Bałtycka spółka RB Rail AS, realizująca projekt szybkiej kolei Rail Baltica w państwach bałtyckich, przedstawiła wstępny wygląd pierwszego pociągu koncepcyjnego.
- Szybka kolej Rail Baltica będzie pierwszym w pełni zelektryfikowanym pociągiem, który połączy kraje bałtyckie z resztą Europy, więc pomyśleliśmy, że czas pokazać, jak mógłby wyglądać – informuje spółka.
Bałtycka spółka joint venture RB Rail AS stworzyła pierwszy wirtualny koncept pociągów dużych prędkości, łączący kraje bałtyckie z Europą Zachodnią. Wirtualny pociąg przedstawiony przez ekspertów RB Rail AS demonstruje zalety pociągu dużych prędkości, wykonanego zgodnie z najnowszymi standardami ergonomii i komfortu. Wizualizacje są oparte na wspólnym modelu pociągu, który pozwala wyobrazić sobie, jak może on wyglądać w przyszłości.
- Tylko 37 proc. mieszkańców Łotwy i Estonii oraz 27 proc. mieszkańców Litwy podróżowało kiedykolwiek pociągiem szybkich prędkości. To skłania nas do bardziej aktywnego informowania i edukowania mieszkańców na temat osobistych, środowiskowych i ekonomicznych zalet, jakie pociągi KDP przyniosą mieszkańcom naszego regionu - mówi Agnis Driksna, szef spółki RB Rail AS, która koordynuje projekt Rail Baltiki na terenie Litwy, Łotwy i Estonii.
Budowana prawie 1200 kilometrowa Rail Baltica w czterech krajach - Polsce, Litwie, Łotwie i Estonii - stanie się znaczącym obiektem infrastrukturalnym dla całej Europy. Połączy północ i południe oraz wschód i zachód, usprawniając transport pasażerski i towarowy.
Budowa szybkiej kolei Rail Baltica z Tallina do Warszawy powinna zakończyć się do 2026 roku.
- To świetna wiadomość, że w nowej perspektywie Unii Europejskiej 2021-2027 - projekt rozwoju infrastruktury, który jest ważny dla całej Europy i jej sieci transportowej, ma potencjał do dalszego rozwoju dzięki finansowaniu unijnemu i krajowemu. Przewodnicząca Komisji Europejskiej podkreśliła, że realizacja Rail Baltiki jest bardzo ważna dla rozwoju gospodarczego krajów bałtyckich. Ocena kosztów i korzyści projektu pokazała, że wszystkie 3 państwa bałtyckie razem mogą zapewnić więcej niż 16 miliardów euro korzyści, podczas gdy jego prognozowana wartość na terytorium państw bałtyckich wynosi 5,8 mld euro, z czego udział Litwy wynosi 2,5 mld - mówi Karolis Sankovskis, dyrektor generalny AB LTG Infra, odpowiedzialnym za realizację projektu Rail Baltica na Litwie.
- Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych – dodaje dyrektor Sankovskis - podróż pociągiem jest prawie 30 razy bezpieczniejsza niż samochodem i ponad 2 razy bezpieczniejsza niż podróż autobusem. Podczas realizacji projektu Rail Baltica szczególną uwagę zwraca się na stworzenie bezpiecznej infrastruktury komunikacyjnej - likwidację problematycznych jednopoziomowych przejazdów kolejowych i przejść dla pieszych, które są przekształcane w nowoczesne podziemne tunele dla pojazdów, rowerzystów i pieszych.
Jak będzie wyglądał pociąg?
Inspiracja dla projektu pociągu pochodzi z Morza Bałtyckiego - jednego elementu, który łączy wszystkie trzy kraje bałtyckie. Do układu pociągu wybrano kolory słońca, morza i piasku. Ten wirtualny model to wyimaginowany pociąg, a inspiracja pochodziła z najnowocześniejszych szybkich pociągów działających w Europie i na całym świecie.
Jest to pociąg koncepcyjny opracowany przez ekspertów Rail Baltica, który ilustruje zalety pociągu dużych prędkości. Wizualizacje pociągów oparte są na ogólnym modelu pociągu i pozwalają każdemu wyobrazić sobie przyszłość.
