20.04.2022
Rail Baltica zyskuje na znaczeniu. Przetargi na 2 miliardy euro w krajach bałtyckich
Ogłoszony został globalny plan zamówień Rail Baltica w krajach bałtyckich na rok 2022, zawierający planowane przetargi, harmonogramy, o łącznej planowanej wartości kontraktów przekraczającej 2 miliardy euro.
- Plan zamówień o łącznej szacowanej wartości kontraktu przekraczającej 2 mld euro należy postrzegać jako silne zobowiązanie do uczestników projektu, możliwe do realizacji przy silnym wsparciu środków z instrumentu „Łącząc Europę”. Nadal ubiegamy się o dodatkowe finansowanie na działania priorytetowe na Łotwie i Litwie z unijnego instrumentu Mobilności Wojskowej UE - powiedział Agnis Driksna., CEO i prezes zarządu RB Rail AS.
W 2022 r. organizacje realizujące projekt Rail Baltica planują przejść do kolejnych etapów już rozpoczętych przetargów budowlanych, a także rozpocząć nowe zamówienia budowlane w trzech krajach bałtyckich.: na Litwie, Łotwie, Estonii.
Będzie m.in. uruchomiony przetarg na największe w UE usługi projektowania i nadzoru dla pozostałego strategicznego odcinka magistrali głównej „Kowno - granica Polski”.
Najdłuższy most kolejowy w krajach bałtyckich wybuduje nad Wilią włoska firma
LTG Infra, spółka odpowiedzialna za realizację projektu Rail Baltica na Litwie, podpisała już umowę z włoską firmą Rizzani de Eccher na budowę mostu kolejowego Rail Baltica przez rzekę Neris koło Janowa (Jonavy, znajduje się tu m.in. największa w krajach bałtyckich fabryka nawozów mineralnych). Umowa została podpisana po stwierdzeniu przez rządową Komisję Bezpieczeństwa Narodowego (NSK) zgodności włoskiej firmy z interesami bezpieczeństwa narodowego Litwy. Wartość transakcji to prawie 64 mln euro bez VAT.
Przypomnijmy, że m.in. z powodów bezpieczeństwa narodowego nie są podpisywane przy budowie Rail Baltiki na Litwie umowy z firmami z Rosji i Białorusi.
- Most kolejowy nad Wilią to ekskluzywna konstrukcja nie tylko pod względem inżynierskim i technicznym. Obiekt ten jest szczególnie ważny dla realizacji projektu budowy linii kolejowej w kierunku granicy z Łotwą. Szacowany czas trwania prac przy budowie mostu przez Neris to 2,5 roku - mówi Karolis Sankovski, prezes zarządu LTG Infra.
- Jesteśmy zaszczyceni i dumni z tego, że otrzymaliśmy kontrakt, który pozwoli nam wnieść wszystkie nasze umiejętności i doświadczenie w zakresie inżynierii mostowej i budowlanej do ważnego i wymagającego projektu dla litewskiej sieci infrastruktury kolejowej - powiedział dyrektor generalny Rizzani de Eccher Group, Franco Alzetta.
Nowy most kolejowy będzie najdłuższy nie tylko na Litwie, ale także w krajach bałtyckich. Jego długość sięgnie nawet 1510 metrów. Most będzie przechodził przez obszar Natura 2000 europejskiej sieci ekologicznej, dlatego szczególną uwagę przywiązuje się do ochrony środowiska. W celu uniknięcia jakiegokolwiek wpływu na bioróżnorodność rzeki, prace w strefie ochronnej Wilii nie będą prowadzone podczas migracji ryb i tarła. Przy projektowaniu mostu zrezygnowano z inwazyjnych rozwiązań w korycie rzeki - podpory mostu nie będą budowane w wodzie, tak więc między podporami zostanie zachowana odległość nawet 150 metrów nad rzeką, dzięki czemu ryby będą mogły swobodnie migrować, a roślinność wodna będzie mogła rosnąć.
Most zostanie zbudowany w pobliżu miasta Jonava, dlatego też ekrany akustyczne - ściany dźwiękochłonne, tłumiki drgań, specjalne nasypy - zostaną zainstalowane w pobliżu obszarów mieszkalnych.
Włoska firma będzie też musiała zadbać o całą infrastrukturę. Przebudowana zostanie sieć kanalizacyjna, elektryczna, telekomunikacyjna, wodociągowa, wyremontowana zostanie pobliska droga powiatowa poprzez wybudowanie odcinka skrzyżowania, a także zagospodarowany zostanie krajobraz.
Rizzani de Eccher zrealizował już złożone projekty w USA, Kanadzie, Rosji, Wielkiej Brytanii, Turcji, Ameryce Środkowej, Azji i Afryce.
Estoński terminal kolejowy
Wraz z pracami budowlanymi odbywającymi się we wszystkich trzech krajach bałtyckich, podpisano również kontrakt pozwalający na rozpoczęcie przygotowań do zamówienia na projektowanie i budowę podsystemów kolejowych. Spółka Rail Baltica Estonia ogłosiła przetarg na budowę terminala przesiadkowego Ülemiste w Tallinie, będącego punktem startowym nowej linii kolejowej. Całkowita kubatura budynku terminalu Ülemiste i placu budowy w jego sąsiedztwie wynosi około 100 000 m kw. Wraz z terminalem powstaną również niezbędne drogi i ulice dojazdowe, duży rynek miejski oraz parkingi.
To największy kontrakt budowlany w Estonii. Roboty wg aktualnego harmonogramu mają zakończyć się w 2026 r. Budowa głównej linii Rail Baltica na Łotwie zbliża się do drugiego etapu.
Rail Baltica umacnia pozycję na liście projektów priorytetowych UE
- Rail Baltica jest priorytetem Komisji Europejskiej i państw bałtyckich w celu wzmocnienia integracji regionu bałtyckiego z Unią Europejską, a połączenie kolejowe z Tallina do Warszawy jest głównym brakującym ogniwem w sieci transportowej UE. Rail Baltica to szansa na stworzenie nowego korytarza gospodarczego w krajach bałtyckich, rozwijającego również synergię cyfrową. Projekt ten był priorytetem dla Komisji Europejskiej już przed 24 lutego, aby zapewnić przesunięcie modalne z transportu drogowego na kolejowy, aby spełnić cele Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Rosyjska inwazja na Ukrainę tylko potwierdza potrzebę połączenia państw bałtyckich z resztą Europy, a tym bardziej – rosyjski atak zwiększył geopolityczne znaczenie Rail Baltica - powiedział koordynator korytarza TEN-T Morze Północne-Bałtyk podczas webinaru dotyczącego zamówień Rail Baltica.
Obecnie projekt Rail Baltica współpracuje już z ponad 200 partnerami bałtyckimi i 50 partnerami międzynarodowymi i ma zawartych ponad 150 aktywnych kontraktów o szacowanej wartości ponad 900 mln euro.
Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, który zapewni zelektryfikowaną dwutorową europejską linię kolejową na całej trasie łączącej Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. Całkowita długość Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.
WYG
Źródło i fot: spółka Rail Baltica