18.10.2022

Rail Baltica. Z Kowna do Wilna w 38 minut

Na Litwie zakończył się kolejny etap planowania terenu kolei Rail Baltica - określono konkretne tereny, działki i ich części, przez które będzie przebiegać linia kolejowa Rail Baltica na odcinku Kowno-Wilno.

Wszyscy zainteresowani mają możliwość w ciągu dwóch miesięcy zapoznać się z przygotowanym projektem specjalnego dokumentu planowania przestrzennego i złożyć uzasadnione propozycje.

Trasa

Planowana trasa dwutorowej kolei dużych prędkości będzie przebiegać z Wilna przez Panerai, Lentvaris, na północ od miejscowości Vievios i Kaišiadorai, dotrze do Kowna.

Planuje się budowę obok istniejącej linii kolejowej o rozstawie 1520 mm. Podczas przygotowywania specjalnego planu przewidziano połączenia regionalne ze stacjami regionalnymi Vievios i Kaišiadorių, terminalem intermodalnym w Wilnie, lotniskami w Wilnie i Kownie. Długość linii głównej wyniesie 95 km, a łączna długość z dodatkowymi połączeniami wyniesie 156 km.

Obecnie eksploatowana linia kolejowa między Wilnem a Kownem ze względu na swoją geometrię nie spełnia wymagań dotyczących prędkości pociągów. Po wybudowaniu Rail Baltiki podróż między Wilnem a Kownem będzie prawie dwukrotnie szybsza i potrwa do 38 minut.

- Połączenie z Wilnem niewątpliwie zwiększa wartość dodaną, jaką cały projekt tworzy, zarówno w aspekcie ekonomicznym, jak i społecznym. Jednak ten odcinek jest również jednym z najtrudniejszych, gdyż jest najbardziej zurbanizowany. Niezbędny jest stały dialog, dlatego na tym etapie konkretnych rozwiązań odbędą się dodatkowe spotkania z rejonami i gminami, aby odpowiedzieć na wszystkie pytania nurtujące społeczeństwo i organizacje biznesowe – mówi wiceminister komunikacji Loreta Maskaliovienė.

Według Dovydasa Palaimasa, dyrektora zarządzającego LTG Infra Rail Baltica, firmy odpowiedzialnej za realizację projektu na Litwie, podczas przygotowywania projektu specjalnego dokumentu planowania terytorialnego poszukiwano najbardziej akceptowalnych rozwiązań dla poszczególnych gmin i gmin. na które najbardziej odczuje przyszła kolej.

- Plan zawiera takie rozwiązania, które w jak największym stopniu spełniają oczekiwania osób mieszkających w pobliżu kolei i działających organizacji biznesowych, a także wymagania stawiane kolejom dużych prędkości- powiedział Dovydas Palaimas.

Optymalna alternatywa linii kolejowej Kowno - Wilno została zatwierdzona pod koniec 2021 roku, gdy po intensywnych dyskusjach z przedstawicielami miast i społeczności, a także biorąc pod uwagę niezbędne standardy techniczne obowiązujące dla europejskiej linii kolei dużych prędkości, uznano, że tzw. północna alternatywa S5 najlepiej odpowiada potrzebom wszystkich zainteresowanych stron. Partnerzy joint venture UAB Sweco Lietuva (partner odpowiedzialny) i DB Engineering & Consulting GmbH są twórcami planu rozwoju infrastruktury inżynieryjnej dla linii kolejowej Kowno-Wilno

Globalny koordynator projektu Rail Baltica i spółka joint venture RB Rail AS ponownie ogłosiła przetarg na usługi projektowania i nadzoru projektowego budowy odcinka węzeł miejski Kowno – węzeł miejski Wilno. Będzie on realizowany we współpracy z LTG Infra, która odpowiada za realizację projektu Rail Baltica na Litwie.

Umowa na usługi projektowania i nadzoru projektowego budowy nowej 95-kilometrowej linii od węzła miejskiego w Kownie do węzła miejskiego w Wilnie ma zostać podpisana w drugiej połowie 2023 r.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, podczas realizacji którego powstanie zelektryfikowana dwutorowa linia kolejowa o europejskim torze, łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Pern i Tallin. Łączna długość szybkiej kolei w krajach bałtyckich sięga 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.

WYG

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*