01.01.2020

Rail Baltica. W Polsce zlikwidowano wąskie gardło, na Litwie będzie odcinek z Kowna do Wilna

Od 30 grudnia 2019 pociągi jadą trasą Rail Baltica po 15 kilometrowym nowym odcinku linii i drugim nowym moście nad Bugiem. Ruch pociągów na odcinku Sadowne - Czyżew jest dwutorowy.

Pasażerowie korzystają z nowych peronów w Małkini i na przystanku Prostyń. Przebudowane są perony w Zarębach Kościelnych, Kietlance i Szulborzu Wielkim.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Sadowne – Czyżew realizowana jest w ramach projektu CEF Łącząc Europę za 569 mln zł.

Likwidacja „wąskiego gardła” - jednotorowego około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa - Białystok została zatem zakończona. Pociągi na odcinku Sadowne - Czyżew mogą kursować dwoma torami. Linia kolejowa zwiększyła przepustowość.

W październiku ub.r. nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300 metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Operacja nasuwania trwała około 12 godzin. Na nowych konstrukcjach ułożone zostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. 30 grudnia 2019r. nową przeprawą pojechały pierwsze pociągi. Wcześniej, w marcu na odcinku Sadowne - Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.

- Nowa przeprawa nad Bugiem na trasie do Białegostoku to następny zmodernizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego most. Dzięki niemu zwiększona została przepustowość całej linii Białystok – Warszawa. Tylko w 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały i zmodernizowały 150 mostów kolejowych miedzy innymi w Piszu nad rzeką Pisą, w Kępie Rzeczyckiej nad Sanem, pod Koninem na Kanale Grójeckim – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dobre zmiany dla podróżnych

Na stacji w Małkini pasażerowie korzystają z drugiego nowego peronu. Ustawione są nowe wiaty, ławki. Jest ledowe oświetlenie, system nagłośnienia i tablice informacyjne Przebudowany obiekt jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułożono antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające. W lutym, po otrzymaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, otwarte będzie przejście dla podróżnych.

W ramach inwestycji, przebudowane i przygotowane do oczekiwań podróżnych zostały także przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie.

Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew na 35 km odcinku ułożono nowe tory, przebudowano obiekty inżynieryjne. Zmodernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe. Zamontowano nowe rozjazdy, wyposażone w system elektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie pociągów w warunkach zimowych. Na stacji w Małkini wybudowane zostało nowe lokalne centrum sterowania. W ramach inwestycji wybudowany zostanie wiadukt drogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego Rozpoczęcie budowy planowane jest w połowie 2020 roku.

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgód na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h a towarowe do 120 km/h.

Sadowne - Czyżew

Sadowne - Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii z Warszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano w II kwartale 2020 r.

Pierwotny, wcześniejszy termin zakończenia prac, został przesunięty w związku z trudnościami jakie napotkał wykonawca przy budowie mostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Odcinek Czyżew-Białystok to jedna z kluczowych inwestycji kolejowych w Podlaskiem. To ostatni odcinek modernizacji trasy kolejowej Warszawa-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica. Jak zapowiadały wcześniej PKP PLK, po modernizacji trasy pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 200 km/h, a podróż z Białegostoku do Warszawy ma trwać półtorej godziny, czyli nawet o godzinę krócej, niż obecnie.

Prace na odcinku Sadowne - Czyżew są realizowane w ramach projektu: "Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne" i finansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Kowno - Wilno

Ministerstwo Komunikacji Litwy i Koleje Litewskie podpisały od koniec grudnia 2019 roku umowę z przedstawicielami międzynarodowej firmy inżynierskiej UAB Sweco Lietuva i DB Engineering & Consulting GMbH. na przygotowanie planu budowy odcinka Rail Baltiki z Kowna do Wilna. Litewskie władze wywalczyły w UE dofinansowanie tego odcinka linii i włączenie jej do korytarza transportowego Rail Baltiki.

W planach jest nowa linia kolejowa Rail Baltica Kowno-Wilno o prędkości docelowej pociągów 249 kilometrów na godzinę. Zgodnie z umową, jej projekt ma powstać do końca 2021 roku. Natomiast budowa odcinka ma się zakończyć w 2026 roku. W przyszłości na nowej linii Kowno - Wilno w ciągu doby będzie kursowało dziesięć pociągów pasażerskich, a czas podróży między dwoma największymi miastami Litwy potrwa zaledwie 38 minut. Co więcej, z Wilna do innych miast można będzie dotrzeć bardzo szybko: do Poniewieża - w 37 minut, Rygi - w niemal dwie godziny, do Warszawy - trzy godziny, a do Tallinna trzy i pół godziny.

Podczas planowania linii kolejowej zostaną przygotowane rozwiązania dla rozwoju Wileńskiego Dworca Pasażerskiego, jego połączenia z Międzynarodowym Wileńskim Portem Lotniczym, Terminalem Intermodalnym w Wilnie oraz połączenie projektowanego portu Lotniczego koło Elektrėnai i istniejącego międzynarodowego lotniska w Kownie z projektem Rail Baltica. W planie opracowane zostaną również rozwiązania dotyczące budowy toru o szerokości 1435 mm przy międzynarodowym lotnisku w Kownie dla pociągów towarowych.

Aby zwiększyć atrakcyjność linii kolejowej Rail Baltica Kowno-Wilno dla pasażerów, dodatkowo planowane są regionalne stacje pasażerskie Lentvaris, Vievis i Kaišiadorys oraz ich połączenia z nimi.

Koleje Litewskie przygotowują się ponadto do realizacji projektu modernizacji dworca kolejowego w Wilnie, utworzenia na terytorium dworca kolejowego w Wilnie nowoczesnego wielofunkcyjnego centrum mobilności, biznesu i rozrywki, które stworzą nowy wizerunek nowoczesnej i tętniącej życiem kolejowej „bramy” wileńskiej.

Według Karola Sankowskiego, dyrektora generalnego infrastruktury kolei litewskich, przy realizacji projektu Rail Baltica zwraca się szczególną uwagę na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko i zdrowie publiczne. Cała linia kolejowa ma być zelektryfikowana, nie będzie pociągów napędzanych olejem napędowym w mieście, a obszary mieszkalne zostaną odgrodzone od hałasu i drgań. Projekt obejmuje także budowę wiaduktów nad liniami kolejowymi oraz przebudowę poszczególnych dróg. Zostaną też zainstalowane instalacja w pobliżu w pobliżu obszarów mieszkalnych i publicznych instalacje ograniczające hałas i wibracje, cała linia kolejowa zostanie ogrodzona, przebudowane nowe drogi, zbudowane wiadukty dla zwierząt.

Rail Baltica na Litwie jest obecnie w budowie na węźle kolejowym w Kownie, który połączy Terminal Intermodalny w Kownie z Europejską Siecią Kolei i stanie się głównym centrum przeładunkowym towarów. Trwa też proces projektowania linii rail Balticy z Kowna do granicy litewsko - łotewskiej, wykup terenów po tę inwestycję.

Przypomnijmy, że Litwa zbudowała już linię kolejową od polskiej granicy do Kowna.

W wyniku realizacji projektu kolejowego Rail Baltica wybudowana zostanie linia kolejowa dla pociągów szybkobieżnych i towarowych, która połączy Helsinki, Tallinn, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę. Projekt planuje się ukończyć w 2026 roku.

 

 

WYG

Źródła i fot: PKP PLK; Litewskie Koleje

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*