W Ministerstwie Transportu Republiki Litewskiej podpisano umowę na przebudowę kolejnego odcinka drogi Wilno-Utena, z Molėtai do Uteny.
Remont prawie 30-kilometrowego odcinka planowany jest do końca tego roku.
To bardzo ważna arteria drogowa, z której często korzystają także międzynarodowi przewoźnicy.
Główna droga Wilno-Utena jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych Litwy, prowadzących ze stolicy kraju do okolicznych gmin. Droga ta jest również jedną z najbardziej problematycznych na Litwie, jej wyjątkowością jest nawierzchnia z betonu cementowego, która od długiego czasu uległa deformacji i zużyciu. Do modernizacji przymierano się od bardzo dawna, stąd nazwa „budowla stulecia”.
Wilno - Utena to jedyna droga na Litwie o nawierzchni betonowej, wybudowana w latach 1978-1985. Ostatnie prace kontraktowe na tej drodze miały miejsce w latach 2019-2021, podczas których przebudowano odcinek drogi z 16 do 21,5 km, poszerzono go z 2 do 4 pasów ruchu. Już wcześniej, w latach 2008-2009 przeprowadzono przebudowę odcinka drogi na granicy Wilna (z 10 do 16 km) oraz poszerzono część drogi do 4 pasów ruchu.
Najgorsza droga na Litwie
- Po dziesięcioleciach rozmów i wspólnych obietnic przechodzimy do prawdziwej pracy: rozpoczynają się długo oczekiwane prace rekonstrukcyjne na autostradzie Utena, która ma opinię „najgorszej” drogi na Litwie. Zawsze podkreślałem, że przebudowa tej ważnej dla całego regionu Litwy Północnej drogi jest jednym z naszych najważniejszych priorytetów, dlatego dołożyliśmy wszelkich starań, aby prace – mimo wielu przeszkód – ostatecznie ruszyły z punktu śmierć. Będziemy dążyć do tego, aby wszystkie prace na drodze Wilno-Utena zakończyły się pod koniec 2025 roku - mówi minister komunikacji Litwy Marius Skuodis.
- Jeszcze w zeszłym roku litewska Dyrekcja Dróg rozpoczęła wewnętrzną transformację, której efekty, cieszę się, są już widoczne w naszej pracy. Nie składamy już obietnic, o których wiemy, że nie możemy dotrzymać. Planujemy odpowiedzialnie, przyspieszamy trwające procesy i nie odkładamy rozwiązywania problemów na później. Bez hiperbolizacji powiem, że o „betonie” wie cała Litwa i wszyscy czekają na prace remontowe tej drogi, zwłaszcza ci, którzy muszą nią jeździć. Droga ta stanowi ważne połączenie Wilna, Uteny i innych obszarów regionu północno-wschodniego, dlatego trzeba wreszcie zrobić coś, czego nie robiono od kilkudziesięciu lat. Obiecaliśmy, że jeśli uda się pozyskać środki, naprawimy tę drogę. Dofinansowanie przeznaczone jest – teraz nasza kolej na realizację obietnic – na remont tego odcinka drogi i zapewnienie bezpiecznego i wygodnego transportu osobom mieszkającym w tej części Litwy lub podróżującym po niej – zapewnia Marius Švaikauskas, dyrektor generalny dróg Dyrektoriat.
Dwa pasy ruchu, ścieżki rowerowe
Po remoncie drogi z Molėtai do Uteny wyremontowane zostaną dwa pasy ruchu, powstaną przystanki autobusowe z pawilonami, zapewnione zostaną ścieżki dla pieszych zapewniające bezpieczny dojazd do nich oraz zapewnione zostanie nowoczesne oświetlenie.
W celu ograniczenia liczby wypadków drogowych związanych z migracją zwierząt planuje się montaż ogrodzeń sieciowych i barier poziomych. Uwzględniając zarejestrowane potoki pojazdów na drodze, po przeprowadzeniu symulacji potoku ruchu, na skrzyżowaniach na odcinku remontowanym planuje się utworzenie dodatkowych pasów do skrętu w lewo.
Kolejne projekty
Obecnie przygotowywane są także projekty prac technicznych przebudowy pozostałego, prawie 43-kilometrowego odcinka drogi Wilno - Utena na odcinku Riešė - Molėtai. Zakończenie opracowań planowane jest na drugi kwartał tego roku. Po zakończeniu projektowania zostaną ogłoszone przetargi publiczne na prace przebudowy. Po pomyślnym zakończeniu tych procedur prace na odcinku od Rieše do Molėtai będą mogły rozpocząć się jeszcze w tym roku.
WYG
Źródła i fot: Ministerstwo Komunikacji RL; Litewska Dyrekcja Dróg Samochodowych Litwy