18.04.2020

Szybciej na Mazury i nad morze. Obwodnice Gąsek koło Olecka, Dywit, Smolajn i Olsztyna

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Programy inwestycji dla obwodnic Olsztyna i Dywit oraz Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51, a także obwodnicy Gąsek k. Olecka w ciągu drogi krajowej nr 65.

Zadania te zostały ujęte w Programie budowy 100 obwodnic. W ramach inwestycji powstaną nowe odcinki drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o łącznej długości prawie 25 km.

- Mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego, podobnie jak mieszkańcy całego kraju, zasługują na bezpieczne i komfortowe drogi. Nowe zadania na sieci dróg krajowych, takie jak obwodnice odciążające miejscowości od ruchu tranzytowego, to wsparcie dla gospodarki, szansa na rozwój i utrzymanie miejsc pracy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Podstawowym celem budowy obwodnic Olsztyna i Dywit, Smolajn oraz Gąsek jest wyprowadzenie ruchu z centrów tych miejscowości, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 51 i 65.  

Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 51 pomiędzy Olsztynem a Lidzbarkiem Warmińskim oraz drogi krajowej nr 65 między Ełkiem a Oleckiem. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze Olsztyn - Bartoszyce - Bezledy (granica państwa) oraz Ełk - Olecko - Gołdap (granica państwa). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

 

Obwodnica Gąsek

Obwodnica Gąsek o długości 3,1 km ominie miejscowość po południowo-wschodniej stronie  obecnego przebiegu dk 65. Prace przygotowawcze dla tej inwestycji są już prowadzone, w II połowie 2020 r. planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy jest planowane w 2021 roku.

Obwodnica Olsztyna i Dywit

Obwodnica Olsztyna i Dywit o długości 20 km będzie stanowiła północno-wschodnie lub północno-zachodnie obejście aglomeracji olsztyńskiej, w zależności od wariantu przebiegu, który zostanie wybrany. Droga została zaplanowana w nowym śladzie i będzie uzupełnieniem układu komunikacyjnego stworzonego dzięki realizacji obwodnicy południowej miasta w ciągu drogi ekspresowej S16 i S51. Obwodnica Olsztyna i Dywit to nowa inwestycja, dla której rozpocznie się proces przygotowawczy. Uzyskanie decyzji środowiskowej jest planowane w II połowie 2023 r., natomiast ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy zaplanowano na 2025 r.

Obwodnica Smolajn

Obwodnica Smolajn o długości 1,6 km ominie istniejącą zabudowę po południowo-wschodniej stronie obecnego przebiegu DK51. Prace przygotowawcze dla tej inwestycji są już prowadzone i w I połowie 2020 r. planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Przetarg na wybór wykonawcy zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

Program budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim

W ramach programu obwodnicowego w województwie warmińsko-mazurskim powstanie łącznie 5 obwodnic:

  • Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51,

  • Obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51,

  • Obwodnica Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65,

  • Obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych nr 58 i 63,

  • Obwodnica Szczytna w ciągu dróg krajowych nr 53 i 57.

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

 

Źródło, fot, mapa: Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*