Zapraszamy na relację na żywo


Ślepsk Malow Suwałki


Asseco Resovia Rzeszów

24.11.2024
14:45

08.12.2022

Rail Baltiką także do Kłajpedy

Już nie tylko do Kowna, Wilna, ale i do litewskiego portowego miasta Kłajpeda będzie można dojechać szybką koleją Rail Baltica. Połączenie kolejowe z Kłajpedą zostało bowiem włączone w transeuropejską sieć transportową.

W poniedziałek, 05.12.br. Rada Europejskich Ministrów Transportu (TTE) zatwierdziła podejście ogólne do rozporządzenia w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej, w którym m.in. ustaliła rozwój nowej linii kolejowej o europejskim rozstawie torów do Kłajpedy, w tym tej linii na odpowiednich mapach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zdaniem litewskiego ministra transportu Mariusa Skuodisa, przyczyni się to nie tylko do lepszej interakcji międzynarodowego transportu kolejowego, ale także do konkurencyjności portu morskiego w Kłajpedzie.

- Doceniam fakt, że Rada UE uwzględniła konsekwentnie powtarzane argumenty Litwy i uzupełniła mapę TEN-T o ważne dla komunikacji międzynarodowej połączenie transportowe – nową europejską linię kolejową do Kłajpedy. Jest to szczególnie ważne w celu połączenia kolejowego wszystkich portów wschodniego wybrzeża Bałtyku w UE z Ukrainą, a także w celu stworzenia nowych korytarzy transportu towarowego z Europą Zachodnią i Północną - mówi minister łączności M. Skuodis.

Europejska linia kolei dużych prędkości do Kłajpedy powinna usprawnić połączenia transportowe i logistyczne w regionie bałtyckim i Europie Wschodniej. Zdaniem litewskiego ministra ta infrastruktura jest również niezbędna do integracji Ukrainy z siecią TEN-T, tworząc ważną alternatywę dla eksportu towarów z Ukrainy przez porty Morza Bałtyckiego, zarówno teraz, jak i w przyszłości. Dla zapewnienia mobilności wojskowej ważny jest również rozwój europejskiej sieci standardowej, łączącej również Kłajpedę.

- W celu połączenia wszystkich portów na wschodnim wybrzeżu Bałtyku w UE oraz umożliwienia ludności i ładunku szybszego dotarcia do Europy Zachodniej, szczególnie ważne jest uwzględnienie europejskiej standardowej trasy kolejowej do Kłajpedy w planach rozwoju Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T. W dzisiejszym kontekście geopolitycznym integracja krajów bałtyckich, a także Ukrainy z systemem transportowym UE jest jednym z priorytetowych celów - powiedział minister transportu M. Skuodis na posiedzeniu Rady TTE.

Ponadto, zdaniem ministra, szybka europejska linia kolejowa do Kłajpedy zasadniczo zmieniłaby litewski system transportowy: stworzyłaby obiecującą alternatywę dla transportu drogowego i przyczyniłaby się do szybszej dywersyfikacji działalności Portu Kłajpeda. Podczas gdy Rosja kontynuuje wojnę z Ukrainą, blokując jej porty nad Morzem Czarnym i opóźniając eksport zboża z Ukrainy i zagrażając światowemu bezpieczeństwu żywnościowemu, Rada TTE zwróciła uwagę na brak połączeń transportowych UE i potrzebę zajęcia się tym problemem. Zdaniem ministra M. Skuodisa, Litwa wspólnie z Łotwą i Estonią realizuje strategiczny projekt infrastruktury transportowej Rail Baltica, którego zakończenie i zapewnienie niezbędnych środków finansowych jest wspólnym celem całej UE.

Sieć TEN-T łączy główne miasta UE z portami, lotniskami i terminalami kolejowymi. Sieć ta obejmuje najważniejsze międzynarodowe połączenia drogowe i kolejowe w naszym regionie: „Rail Baltica”, „Via Baltica”, główną drogę Kłajpeda-Kowno-Wilno, linię kolejową Wilno-Kłajpeda, a także państwowy port morski Kłajpeda, lotniska Wilna, Kowna, Połągi oraz Kolejowy terminal intermodalny w Kownie.

 

Zdaniem M. Skuodisa Rail Baltica i Via Baltica to główne priorytety litewskiej sieci TEN-T. Przewiduje się, że odcinek Via Baltica z Polski do Mariampola zostanie ukończony do 2024 roku.

Natomiast plany litewskiego Ministerstwa Transportu przewidują rozpoczęcie do 2030 roku budowy europejskiego toru dla kolei dużych prędkości Wilno-Kłajpeda.

 

WYG

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*