10.10.2024

Rail Baltica. Unijne pieniądze na Białystok - Osowiec i Knyszyn, a kiedy Ełk – Trakiszki?

W Polsce goszczą przedstawiciele Komisji Europejskiej – m.in. Magda Kopczyńska, szefowa Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu (DG Move) i jej zastępca, Herald Ruijters.

Towarzyszą im zastępca Olivier Silla, dyrektor w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) oraz przedstawiciele inicjatywy JASPERS.

Podczas ich wizyty w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury nastąpiło symboliczne przekazanie umów grantowych beneficjentom, którzy otrzymali dofinansowanie ze środków CEF dla 11 projektów na łączną kwotę ponad 500 mln euro.

To efekt ogłoszonego pod koniec lipca br. trzeciego naboru wniosków z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w sektorze transportu. Budżet konkursu wynosił 7 mld euro.

Uwzględniając wyniki tego naboru, Polska wykorzystała już całą kopertę narodową przypisaną do naszego kraju - ponad 2 mld euro.

Unijny program CEF „Łącząc Europę” to jedno z najważniejszych źródeł finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Unii Europejskiej. To inwestycje prowadzone na liniach kolejowych, będących częścią międzynarodowej sieci transportowej TEN-T, usprawniające podróże w aglomeracjach oraz poprawiające warunki do przewozów towarowych. Dzięki projektom ekologiczna kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem komunikacji w Polsce i Europie.

 

 

Ponad 1,7 mld zł na projekty kolejowe

Dofinansowanie z Unii Europejskiej otrzymały trzy projekty z sektora kolejowego w kwocie 405 mln euro, tj. ponad 1,7 mld zł.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymała dofinansowanie na:

- Prace na linii kolejowej E75 (Rail Baltica) na trasie Białystok - Osowiec, odcinek Białystok - Knyszyn  –  wartość dofinansowania 223,12 mln euro;

- Prace na linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków (C-E20), odcinek Skierniewice – Pilawa; wartość dofinansowania to 145 mln euro.

 Z kolei Spółka CPK otrzymała dofinansowanie na projekt, polegający na przygotowaniu dokumentacji projektowej dla odcinka Sieradz Północny – Kalisz – Pleszew – Poznań w ramach korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie. Wartość dofinansowania to 37,5 mln euro.

Białystok - Ełk - niebawem przetarg

W ramach prac na trasie Białystok - Knyszyn planowana jest modernizacja ok. 23 km linii kolejowej, w tym dobudowa drugiego toru w okolicach miejscowości Nowosiółki. Inwestycja obejmuje także budowę ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań. Kompleksowo zmodernizowane zostaną dwie stacje: Białystok Starosielce i Dobrzyniewo Duże. Jednocześnie poprawi się standard trzech przystanków osobowych: Białystok Bacieczki, Fasty i Borsukówka.

PKP Polskie Linie Kolejowe podają, że w IV kwartale 2024 zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę odcinka Białystok – Osowiec oraz odcinka Osowiec - Ełk.

- Linia Białystok - Ełk ma być kompleksowo zmodernizowana i dostosowana do prędkości 200 km/h dla przejazdów pasażerskich (…) Jesteśmy gotowi do rozpoczęcia procedur przetargowych. Zamierzamy z tym wystartować za kilka tygodni po to, żeby w przyszłym roku móc wybrać wykonawców, a w ciągu kolejnych kilku lat mieć infrastrukturę taką, jaką na tych liniach potrzebujemy - powiedział podczas wręczania grantów  prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Z Elku do Białegostoku w 55 minut

Na  całej trasie Białystok - Ełk zostanie przebudowane 100 kilometrów linii kolejowej nr 38, w tym dobudowany drugi tor. Prace obejmą łącznie 8 stacji i 10 przystanków - w tym nowopowstałych.

Bezpieczeństwo zwiększy budowa 20 wiaduktów drogowych, 12 wiaduktów kolejowych oraz 12 przejść pod torami. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, pociągi pasażerskie na tym odcinku będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Dzięki temu możliwe będzie skrócenie czasu podróży na linii Białystok - Ełk z ok. 1 h 21 minut do ok. 55 minut.

Co z odcinkiem Ełk – Suwałki - Trakiszki?

Wciąż czekamy na decyzje o terminie budowy, a PKP czekają  na pieniądze.

Jak pisał na początku br. portal rynek kolejowy, opierając się na odpowiedź udzieloną posłowi Sebastianowi Łukaszewiczowi, dalsze prace na odcinku Białystok - Ełk planowane są w latach 2024 - 2028.

Dla odcinka Ełk - Trakiszki (78 km odcinka głównego + 35 km odcinka uzupełniającego) trwają prace projektowe. Zakończenie podpisanej pod koniec 2021 r. umowy na dokumentację projektową planowane jest w 2024 roku.

 

 

Same prace planowane są na lata 2025 - 2028.

Obecnie słyszy się już o roku 2030.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odpowiadając pod koniec lipca br. na interpelacje posła Jarosława Zielińskiego, informował, że szacowany termin udostępnienia suwalnego dworca PKP podróżnym to druga połowa 2026., a „Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki ,etap II odcinek Ełk – Trakiszki (granica państwa)”planowane są na lata 2027-2030.

 Na stacji Suwałki projektowane są dwa perony dwukrawędziowe o długości użytecznej 400 m, szerokości 9,65 m i wysokości 0,76 m ponad główkę szyny.

- Należy jednocześnie podkreślić, że realizacja robót budowlanych w ramach ww. projektu jest uzależniona od dostępności środków finansowych - dodał wówczas Piotr Malepszak.

Z kolei we wrześniu 2024 roku, podczas  rozmowy wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka z wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskaliovienė, polski wiceminister  zauważył, że „(…) na przestrzeni najbliższych lat odcinek Ełk - Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji”.

Jak rozległa będzie ta „ przestrzeń”, na razie nie wiadomo.

W wrześniu br. Komisja Europejska ogłosiła kolejny nabór wniosków z unijnego Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w sektorze transportu., który potrwa do stycznia 2025 roku Kłopot w tym, że Polska wykorzystała już całą kopertę narodową przypisaną do naszego kraju - ponad 2 mld euro.

WYG

Źródła, fot: Ministerstwa Infrastruktury oraz Funduszy i Polityki Regionalnej; PLK ; rynek infrastruktury

Stacja Trakiszki - fot własne

udostępnij na fabebook