PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w środę, 27 grudnia umowę na opracowanie dokumentacji modernizacji trasy Białystok – Ełk. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Rozpoczęcie przebudowy planowane jest na 2020 r.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto. Projekt modernizacji linii ma być gotowy w IV kwartale 2019 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych.
- Dzięki wykorzystaniu finansowania z instrumentu CEF „Łącząc Europę” przygotujemy się do modernizacji kolejnego odcinka na międzynarodowej trasie Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Podpisana umowa zapewni dokumentację i nadzór autorski. Prace zamierzamy rozpocząć w 2020 r.– powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przedsięwzięcie zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Modernizacja linii na odcinku Białystok – Ełk to przede wszystkim dobudowa drugiego toru, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu. Zmiany obejmą również wykorzystywany obecnie tor wraz z wymianą sieci trakcyjnej.
Kompleksowo zmodernizowanych zostanie 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Zdecydowanie poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne.
Na trasie wzrośnie bezpieczeństwo. Dodatkowo wyposażone będą przejazdy kolejowo-drogowe. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych w ruchu międzynarodowym i regionalnym.
Po zakończeniu modernizacji pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km na godzinę, jednak - zaznaczył prezes PKP Polskich Linii Kolejowych - projektanci mają opracować warianty przebudowy trasy na 160 km na godzinę, 200 km na godzinę a nawet 240 km na godzinę.
Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów.
Zakończenie tej inwestycji planowane jest na 2023 r.
Zmienia się trasa Warszawa - Białystok
Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne zasadnicze prace zostały już zakończone. Pasażerowie korzystają z nowych peronów, oddane do użytku zostały nowe przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania. Trwa modernizacja linii Rail Baltica na odcinku Sadowne – Czyżew. Przebudowywane są perony, tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe. Koszt prac na środkowym odcinku trasy Warszawa – Białystok to 641 mln złotych.
W 2018 roku rozpoczną się prace na podlaskim fragmencie Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Dzięki modernizacji skróci się czas przejazdu między stolicami dwóch województw, a pasażerowie zyskają odnowione stacje i przystanki bez barier architektonicznych. Zakończenie prac na trasie Białystok – Warszawa planowane jest do 2021 roku.
Odcinek Białystok - Ełk - Trakiszki
PKP PLK chcą też rozstrzygnąć w najbliższym czasie przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla odcinka Rail Baltica od Ełku do granicy z Litwą w Trakiszkach.
Zgłosiło się sześciu oferentów: konsorcjów i firm. Zaproponowały ceny od 3,1 mln zł brutto do 4,8 mln zł brutto. Kwota, jaką PKP PLK dysponują na to zadanie to - jak podano w zestawieniu przetargowym ofert - 3,8 mln zł brutto..
Po skończeniu opracowania studium wykonalności, realne rozpoczęcie prac na linii Ełk – Trakiszki mogłoby się zacząć w 2022 roku. Jako że inwestycja wiązać się będzie z budową 100 km torowisk w nowym zupełnie śladzie, to trzeba liczyć, że realizacja zajmie ok. 3 lata. Tak więc, pierwsze szybkie pociągi pomkną do Trakiszek nie wcześniej, jak na początku 2026 roku, jak dobre pójdzie.
Prezes PKP PLK w rozmowie z portalem rynek – kolejowy przyznał, że to najtrudniejszy odcinek na całej polskiej linii Rail Baltiki.
- Ostatni odcinek Rail Baltiki był przygotowywany z myślą o mniejszych parametrach – 120 km/h. Podobnie było z odcinkiem Ełk – Białystok, gdzie jednak dobudujemy drugi tor i chcemy uzyskać również prędkość 160 km/h. Podczas ubiegłorocznych zmian, postanowiliśmy podwyższyć również parametry na odcinku Ełk - Trakiszki, by uzyskać lepsze efekty. Geometria torów, nie pozwala w zasadzie uzyskania wyższych prędkości niż pomiędzy 70 a 120 km/h, budując w śladzie istniejącej linii. Trzeba zatem wykonać nowe studium wykonalności, które określi obszary inwestycji. Zadanie na pewno będzie się wiązało z wykupami gruntów, znaczną zmianą przebiegu osi toru. Będzie to najtrudniejszy odcinek i najbardziej kosztowny. Według szacunków, przystosowanie go do 160 km/h może kosztować nawet 2,5 mld zł.
Trzeba też będzie czekać na unijne pieniądze, bo cała pula CEF jest już wykorzystana.
- Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., projekt zostanie przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego - mówił niedawno w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.
Krzysztof Pietras, zastępcą dyrektora Regionu Centralnego d/s Projektów Unijnych PLK SA, informował wcześniej, że plan zakłada ogłoszenie przetargu na tę inwestycję w 2023 r. "z czasem realizacji do końca 2025 r”. Źródła finansowania będą ustalone, kiedy będzie już bliżej terminów, które są przeznaczone do realizacji tej inwestycji.
Korzyści z Rail Baltiki
Podróż na odcinku Warszawa – Białystok skróci się o ponad 20 minut (z obecnych 2 godz. 26 min). Elektryfikacja linii Ełk – Suwałki – Trakiszki i budowa drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk skróci czasu przejazdu z Białegostoku do Suwałk do ok. 1,5 godziny.
W skali Polski realizacja Rail Baltica przyniesie poprawę dostępności jednego z najmniej dostępnych regionów, jakim jest wschodnia część Mazur i Suwalszczyzna – zwrócił uwagę podczas niedawnego Kongresu Kolejowego Jakub Siwiński z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE.
Zainteresowane strony chcą także doprowadzić do przesunięcia modalnego w przewozach towarowych. – Dziś rola transportu drogowego jest zbyt duża. Obsługuje on prawie 2/3 ruchu transgranicznego. Szacujemy, że potencjał jest duży: 30-40 proc. ładunków z dróg może przenieść się na kolej – stwierdził Siwiński. Co więcej, wymiana handlowa między państwami bałtyckimi a Polską mierzona w jednostkach wagi w ciągu ostatniej dekady wzrosła trzykrotnie.
Z analizy zleconej przez spółkę trzech republik bałtyckich RB Rail wynika, że oddanie do użytku linii Rail Baltica przyniesie tym krajom 18,2 mld euro korzyści, w tym 16,2 mld euro ekonomicznych i społecznych, przy kosztach budowy 5,8 mld euro.
WYG
Źródła: PKP PLK; rynek - kolejowy; rynek infrastruktury