Ślepsk Malow Suwałki
Asseco Resovia Rzeszów
24.11.2024
14:45
09.11.2022
Rośnie ruch na torach. Z Kowna przez Trakiszki i Suwałki do Niemiec i Włoch
Rail Balica, co prawda wciąż w budowie, ale ruch towarowy przez Trakiszki, Suwałki dalej na zachód Europy coraz większy.
To już nie tylko transport paliwa z zakładów Orlenu na Litwie, czy drewna, ale coraz większy ruch towarowy z Litwy na Zachód Europy oraz z Zachodu w kierunku Północnej Europy - przez Litwę do Skandynawii.
Do Włoch
Firma transportowa LTG Cargo należąca do Grupy Lietuvos Geležinkelių (Litewskie Koleje - LTG) rozbudowuje swoją międzynarodową sieć transportową i przygotowuje się do rozpoczęcia regularnych przewozów do Włoch - spółka rozpoczęła już w tym tygodniu pierwszy przejazd testowy do portu w Trieście. Nowa trasa jest testowana zaledwie dwa miesiące po podpisaniu we wrześniu memorandum o współpracy między LTG i włoskimi menedżerami firm logistycznych oraz po wizycie Ministra Transportu i Komunikacji Mariusa Skuodisa oraz delegacji litewskiej w Trieście.
Na próbną podróż naczepy z Kowna trafiają najpierw do Niemiec, a stamtąd partnerzy przetransportują je do jednego z najważniejszych włoskich portów – Triestu.
-Cieszę się, że wizyta i porozumienia we Włoszech przyniosły szybki rezultat – testowy transport do największego portu Włoch, Triestu, jest już testowany. Otwarcie połączenia transportowego między Litwą a Włochami, gdzie ładunki płynące z Turcji i innych krajów regionu przejeżdżają przez port w Trieście w kierunku Skandynawii, jest istotnym geograficznym punktem zwrotnym w logistyce kolejowej, tworzącym nowe, regularne trasy w Europa i rozszerzenie geografii usług dla „Kolei Litewskich” – mówi minister łączności M. Świerzb.
Według ministra realizacja tego projektu jest możliwa dzięki współpracy ministerstwa, kolei litewskich, polskich oraz litewskich i włoskich przewoźników i firm logistycznych.
- Nowe połączenia z Zachodem to jeden z najważniejszych celów dywersyfikacyjnych działalności firmy. W tym procesie nadajemy priorytetową rolę przewozom ładunków intermodalnych i właśnie tego typu trasami wspólnie z naszymi partnerami uzupełniamy sieć międzynarodowych kolejowych korytarzy logistycznych dla obecnych i przyszłych klientów. Tego typu połączenia umożliwiają sprawny i konkurencyjny przewóz ładunków klientów litewskich i zagranicznych oraz ich przewóz z drogowych dróg transportowych. Widzimy potencjał tego kierunku i planujemy oferować klientom regularne przewozy do Włoch – mówi Eglė Šimė, szef LTG Cargo.
Według E. Šimė ładunki intermodalne będą mogły być transportowane zarówno do centrów logistycznych w północnych Włoszech, jak i - przez porty tego kraju - do Turcji i innych sąsiednich krajów.
Oczekuje się, że będą one kursować 2 razy w tygodniu po rozpoczęciu regularnych połączeń do portu w Trieście i terminalu kontenerowego Cervignano.
We wrześniu br. podczas spotkania Ministra Transportu Litwy M. Skuodisa z Ministrem Zrównoważonej Infrastruktury i Mobilności Włoch Enrico Giovannini, LTG podpisało memorandum o współpracy z włoskimi firmami logistycznymi. Została podpisana na okres 2 lat i stanie się podstawą bliższej współpracy: będzie promować rozwój nowych kolejowych i intermodalnych szlaków transportowych między Włochami a Litwą, realizując wspólne projekty i zwiększając przeładunki terminali zarządzanych przez kraje, dzieląc się doświadczeniem w zakresie transportu ładunków, spedycji i innych usług logistycznych.
Do Niemiec
Trasa włoska rozwija się w głąb Europy, rozszerzając intermodalną trasę Kowno-Duisburg, która staje się kręgosłupem zrównoważonego transportu międzynarodowego. Na rynku bałtyckim kontynuacją tej trasy będzie projekt „Bursztynowy pociąg” łączący Kowno i Tallin. W ten sposób oczekuje się konsekwentnego zwiększania wolumenu przewozów oraz rozbudowy siatki połączeń międzynarodowych.
Pierwszy regularny pociąg z terminalu intermodalnego w Kownie (KIT) do Duisburga odjechał 4 kwietnia 2002 roku. To był pierwszy międzynarodowy transport towarowy na Zachód, którego realizacją zajęły się spółki Grupy LTG w trzech różnych krajach.
