09.10.2021

Szybka kolej do serca Mazur z opóźnieniem

W czerwcu 2020 roku PKP PLK ogłosiły przetarg na prace na odcinku Ełk - Giżycko - Korsze w ciągu łączącym Gdańsk z Białymstokiem. Jak głosił komunikat, „do serca Mazur szybkim pociągiem”. Roboty miały potrwać w latach 2021 - 2023.

Niestety, modernizacja jeszcze nie rozpoczęła się, choć oferty otwarto sierpniu 2020 roku. Dopiero przed kilkoma miesiącami wyłoniono wykonawcę. Wybrano spółkę Torpol.

Jednak konsorcjum spółek z hiszpańskiej grupy Aldesa oraz chińskiej oraz China Civil Engineering Construction Corporation złożyło odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej od wyniku przetargu. Zostało ono niedawno uwzględnione.

Umowa z nowym wykonawcą ma zostać podpisana jeszcze w 2021 roku. Termin realizacji inwestycji wynosi 26 miesięcy od daty rozpoczęcia prac.

Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Korsze wraz z elektryfikacją” będzie się odbywała etapami. Pierwszy rozpocznie się od robót na odcinku od Ełku w kierunku Giżycka. Prace zostały zaplanowane na lata 2021-23. Pewnie się opóźnią z powodu perturbacji z wyłonieniem wykonawcy.

Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega się o współfinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wygodna i szybka trasa kolejowa na Mazurach

Cały projekt zakłada modernizację ok. 100-kilometrowej trasy Ełk - Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością - z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz. Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni planowana elektryfikacja całej trasy. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na szybszy czas przejazdu koleją. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskają dostęp do lepszej oferty kolejowej.

Podróżni zyskają zmodernizowane perony wyposażone w ławki, wiaty, informację pasażerską, energooszczędne oświetlenie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze. Oczekiwany poziom obsługi podróżnych będzie po przebudowie 7 stacji (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze) i 7 przystanków (Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn i Linkowo).

W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa będzie po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych jak mostów, wiaduktów i przepustów.

 

WYG

Źródło i fot: PKP PLK

 

udostępnij na fabebook
Skomentuj:
nick*
komentarz*