Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy odbyła się ceremonia podpisania listów intencyjnych o współpracy PKP Cargo S.A. z litewską spółką Lietuvos geležinkeliai (litewskie koleje) oraz przewoźnikiem towarowym Mercitalia Rail z grupy Kolei Włoskich.
Udział w wydarzeniu wzięli ministrowie transportu Polski i Litwy Andrzej Adamczyk i Rokas Masiulis. Efektem ma być stworzenie wspólnej oferty i regularnych połączeń bezpośrednich, np. z Polski do Włoch.
- Wspólnie z PKP Cargo zorganizujemy transport ładunków w systemie intermodalnym. Ta droga przewozu pozwoli zmniejszyć koszy przewoźników i spedytorów, a także zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, zatory, hałas, wypadki drogowe i inne negatywne skutki transportu na środowisko - tłumaczy w komunikacie litewskiej spółki kolejowej dyrektor ds. przewozów Egidijus Lazauskas.
Koleje Litewskie zarządzają terminalami intermodalnymi w Wilnie, Kownie, Šeštokai. PKP Cargo zarządza 25 terminalami przeładunkowymi w Europie, w tym 4 intermodalnymi. Umowa przewiduje, że w przyszłym roku firma będzie świadczyć usługi kolejowego transportu towarowego w formie „ od drzwi do drzwi”, poprzez połączenie pracy terminali intermodalnych. Szczegółowe warunki przewozów zostaną uzgodnione do końca 2018 roku.
Z Wilna do Warszawy w trzy godziny
W tej sytuacji ważne jest dokończenie budowy Rail Baltiki w Polsce i państwach bałtyckich.
Nowa linia kolejowa umożliwi pociągom pasażerskim osiągnięcie prędkości do 240 km / h, a pociągi towarowe będą poruszać się z prędkością do 120 km / h.
Dyrektor generalny Lietuvos geležinkeliai Mantas Bartuška powiedział podczas Forum w Krynicy portalowi zw.lt, że Zgodnie z planem projekt ma być zakończony do roku 2026 - wówczas podróż z jednej stolicy do drugiej będzie trwała trzy godziny".
Natomiast Riia Sillave, prezes spółki Rail Baltica Estonia, odpowiedzialnej za estoński odcinek trasy, w rozmowie z Przeglądem Bałtyckim mówi, że Rail Baltica roku połączy Tallinn w Estonii przez Rygę na Łotwie i Kowno na Litwie z Warszawą dopiero w 2027 roku.
Na razie Unia Europejska pokrywa obecnie 85 procent wartości projektu, ale po 2020 roku dofinansowanie może być niższe. Rozmawiali o tym także premierzy Polski Litwy w Krynicy. Będą wspólnie zabiegać o utrzymanie dofinansowania.
Na razie rail Baltica na granicy polsko – litewskiej wygląda tak:
WYG
Źródła: enmin.lt; L24.lt; zw.lt; litewskie koleje