03.02.2014

Strefa ekonomiczna Mariampol

W litewskim Mariampolu rozpoczęto uzbrajanie terenów pod specjalną strefę ekonomiczną. Za półtora roku powinni tu już być pierwsi inwestorzy. Strefa powstała w 2012 roku i obejmuje obszar 78 ha. Na polach w północnej części Mariampola, k. wsi Baraginė, będzie wydzielonych, na razie, 15 sporych działek pod inwestycje. Doprowadzona zostanie sieć wodociągowa, kanalizacyjna, elektryczna, drogi, będą odnogi zarówno Rail Baltiki, jak i szerokich torów, aby firmy mogły bez zbędnych przeszkód wysyłać towar w fabryk.

Uzbrajanie terenów pochłonie 11 mln litów, ale większość wydatków pokryje UE. Władze Mariampola liczą na przyciągnięciu tu inwestorów ze Skandynawii oraz Dalekiego Wschodu. Będzie też miejsce dla małego i średniego biznesu. Przewidywane są ulgi podatkowe, w tym i w podatkach lokalnych. Władze samorządowe Mariampola zastanawiają się nawet nad wprowadzeniem darmowych przejazdów autobusami MPK.

Z ciekawszych już istniejących tu zakładów, należy wymienić brykieciarnie. Spółka „Bio Granus“, w tym przygranicznym wojewódzkim mieście, przy unijnym wsparciu, uruchomiła zakład produkcyjny i wysyła już brykiety ze słomy nie tylko na litewski rynek, ale i do Polski, Danii, państw Skandynawskich.. Brykiety nadające się do spalania zarówno w zwykłych piecach, jak i w kotłach c.o., są produkowane ze słomy zbóż, odpadów rzepakowych oraz trawy. W przyszłości spółka zamierza produkować też granulat ze słomy. Surowiec jest skupowany od okolicznych rolników. Być może możliwością sprzedaży zainteresują się także rolnicy z graniczących z Litwą powiatów: suwalskiego i sejneńskiego, bo u nas nawet brykieciarnie nie powstają. Brykiety ze słomy są ponoć lepsze od torfowych, po które tak ochoczo w ostatnich latach udawali się w okolice Szestokai mieszkańcy Sejneńszczyzny. Są też tańsze od produkowanych z odpadów drzewnych

Pełną parą idzie też budowa samej Rail Baltiki od granicy z Polską. Prace budowlane odbywają się jednocześnie na wszystkich odcinkach. W budowę zaangażowanych jest sześć dużych przedsiębiorstw budownictwa infrastrukturalnego, m.in. konsorcjum firm Kauno Tiltai, należącej do Polskiej Grupy Trakcja i Mitnija. Konsorcjum to uzyskało największe zamówienie: za kwotę 91 mln litów odnowi dworzec kolejowy w Mariampolu i za 262 mln litów zrekonstruuje odcinek kolejowy Mariampol - Szestoki.

Jan Wyganowski

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*