Współpraca gospodarcza, energetyczna oraz strategiczne dla Podlasia i Estonii trasy drogowe i kolejowe – Via Baltica i Rail Baltica – to główne tematy spotkania wojewody podlaskiego Bohdana Paszkowskiego z Ambasadorem Estonii Martinem Rogerem, jakie miało miejsce 28 lutego w Białymstoku.
Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski zaakcentował, że polski rząd realizuje szereg projektów dotyczących infrastruktury drogowej i kolejowej. Oferuje także konkretne finansowe wsparcie, które trafia do naszego regionu i umożliwia zrównoważony rozwój Podlasia. „Ruszył nowy rządowy – program - Fundusz Dróg Samorządowych - w którego puli w zeszłym roku Podlasie otrzymało 80 mln zł. W tym roku na podlaskie drogi gminne i powiatowe trafi aż 400 mln zł” – mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.
Ambasador Martin Roger podkreślił, że województwo podlaskie to „kluczowy dla Estończyków region”, a Białystok to „brama do Polski”.
Jak zaznaczył wojewoda podlaski, strategiczne dla Podlasia, a także Estonii są trasy Rail Baltica i Via Baltica, w które polski rząd systematycznie inwestuje i rozbudowuje. „Dziś wydałem zgodę na I etap budowy Rail Batlica na trasie Czyżewo-Szepietowo” - poinformował Ambasadora Estonii.
Jest to decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Inwestycja dotyczy przebudowy 12,2 km - pierwszego odcinka trasy Rail Baltica - od Czyżewa do Szepietowa. Przebiega on przez teren gmin Czyżew i Szepietowo (obszar powiatu wysokomazowieckiego).
W ramach inwestycji przewidziano m. in. prace polegające na:
- przebudowie układu torowego i podtorza,
- budowie nowych peronów i wiat peronowych na przystankach osobowych Kity i Dąbrowa Łazy,
- budowie wiaduktu kolejowego w km 115,739,
- budowie niezbędnej infrastruktury technicznej.
Przypomnijmy, że finalizowane jest także opracowanie studium wykonalności modernizacji odcinka Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki. Dokument przedprojektowy przygotowuje firma TPF i wkrótce ma zostać wskazany ostateczny wariant.
Rail Baltica, to inwestycja bardzo ważna z punktu widzenia przewozu ludzi i towarów, której celem jest stworzenie możliwości rozbudowy linii w ramach europejskiego korytarza transportowego i wprowadzenie w przyszłości nowego europejskiego taboru dla transportu intermodalnego.
Rail Baltica jest dwutorową, europejską standardową elektryczną linia kolejową o rozstawie 1,435 mm, przeznaczoną do transportu pasażerskiego i towarowego z Tallina ( Estonia) do granicy litewsko-polskiej. Całkowita długość linii kolejowej na tej trasie wyniesie 870 kilometrów.
Zakończenie budowy trasy na odcinku od polsko-litewskiej granicy do Tallina (Estonia) planowane było w 2025 roku, a podróżować nią mieliśmy od roku 2026r.
- Realizacja projektu kolejowego Rail Baltica potrwa co najmniej dwa lata dłużej niż planowano - powiedział pod koniec lutego br. łotewski minister transportu Talis Linkaits w wywiadzie dla Łotewskiego Radia.
- Projekt Rail Baltica nie nadąża za harmonogramem, a eksperci uważają, że wdrożenie projektu potrwa o ok. 2,5 roku dłużej - powiedział Linkaits. - Oznacza to, że kilka projektów budowlanych po stronie bałtyckiej, które są częścią Rail Baltiki, i które musiały rozpocząć się w 2020 r., mogą faktycznie rozpocząć się później - dodał.
Minister zauważył, że co prawda finansowanie z funduszy UE nie uległo zmianie, ale jednocześnie kraje bałtyckie rozważają dodatkowe finansowanie, bo „(…) wraz z ewolucją projektu stało się jasne, że będzie to kosztować więcej niż wcześniej szacowano”, wyjaśniał Linkaits.
- Coś z pewnością zostanie zbudowane do 2026 roku, ale z pewnością nie będzie to cała kolej powiedział łotewski minister.
WYG
Źródła: Podlaski Urząd Wojewódzki; Balic- course.com
Fot: Podlaski Urząd Wojewódzki