznaczał, że rok 2026 jest oficjalnym terminem zakończenia całej inwestycji, jednak możliwe, że odcinki w Polsce i na Litwie będą gotowe nieco wcześniej.
Andrzej Bittel potwierdził wcześniejsze informacje, że, według wstępnych planów, na początek uruchomione zostaną 4 połączenia dzienne. Jeżeli zainteresowanie ze strony pasażerów okaże się duże, przewoźnicy zdecydują się na uruchomienie dodatkowych połączeń. Wówczas podróż między stolicami Litwy i Polski potrwa około 3 godziny.
Jak podała wcześniej w swym komunikacie spółka, Rail Baltica, po wybudowaniu kolei szybkich prędkości Rail Baltica, pociągi z Tallinna do Warszawy i z Tallinna do Wilna będą kursowały cztery razy dziennie, zaś w ciągu kolejnych 10 lat ich liczba wzrośnie do sześciu dziennie. Dodatkowo, na trasie Wilno–Kowno–Warszawa, będzie kursowało do 10 pociągów dziennie. W przyszłości Rail Baltica zapewni kursowanie szybkich pociągów pomiędzy stolicami państw bałtyckich co dwie godziny.
Podczas konferencji podpisana została umowa na prace projektowe 78-kilometrowego odcinka Kowno – Ramygala. Wartość kontraktu wynosi 8,44 milionów euro. Następnym etapem ma być opracowanie projektów technicznych odcinka z Kowna do łotewskiej granicy.
Przetarg na odcinek Czyżew – Białystok
Coraz bliżej lepszych podróży między Warszawą i Białymstokiem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację odcinka Czyżew – Białystok. Dzięki inwestycji podróże koleją będą szybsze, a stacje i przystanki lepiej dostępne dla podróżnych. Infrastruktura zostanie dostosowana do prędkości 200 km/h. (wcześniej zakładano prędkość do 160 km/h). Wzrośnie bezpieczeństwo m.in. dzięki budowie 19 wiaduktów i 10 przejść podziemnych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację trasy Czyżew – Białystok - ostatniego odcinka na modernizowanej linii kolejowej z Warszawy do stolicy Podlasia. Dzięki inwestycji pociągi pojadą szybciej, a podróż między stolicami Mazowsza i Podlasia zajmie niecałe 2 godziny. Roboty na tym odcinku Czyżew – Białystok rozpoczną się w przyszłym roku.
PLK czeka na oferty do końca maja. W celu wyboru najkorzystniejszej oferty przeprowadzona zostanie aukcja elektroniczna. PLK zakłada 40 miesięcy na wykonanie prac.
To ponowy przetarg na tę inwestycję; pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r., bo ceny proponowane przez zainteresowane firmy, o około 500 milionów złotych brutto przekraczały wartość zamówienia.
Roboty na odcinku Czyżew – Białystok będą prowadzone w ramach projektu: "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok” i finansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Lepszy dostęp do kolei w Białymstoku
Mieszkańcy Białegostoku zyskają nowy punkt przesiadkowy w rozwijającej się części miasta. Nowy przystanek - Białystok Zielone Wzgórza powstanie w okolicach przejścia podziemnego, łączącego ul. Starosielce i Hetmańską. Podróżni skorzystają też z nowego peronu na stacji Białystok. Nowy obiekt zostanie zlokalizowany przy samym dworcu PKS, umożliwiając szybką przesiadkę do środków transportu komunikacji miejskiej. Usprawni to obsługę połączeń podmiejskich. Wszystkie perony na stacji zostaną przebudowane i zadaszone, a wiata hali peronowej będzie nawiązywać stylem do zabytkowego charakteru budynku dworca. Kładkę dla pieszych zastąpi przejście podziemne, które połączy obie strony miasta oraz zapewni bezpieczną i wygodną przeprawę na perony. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się, wybudowane zostaną pochylnie.
Wygodniej na stacjach i przystankach
Na odcinku Czyżew – Białystok większy komfort pasażerów zapewni przebudowa peronów na 12 przystankach i 6 stacjach. Szersze i wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i komfortowo wyposażone. Będą nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe nagłośnienie i funkcjonalne oświetlenie. Stacje kolejowe: Białystok, Baciuty, Łapy, Szepietowo, Racibory i Czyżew zyskają całkiem nowe oblicze. Oprócz peronów modernizacja stacji obejmie także tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki przebudowie układu torów więcej pociągów będzie mogło przejeżdżać przez stacje. Aby zapewnić bezpieczne i wygodne dojście do pociągów, na stacjach powstaną wygodne przejścia podziemne.
Szybsze i bezpieczniejsze podróże
Dzięki inwestycji na odcinku Czyżew-Białystok podróże koleją będą szybsze. Infrastruktura kolejowa zostanie dostosowana do wymogów, by pociągi mogły jeździć z prędkością do 200 km/h. Na ponad 70 km będą nowe tory i sieć trakcyjna. Przebudowanych zostanie 8 mostów kolejowych, w tym największy, prawie 200 metrowy most na rzece Narew. Bezpieczne podróże zapewni nowoczesne lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym w Białymstoku. Zdecydowanie wzrośnie również bezpieczeństwo, na skrzyżowaniu dróg i torów. PLK wybudują 19 skrzyżowania dwupoziomowe i 10 przejść podziemnych. Zakończenie robót zaplanowano do końca 2022 r.
Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa. Polski odcinek obejmuje linie kolejowe od Warszawy przez Białystok i Ełk do granicy z Litwą.
WYG
Źródło: PKPK PLK;Ambasada RP w Wilnie; Ministerstwo Łączności RL
Fot PKP PLK