- Obecnie aktywnie pracujemy, aby oferować rynkowi jak najwięcej połączeń z Zachodem. Po dotarciu do terminalu intermodalnego w Duisburgu klienci będą mieli możliwość dalszego transportu naczep i kontenerów pociągiem do innych terminali. Regularnie kursują bezpośrednie pociągi z Duisburga do terminali w Niemczech, Włoszech, Polski, Belgii, Holandii i Szwecji. Ponadto możliwe są połączenia z Francją, a nawet Wielką Brytanią – mówiła wówczas Egl Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo.
Wysyłki na Litwie są realizowane przez zespół LTG Cargo, a na terenie Polski i Niemiec przez spółkę zależną LTG Cargo Polska. Działająca z powodzeniem w Polsce spółka zależna pozwolą nam zaoferować naszym klientom bardziej zrównoważony i oszczędny sposób transportu ładunków do i z Europy Środkowej. Przewozy ładunków będą organizowane na miarę firm, co oznacza, że wszystkie niezbędne rozwiązania logistyczne będą dostarczane niezależnie- mówi Eglė Šimė
Trzy razy w tygodniu
Długość nowej trasy Kowieński Terminal Intemodalny (KIT) – Duisburg wynosi 3040 km. Pociąg kursuje trzy razy w tygodniu w obie strony, a podczas jednego przejazdu można przewieźć do 36 jednostek naczep i kontenerów z różnymi towarami. W najbliższych miesiącach firma planuje również nawiązanie współpracy z nowymi klientami w Polsce i szukanie sposobów na pomoc litewskim przedsiębiorcom w imporcie surowców z krajów Europy Środkowej.
Już w ubiegłym roku, kiedy europejski tor dotarł do intermodalnego terminalu w Kownie, litewskie i polskie firmy kolejowe zaczęły przewozić ładunki do krajów Beneluksu i Niemiec. Był to jeden pociąg tygodniowo.
- Wciąż poszukuje się nowych rynków europejskich. Jednym z nich jest nowa trasa do północnych Włoch. Musimy aktywnie pracować nad dywersyfikacją transportu ładunków. Szczególnie ważny dla Litwy jest rozwój korytarzy transportowych przez Karpaty w kierunku Morza Czarnego i Egejskiego, a także współpraca z Polską, Ukrainą i innymi krajami regionu w promowaniu transportu naczep koleją podkreśla J. Skačkauskas, wiceminister transportu i komunikacji.
Zdaniem ministra M. Skuodisa linia kolejowa Rail Baltica, która ma powstać w krajach bałtyckich, zapewni jeszcze lepsze połączenia między krajami bałtyckimi i środkowoeuropejskimi, a także możliwość wygodnego podróżowania i przewożenia towarów. Według ministra transportu Litwy, budowana w krajach bałtyckich linia kolejowa europejska „Rail Baltica” otwiera nowe możliwości – już teraz przewozi ładunki z Europy do intermodalnego terminalu w Kownie. Według najnowszych danych w tym roku przewieziono w tym kierunku łącznie ponad 33 tys. ładunku intermodalnego.
Kowieński terminal
19 lipca 2021 roku, przez ukończoną w 2015 roku europejską kolej normalnotorową od granicy z Polską w Trakiszkach do kowieńskiego terminalu intermodalnego (KIT), przyjechał pierwszy pociąg z Holandii załadowany kontenerami i naczepami. KIT stał się tym samym najbardziej wysuniętym na północ -wschodni punktem europejskiego systemu kolejowego, do którego po zakończeniu wszystkich prac i formalności na odcinku kolejowym Rail Baltica Kowno-Palemonas można dojechać taborem o standardzie europejskim.
Przepustowość terminalu obliczono na 55 tysięcy kontenerów rocznie. To litewskie miasto leżące na styku kolei szerokotorowych i normalnotorowych może stać się hubem przeładunkowym o znaczeniu ponadregionalnym. Wynika to z dogodnej lokalizacji tego litewskiego miasta. Przez Kowno przebiega Rail Baltica, istotna magistrala kolejowa sieci TEN-T, która docelowo połączy Finlandię i kraje bałtyckie z Polską. Równocześnie Kowno ma dostęp do sieci kolejowej o rozstawie rosyjskim, dzięki czemu docierają tam pociągi kursujące na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Minister komunikacji Republiki Litewskiej M. Skuodis zauważa, że co roku przewożone jest przez polsko-litewską granicę transportem kołowym około 24 milionów ton ładunków, co jest ogromnym potencjałem dla intermodalnego kolejowego transportu.
WYG
Źródło i fot: Ministerstwo Transportu RL oraz własne