Przede wszystkim - udogodnienia dla pociągów dużych prędkości
Planuje się, że w klasie standard każdy wyobrażalny pociąg będzie składał się z 8 wagonów z około 70 miejscami siedzącymi w każdym z nich. Istnieją również porty USB, sieć Wi-Fi, punkty ładowania i ekrany, na których można zobaczyć zaktualizowane informacje o trasie. Podróżujący pierwszej klasy, podobnie jak samoloty, mogą liczyć na większą wygodę. Na przykład bardziej osobista przestrzeń z mniejszą ilością otaczających wagonów i większą ilością miejsca na nogi. W przypadku podróży służbowych dostępne będą telekonferencje, takie jak sala konferencyjna lub ekran do prezentacji.
Pociąg jest dostępny dla każdego
Specjalne przestrzenie dla osób na wózkach inwalidzkich i obszary priorytetowe dla starszych pasażerów. W każdej toalecie znajduje się biurko rozwojowe. Pasażerowie Rail Baltica również będą mieli specjalne miejsce dla czworonogów - będą mogli przebywać ze swoimi gospodarzami przez całą podróż.
Oczekuje się, że zapewni udogodnienia dla wszystkich pasażerów, bez względu na cel podróży. Istnieje specjalna przechowalnia bagażu i rowerów. Aby podróż była jeszcze wygodniejsza zarówno dla osób podróżujących służbowo, jak i dla przyjemności, planowane jest również umożliwienie pasażerom odprawy bagażu na połączenia między lotniskami.
Komfort szybkiego pociągu :
Klasa średnia
Wagony: Przewiduje się, że każdy pociąg będzie składał się z 8 wagonów z około 70 miejscami siedzącymi na wagon w klasie standardowej.
Usługi: usługi WIFI, gniazda USB, punkty ładowania i ekrany z aktualnymi informacjami o trasie podróży będą dostępne dla wszystkich pasażerów. Aby podróż była przyjemniejsza, każdy wagon ma mieć indywidualne systemy oświetlenia i wentylacji.
Pierwsza klasa
Wagony: Podobnie jak linie lotnicze, pierwsza klasa oferuje wyższy poziom komfortu, taki jak więcej przestrzeni osobistej z mniejszą liczbą osób na wagon i większą przestrzenią na nogi.
Usługi: Specjalny obszar dla osób podróżujących służbowo zapewnia udogodnienia do telekonferencji, takie jak sala konferencyjna i ekran prezentacji.
Kawiarnia
Przewiduje się, że restauracja – kawiarnia znajdująca się pomiędzy klasą standard i biznes będzie dostępna dla wszystkich pasażerów serwujących gorące napoje i przekąski podczas całej podróży.
Bagaż i hobby
Przewiduje się specjalną powierzchnię do przechowywania rowerów i bagażu. Pasażerowie powinni mieć również możliwość nadania bagażu na połączenia z lotniskami.
Zapewnienie dostępności
Szybkie pociągi Rail Baltica będą miały wydzielone przestrzenie umożliwiające dostęp dla wózków inwalidzkich dla pasażerów niepełnosprawnych oraz miejsca uprzywilejowane dla starszych pasażerów.
Dziecko na pokładzie? Żaden problem, każda toaleta będzie wyposażona w przewijak.
Zwierzęta
Dla pasażerów Rail Baltica przewidziano specjalne miejsce dla zwierząt domowych - będą one mogły podróżować z właścicielami na każdym etapie podróży.
Bezpieczeństwo
Rail Baltica będzie pierwszą linią kolei dużych prędkości w krajach bałtyckich, dlatego środki bezpieczeństwa są szczególnie ważne.
- Pociąg będzie wyposażony w system przeciwpożarowy, w tym czujniki dymu, systemy gaszenia pożaru, monitoringu wizyjnego i czujności maszynisty. Będzie również przycisk awaryjny, który w razie potrzeby pozwoli ci skontaktować się z konduktorem. Zaprojektowaliśmy pociąg zgodnie z najnowszymi standardami ergonomii i komfortu - podsumowuje Jean-Marc Bedmar, dyrektor ds. Systemów i operacji, RB Rail AS.
Należy zauważyć, że ze względu na bezpieczeństwo pasażerów wszyscy pasażerowie będą musieli mieć ważne rezerwacje miejsc, ponieważ w pociągach dużych prędkości nie wolno podróżować stojącym pasażerom. Ponieważ jednak pociągi regionalne nie będą jeździć z tak dużą prędkością, będą one przyjmować pasażerowie stojących.
WYG
Źródło i fot: Rail Baltica