Minister Infrastruktury ogłosił nowy nabór wniosków o dofinansowanie zadań obwodnicowych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Na wsparcie samorządowych zarządców dróg przeznaczono 2 mld zł.
W ramach naboru można ubiegać się o dofinansowanie inwestycji polegających na budowie obwodnic lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich. Jako obwodnicę rozumie się drogę omijającą miejscowość lub teren zwartej zabudowy miejscowości, planowaną do realizacji w większości w nowym przebiegu i mającą na celu wyprowadzenie części ruchu pojazdów z tej miejscowości.
Wnioski o dofinansowanie zadań obwodnicowych mogą składać jedynie ustawowi zarządcy dróg wojewódzkich, uprawnieni do udziału w naborze.
Na co wsparcie
Ogłoszenie naboru jest możliwe dzięki grudniowej nowelizacji ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Ustawa wprowadziła rozszerzenie katalogu zadań mogących uzyskać dofinansowanie z RFRD o:
- zadania obwodnicowe w ciągu dróg wojewódzkich,
- zadania miejskie – polegające na budowie, przebudowie lub remoncie dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu, będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa,
- zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach.
Rządowe dofinansowanie będzie przyznawane na realizację obwodnic na drogach wojewódzkich, na których odbywa się ruch tranzytowy. Inwestycje te przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, zminimalizują korki, zmniejszą natężenie ruchu w godzinach szczytu oraz zniwelują hałas związany z komunikacją. Dzięki nowym trasom tranzyt zostanie odseparowany od ruchu lokalnego.
Dodatkowe wsparcie przyczyni się również do pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i skuteczniejszej walki ze skutkami spowolnienia gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19
Limity
Limit środków przeznaczonych na budowę obwodnic wynosi 2 mld zł. Samorząd będzie mógł otrzymać dofinansowanie zadania obwodnicowego w wysokości do 80 proc. kosztów jego realizacji. Maksymalna wysokość wsparcia dla jednej inwestycji to 100 mln zł. RFRD zakłada finansowanie tych zadań jako inwestycji wieloletnich do 2028 r.
Nabór wniosków o dofinansowanie jest realizowany przez ministra właściwego do spraw transportu. Listy zadań rekomendowanych do dofinansowania będą zatwierdzane przez Prezesa Rady Ministrów.
Termin składania wniosków upływa w dniu 21 maja 2021 r.
Szczegółowe zasady naboru, wzór wniosku i instrukcje znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.
Bezpieczeństwo pieszych na drogach
Natomiast już początku marca 2021 r. ruszył nabór wniosków o dofinansowanie inwestycji zwiększających bezpieczeństwo pieszych na drogach samorządowych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zarządcy dróg powiatowych i gminnych mogą ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Na dofinansowanie tych zadań przeznaczono dodatkowo blisko 525 mln zł.
Nabór wniosków o dofinansowanie będzie prowadzony przez właściwych miejscowo wojewodów. Wysokość dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg będzie uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego - im niższy dochód samorządu, tym wyższe dofinansowanie. Maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść aż do 80% kosztów realizacji zadania, przy czym kwota na dofinansowanie pojedynczego zadania nie będzie mogła przekroczyć 200 tys. zł.
Resort infrastruktury, we współpracy z wojewodami, opracował minimalne kryteria klasyfikacji i zakres przedmiotowy zadań do dofinansowania ze środków Funduszu. Wskazana została również konieczność stosowania rekomendowanych przez Ministra Infrastruktury „Wytycznych projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 3: Projektowanie przejść dla pieszych” oraz „Wytycznych projektowania infrastruktury dla pieszych. Część 4: Projektowanie oświetlenia przejść dla pieszych”. Umożliwi to wprowadzenie ujednoliconych, wysokich jakościowo standardów infrastruktury w rejonie przejść dla pieszych, których prawidłowe stosowanie przełoży się na poprawę bezpieczeństwa pieszych. Wytyczne te są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury pod adresem: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wr-d.
Wojewodowie mają prawo, w granicach nakreślonych przepisami ustawy, do uwzględniania własnych dodatkowych kryteriów naboru, dlatego szczegóły dotyczące naborów wniosków o dofinansowanie mogą różnić się pomiędzy poszczególnymi województwami.
Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami rozdysponowano z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na dofinansowanie realizacji inwestycji w 2021 roku 3,258 mld zł.
Województwo podlaskie
Limit na dofinansowanie zadań realizowanych przez samorządy województwa podlaskiego wynosi 205,5 mln zł:
• 103 mln zł na zadania powiatowe,
• 102,5 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskały 244 zadania: 92 powiatowe i 152 gminne, co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 435 kilometrów dróg: 265 km powiatowych i 170 km gminnych.
Obwodnice Podlasia
Na Podlasiu, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, zatwierdzono wcześniej już budowę pięciu obwodnic – Suchowoli, Sztabina i Białobrzeg w ciągu drogi krajowej nr 8, Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66.
Dla obwodnicy Suchowoli i Sztabina wybrano już wykonawcę, który został Budimex. Budowa obwodnicy Sztabina umożliwi ominięcie miejscowości Sztabin, o co wielokrotnie w latach ubiegłych apelowali jego mieszkańcy. Nowoczesne rozwiązania techniczne zwiększą także bezpieczeństwo cennych przyrodniczo obszarów Biebrzańskiego Parku Narodowego i Doliny Biebrzy.
Zakończenie realizacji inwestycji i oddanie do ruchu obwodnicy Sztabina planowane jest w drugiej połowie 2025 r.
Dla obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz obwodnicy Białobrzeg w ciągu drogi krajowej nr 8 trwają obecnie prace projektowe.
WYG
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Fot: Ministerstwo Infrastruktury: GDDKiA