Na zaproszenie Ministerstwa Transportu i Komunikacji Republiki Litewskiej burmistrzowie litewskich miast i gmin, przez które pobiegnie szybka kolej, spotkali się w Wilnie z przedstawicielami instytucji realizujących projekt Rail Baltica.
Na spotkaniu omówiono postępy i korzyści płynące z projektu, ale najważniejsze było wysłuchanie oczekiwań burmistrzów i omówienie kwestii istotnych dla projektu Rail Baltica.
Było to pierwsze tego typu spotkanie, na którym przedstawiciele niemal wszystkich gmin, przez które przejdzie Rail Baltica, zebrali się w jednym miejscu. W tym roku planowane jest zorganizowanie osobno spotkań w każdej gminie, na które zaproszeni zostaną również przedstawiciele środowiska biznesowego. Spotkania te będą koncentrować się na aktualnych problemach i obawach danej gminy.
Według Ministra Transportu i Komunikacji Jarosława Narkiewicza, na Litwie postęp projektu można zobaczyć na wszystkich odcinkach geograficznych realizacji projektu. W Kownie szybko postępują prace budowlane, projektowana jest linia z Kowna do granicy litewsko-łotewskiej, podpisano kontrakty na przygotowanie planów specjalnych dla odcinków od Wilna do Kowna oraz od granicy polsko-litewskiej do Kowna. W ciągu 24 miesięcy zostanie wyznaczona optymalna trasa modernizacji linii kolejowej Rail Baltica od Kowna do granicy z Polską.
- Rail Baltica to niewątpliwie bardzo ważny projekt dla całej Litwy, ale interesy regionów litewskich, w których będzie realizowany, są dla nas nie mniej ważne. Dlatego inicjujemy spotkania z gminami w celu omówienia potrzeb i oczekiwań gmin, gdyż tylko otwarta dyskusja i przejrzysta realizacja projektu pozwoli na zaspokojenie jak największej liczby potrzeb każdej gminy i zapewni maksymalne korzyści - powiedział J. Narkiewicz.
Rail Baltica to wyjątkowy projekt zakładający budowę linii kolejowej, która ma połączyć Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Ma on niebagatelne znaczenie dla gospodarki. Sektor transportowy już teraz odpowiada za 12% PKB Litwy. Dojazd z Wilna do Warszawy zajmie 4 godziny zamiast obecnych 9 godzin.
Zgodnie z planem, pociągi Rail Baltica z Tallina do Warszawy i z Tallina do Wilna będą kursować cztery razy dziennie, a na trasie Wilno-Kowno-Warszawa - do dziesięciu pociągów dziennie. Również w nocy będzie można podróżować dwoma pociągami: Tallinn-Ryga-Kowno-Warszawa oraz Wilno-Kowno-Warszawa-Berlin.
Według Karolisa Sankovskisa, szefa AB Lietuvos Geležinkeliai Infrastructure (LTG Infra), odpowiedzialnego za projekt na Litwie, który obszernie przedstawił korzyści płynące z projektu dla Litwy, szczególnie ważne jest, aby zrozumieć i dostrzec korzyści i możliwości, jakie Rail Baltica przygotuj się, aby z nich skorzystać.
- Budowa europejskiej kolei to nie tylko większa mobilność pasażerów i towarów, ale także nowe miejsca pracy, inwestycje, rozwijająca się turystyka i promocja regionalnej gospodarki. Bardzo miło jest widzieć, że Litwini doskonale to rozumieją, dlatego poparcie dla projektu na Litwie jest rekordowe. Jesteśmy również bardzo wdzięczni za wsparcie, jakie otrzymaliśmy w gminach, w których odkupiono grunt pod linię kolejową Rail Baltica oraz za zrozumienie właścicieli ziemskich - powiedział K. Sankovski.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów na całej trasie Rail Baltica, biegnącej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Projekt przewiduje również oddzielną linię kolejową Kowno-Wilno.
Zdaniem burmistrza gminy Elektrėnai, wiceprezesa Litewskiego Związku Gmin Kęstutisa Vaitukaitis, takie spotkanie jest bardzo potrzebne, aby lepiej zrozumieć projekt i podjąć jak najbardziej sprawiedliwe i korzystne decyzje: - Zaangażowanie gmin w dyskusję to dobry znak potrzeby i oczekiwania. A przy realizacji projektu na taką skalę jak Rail Baltica bardzo ważne jest, aby wszystko zaplanować i skoordynować tak dokładnie, jak to tylko możliwe. Tylko w ten sposób będziemy mogli mieć pewność, że potrzeby gmin i mieszkających w nich ludzi zostały uwzględnione - powiedział K. Vaitukaitis.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który obejmie budowę zelektryfikowanej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów na całej trasie Baltic Baltica, biegnącej z Warszawy przez Kowno i Rygę do Tallina. Projekt przewiduje również oddzielną linię kolejową Kowno-Wilno.
Całkowita długość linii kolejowej Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km: na Litwie - 392 km, na Łotwie - 265 km, w Estonii - 213 km.
Budowa projektu, którego szacunkowa wartość w krajach bałtyckich wynosi około 5,8 mld zł. to największa inwestycja mająca na celu poprawę mobilności i możliwości podróżowania, biznesu, turystyki i handlu w regionie.
Zakończenie projektu przewidziane jest na 2026 rok.
WYG
Źródło Ministerstwo Komunikacji RL
Fot: spółka Rail Baltica