Niedawno przedstawiciele resortów transportu Polski i Litwy oraz samorządowcy z obu stron pogranicza dyskutowali o poprawie stanu dróg, a rządy oby krajów zapowiedziały wsparcie finansowe.
W międzyczasie udało się zrealizować inny ważny, tym razem polsko - białoruski, projekt drogowy na pograniczu polsko- białorusko - litewskim. Jak już informowaliśmy, po polskiej stronie granicy, w powiecie sejneńskim zakończono modernizację drogi powiatowej Berzniki - Ogrodniki.
Natomiast głównym zadaniem białoruskiej części projektu był remont autostrady H-6054 Grodno-Sopoćkinie-granica - Republiki Litewskiej na odcinku 4,181 km. ( jak obecnie wygląda ta trasa widać na fot.).
Było to możliwe dzięki projektowi transgranicznemu "Poprawa infrastruktury drogowej w powiecie sejneńskim i obwodzie grodzieńskim", złożonego do Programu Polska – Białoruś – Ukraina na lata 2014-2020..
Pierwszym beneficjentem było starostwo powiatowe w Sejnach, a drugim Samorząd Rejonu Grodzieńskiego i Zjednoczone Miejskie Przedsiębiorstwo Projektowo-Remontowe Budowlane „Grodnoobldorstroj”.
Całkowita wartość projektu wyniosła 2.499.209 euro, z czego Powiat Sejneński (Leader Projektu) otrzymał 1.508.965 Euro, natomiast Partner 1 - Samorząd Rejonu Grodzieńskiego -11.506 euro, Partner 2 – Miejskie Przedsiębiorstwo Projektowo-Remontowe Budowlane „Grodnoobldorstroj” - 978.738 euro.
W ramach tego projektu ma być opracowywana także zintegrowana strategia rozwoju transportu, organizowano też seminaria i warsztaty problemowe. M.in. pod koniec września odbyło się wspólne seminarium poświęcone poprawie infrastruktury drogowej powiatu sejneńskiego i obwodu grodzieńskiego.
Moderatorzy przeszkolili uczestników w procesie planowania strategicznego: diagnostyka-analiza-synteza-tworzenie programu. Wnioski i wyniki omówione przez uczestników będzie podstawą do stworzenia dokumentu „Strategia rozwoju zintegrowanego systemu transportu transgranicznego” na naszym pograniczu,.
I oby tylko zawirowanie polityczne nie spowodowały, że wystąpią np., trudności we wspólnym ubieganiu się o kolejne pieniądze w kolejnym unijnym rozdaniu.
Przypomnijmy, że Podlaski Wojewódzki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku wraz z obwodem grodzieńskim otrzymały przed wieloma miesiącami 2,3mln euro na projekt „Rozwój współpracy partnerskiej na rzecz poprawy infrastruktury drogowej położonej na pograniczu województwa podlaskiego i Grodna” w ramach Współpracy Transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020. Polski rząd dorzucił 65 mln zł na modernizację prawie 11,5 km drogi wojewódzkiej z Lipska do granicy z Białorusią. Pod koniec października 2019 roku ruszyły prace.
Z kolei partner przebudował drogę regionalną nr 6054, która obejmuje dwa obszary wiejskie: wieś Racicze i wieś Sopoćkinie. Całkowita długość zrekonstruowanej drogi wynosi 5,8, która leży w ciągu trasy nr Н-6054 Grodno-Sopoćkinie.
Wszystko po to, by otworzyć wreszcie przejście graniczne Lipszczany -Sopoćkinie. Jeszcze podczas wbijania pierwszej łopaty pod modernizację drogi z Lipska do granicy marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki powiedział, że jest to bardzo ważna inwestycja, bo samorządy po obu stronach granicy chcą powstania w Lipszczanach przejścia granicznego na potrzeby ruchu osobowego i samochodów o masie do 3,5 tony, które mogłoby odciążyć inne polsko-białoruskie przejścia graniczne, ale też służyłoby rozwojowi gospodarczemu i turystycznemu województwa.
Teraz znów wydaje się to niemożliwe.
WYG
Źródła i fot: Starostwo powiatowe w Sejnach; Zjednoczone Miejskie Przedsiębiorstwo Projektowo-Remontowe Budowlane „Grodnoobldorstroj”
Na fot: modernizowane odcinki drogi po stornie białoruskiej, uczestnicy seminarium „Zintegrowany transport transgraniczny”.