07.09.2018

Rail Baltica tematem rozmów w Krynicy. Z Warszawy do Wilna w trzy godziny, ale dopiero z 8 lat

Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy odbyła się ceremonia podpisania listów intencyjnych o współpracy PKP Cargo S.A. z litewską spółką Lietuvos geležinkeliai (litewskie koleje) oraz przewoźnikiem towarowym Mercitalia Rail z grupy Kolei Włoskich.

Udział w wydarzeniu wzięli ministrowie transportu Polski i Litwy Andrzej Adamczyk i Rokas Masiulis. Efektem ma być stworzenie wspólnej oferty i regularnych połączeń bezpośrednich, np. z Polski do Włoch.

- Wspólnie z PKP Cargo zorganizujemy transport ładunków w systemie intermodalnym. Ta droga przewozu pozwoli zmniejszyć koszy przewoźników i spedytorów, a także zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, zatory, hałas, wypadki drogowe i inne negatywne skutki transportu na środowisko - tłumaczy w komunikacie litewskiej spółki kolejowej dyrektor ds. przewozów Egidijus Lazauskas.

Koleje Litewskie zarządzają terminalami intermodalnymi w Wilnie, Kownie, Šeštokai. PKP Cargo zarządza 25 terminalami przeładunkowymi w Europie, w tym 4 intermodalnymi. Umowa przewiduje, że w przyszłym roku firma będzie świadczyć usługi kolejowego transportu towarowego w formie „ od drzwi do drzwi”, poprzez połączenie pracy terminali intermodalnych. Szczegółowe warunki przewozów zostaną uzgodnione do końca 2018 roku.

Z Wilna do Warszawy w trzy godziny

W tej sytuacji ważne jest dokończenie budowy Rail Baltiki w Polsce i państwach bałtyckich.

Nowa linia kolejowa umożliwi pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości do 240 km / h, a pociągi towarowe będą poruszać się z prędkością do 120 km / h.

Dyrektor generalny Lietuvos geležinkeliai Mantas Bartuška powiedział podczas Forum w Krynicy portalowi zw.lt, że Zgodnie z planem projekt ma być zakończony do roku 2026 - wówczas podróż z jednej stolicy do drugiej będzie trwała trzy godziny".

Natomiast Riia Sillave, prezes spółki Rail Baltica Estonia, odpowiedzialnej za estoński odcinek trasy, w rozmowie z Przeglądem Bałtyckim mówi, że Rail Baltica roku połączy Tallinn w Estonii przez Rygę na Łotwie i Kowno na Litwie z Warszawą dopiero w 2027 roku.

Na razie Unia Europejska pokrywa obecnie 85 procent wartości projektu, ale po 2020 roku dofinansowanie może być niższe. Rozmawiali o tym także premierzy Polski Litwy w Krynicy. Będą wspólnie zabiegać o utrzymanie dofinansowania.

Na razie rail Baltica na granicy polsko – litewskiej wygląda tak:

WYG

Źródła: enmin.lt; L24.lt; zw.lt; litewskie koleje

 

 


udostępnij na fabebook
07.09.2018, 12:29:09

slanny

Trąbi się o tym już od Wałęsy. Nie wierzę politykom. Łżą jak pies zwłaszcza przed jakimikolwiek wyborami.

07.09.2018, 15:27:15

Raf

Te 3 godziny jazdy pociagiem to beda z Wilna do Rygi, a nie z Wilna do Warszawy. Z Kowna do Rygi jest projektowana linia kolejowa o predkosci projektowej 250 km/h nieco wezykujaca w Rydze, zeby mogla dotrzec do obecnego dworca glownego w Rydze. Trase z Warszawy do Wilna (z przesiadka w Kownie) bedzie mozna pokonac (przy dobrych wiatrach) w 5 godzin. W polsce trase sie projektuje i buduje na predkosc max 160 km/h, a trasa od granicy PL-LT do Kowna po starym sladzie to ew. pred max 120 km/h

08.09.2018, 09:24:00

Marcin

Bardziej niż kiedy skończą interesuje mnie kiedy zaczną, bo mówi się o tym lat piętnaście. Nie wiadomo czemu ta trasa ma biec zygzakiem. Dlaczego nie połączą Łomży z Grajewem ?

Skomentuj:
nick*
komentarz*